• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • förhoppningsis

Oj jag avskyr smutsiga handfat med intorkad tandcreme, spec den här nya blå varianten. Sen ogillar jag smutsiga diskbänkar.
    Tillskillnad från min blivande som mycket stolt kan komma ut och säga att han har städat köket, kikar in och då är det fullt med matresteter på bänkarna och inbränd mat på spisen osv. *suck*
    Sen är jag noga med min skor och väskor, de står i spikraka rader i hallen och i hyllor och skoställ.
    När det gäller papper och kläder är det värre, kör på "hög metoden" papper ligger i fina travar, härlig blandning av räkningar reklam och senaste Elle. Kläder ligger gärna i högar i en stol eller ännu värre i en trave bredvid sängen för att jag inte orkar ta dem på kvällen när jag klär av mig. efter ett par dagar är det ett litet berg. Mitt badrumsskåp ska vi inte prata om...
    Fast minst varannan vecka plockar jag duktigt undan allt för då kommer städerskan. SKulle gära ha 2 gånger i veckan men det blir lite dyrt här i sverige.

Vad har du för pedanterier (mer än poängsättning på soppor?)

Bröllop i Österrike låter mysigt!
    Här är det riktigt hett, 30 grader och så varmt att det är kort kjol och linne som gäller sent in på kvällen.

• Gemma

Jag har nog mest matrelaterade pedanterier. Snöar in på olika grejer typ ett visst märke på Keso och då blir jag galen om mannen så mycket som rör min burk. eller ett visst bröd. Är inte så ordningssam förutom när vi har gäster, då vill jag att det ska se schysst ut i lägenheten med blommor, en liten lyx man kan unna sig här i Kina där det går att få en jättebukett vackra rosor för under hundralappen. Ja, och sen är jag en av få människor som framkallar bilder och sätter in dem i album, känner mig "dålig" när jag inte hinner med det.

Jag är också en sån som klagar mycket, typ om servicen på hotell är dålig, eller på restaurang. Det funkar i ett land där folk generellt är väldigt serviceinriktade och inte tar åt sig personligt (i motsats till Sverige där klagande kund kan leda till jobbiga scener).

Sitter och försöker boka nån sorts långhelg-resa inom Kina, bekymmersfritt, lyxigt och avslappnande, men det vill sig inte. Alla hotell här är så fula... utom det vi bodde på, på Hainan (ni vet, paradisön). Men vi har inte råd med en till 18.000-kronors långhelg, bara för att få lite lugn och ro.

• Gemma

Sen blir man ju inte så inspirerad av klimatet heller... medeltemp på 30-40 grader på de flesta ställen, i juli.

• förhoppningsis

Ja när det kommer gäster är det pedantiskt rent här och fixat och ljusstakarna i fönstren är inordnade med militärisk precision...
    Stora fång rosor för under 100 lappen vore ju underbart, det piggar upp så mycket med fina blommor. Bor iof bredvid hötorget så jag brukar smita ner och handla precis vid stängningsdax, men inte ens då är det så biligt.

18000 kr långweekend låter avslappnande för alla utom ekonomin =)
    vad är det som gör hotellen så fula, är det lika illa på insidan, för om de är fina innuti så kan man ju blunda när man går in/ut *s*

SÄtter också in mina bilder i album och skriver noga upp vad bilden föreställer, gärna med tidsangivelse maj -07 osv

• Izunia

Vd roligt gemma!! gratulerar!! Hur känns det? jag vet själv inte hur jag hade reagerat.. Det måste väl ändå kännas mysko på nåt sätt...? BRA sätt alltså.. :)

Då blir det ett januari-barn va? så spännande!!

Just nu befinner jag mig i tjeckien och det var nästan 30 grader idag!! Precis hemkommen från en heldags makeover hos frisören och pedikyristen följt av en hel del shopping!
    Imorgon tänkte vi åka och sola vid sjön. Jag vet inte om nån annan känner som jag men jag blir helt klaustrofobisk av att inte vara nära havet och stranden... :?
    well.. sjön får duga för imorgon för det blir j*vligt svårt att hitta en strand i detta fastland! :D

Oh är Lapinette i österrike på bröllop? Det måste vara överskönt så här års!

• förhoppningsis

pedikyr+ frisör + shopping, låter som en dag helt i min smak!! Köpte du något kul?

Österrike är trevligt, frågan är om de har det lika varmt som resten av europa, eller iaf sverige och tydligen Prag.
    Funderade på att sola vid vattnet idag, inte riktigt varmt nog för att jag ska bada dock.

• Izunia

ja det blev "bara" ett par skor och en väska... känner mig lite missnöjd! Tänkte verkligen shoppa loss då jag fått min första lön! :D men det kommer fler dagar!

Men jag har ansiktsbehandling kvar att se fram emot.

• Gemma

Första ensammorgonen gjorde jag så lik som möjligt en tvåsammorgon. Alltså: Omelett och mackor och fruktfat i sängen (fast det tidigare dignande fruktfatet har bantats ner till de enda två sorter jag numera gillar: vita persikor och kiwi). Lite bättre smakar det när mannen lagar frukosten och jag kan ligga och dra mig. Men jag lyxade med nya numret av Jalouse (prenumerationen var julklapp från mannen sföräldrar) i efterhand istället. Sen tog jag en taxi till Fitness First och tränad e rysligt duktigt i 1,5 h. Köpte fler burkar, insåg att de har en diger flora Chili Con Carne som jag omgående tänker äta (och självklart även betygsätta). Sen gick jag hem och motstod impulsen att tömma burkarna till lunch, istället gjorde jag en riktigt schysst lunch med lammfilé+paprika+tomatsås+fullkornspasta. Två portioner, jag åt bägge. Medan jag var i butiken ringde mannen från Paris, han hade landat välbehållen och glad. Idag ska han luncha med lite vänner i Malmö sedan tar han tåget norrut till Mamma och Pappa, den lyckosten.

Förhoppningsis: Hötorget är fantastiskt, särskilt viltbutiken. Handlade jämt där när jag bodde i Stockholm. Och rosenbladen som folk kastade på oss när vi var nygifta kom från Hötorget. Låter perfekt att bo så centralt. Själv hade jag under studenttiden en minietta med balkong mot Klara Sjö, 3 min från centralen. Perfekt när man pendlade mellan Skåne.

Ett kinesiskt lyxhotell är ofta byggt i prålig kommunist-stil, dvs ett enormt betongkomplex med marmor och fejk-guld överallt, små fönster och tjocka, mönstrade gardiner. Överallt finns tungt doftande liljor och fyra personer bär dina två bagage upp till rummet och sedan, när de ställt ner dem på golvet, så rapar en av dem ljudligt. Rummen är överhöljda av rysch och pysch men de små sängarna är stenhårda. Hotellet har även live entertainment + disco + karaoke som dånar nätterna igenom, kalla, grå nudlar och torkad fisk till frukost och olika, gåtfulla sötsaker i knallfärgad gelé. Om det finns en trädgård utanför har man belyst den i olikfärgat sken som blinkar, medan rockmusik pumpar från många små högtalare.
    Vår smak är en annan. För oss är lyx ofta disktret, småskaligt, lågmält, luftigt, nära naturen, utan så mycket människor. Den typen av lyx är nästan omöjlig att finna i ett land med över en miljard invånare, där samtliga tycks vara överens om att ju mer det låter, desto roligare har man. Tack och lov börjar det växa upp fler och fler västerländska hotell av typen kempinski Sanya (där vi alltså var i februari). Men smakar det så kostar det... Ett alternativ är att åka långt ut på landet, det tar ofta en halv dags flyg och sedan lika långt med buss pga avstånden här. Bort från skitiga industrier och nedlusade städer. Sen bor man på B&B och står ut med nudelfrukost och hårda sängar. Men är man gravid blir man dessvärre lite nojig för malaria, rabies och magsjuka (vanligt i synnerhet i de södra regionerna). Så vi tar det säkra för det osäkra när vi reser i Asien, just nu. Ska diskutera saken närmare med min man när han kommer tillbaka. Vad gör förresten din pojkvän? Och när ska ni gifta er, har ni planerat något än?

Izunia, Prag låter sagolikt. Europa överhuvudtaget. Och hav, sjö, vem bryr sig så länge det är rent och vackert? Men jag förstår dig, är ju själv uppvuxen vid en 6km sandstrand i nordvästskåne. Bara att springa nerför backen varje sommarlovsmorgon och ta ett dopp. Var brukar ni bada någonstans? När jag bodde i Malmö gillade jag Klagshamn, inte så mycket folk som på ribban.

Hur det känns, ungefär: Man är självklart glad och lite chockad samtidigt som man inte vill ta ut saker i förskott. Det är hög risk för missfall (ca 30% innan vecka 12) i början och vi har inte berättat för familj eller vänner i Sverige, bara några enstaka här i hemstaden. Man vill av samma skäl inte tänka på det som ett "barn", dels är den bara drygt 2cm stor, dels blir det väldigt mycket jobbigare om nu något skulle gå snett. Så jag försöker leva på ungefär som vanligt, trots att jag är fruktansvärt trött och mår småilla dygnet runt. Går och tränar, undviker att trycka i mig alltför mycket junkfood (det mesta som är nyttigt smakar nämligen bläääh), umgås med väninnor... och försöker hålla masken. Just nu är här cirka 35 grader (extra jobbigt eftersom kroppstempen stiger när man är gravid. Du vet den där "friska rosigheten" som man ser hos graivida kvinnor? Blank hy och röda kinder? Inte mer romantiskt än hög kroppstemp) och luktar sopor i hela stan. Ingen hit när man mår illa. Men jag har peppar peppar haft en mild graviditet hittills. Sen har jag ju den enorma lyxen att kunna stanna i sängen en halv dag OM jag vill. och slippa städa. I övrigt är det mysigt, konstigt och otroligt spännande.

Är du i Prag med jobbet? Vad för handväska? Berätta!

• förhoppningsis

Izunia
    SÅ mycket hellre i Prag nu när det är sol och fint, jag var där precis innan jul med allt vad det innebär av otrolig fuktighet och snålblåst. Jag var iof där på semester en långhelg men jag lyckades varken köpa skor eller väskor =( DÄremot en del kläder. Svårt att hitta nått mellan alla affärer med bärnstenssmycken... fattar inte hur de kan gå runt allihop.
    VAd blev det för skor/väska?

Gemma
    vi gifter oss om 28 dagar, dvs 7 Juli ute i Nacka. Min blivande är ekonom så han reser en del, och vi har faktiskt börjat fundera på utlandet ett år. ÄR det något du kan rekommendera? Har inte varit hemmafru mer än någon månad i sträck tidigare. Hur är det? Antar att det är en helt annan sak när ens vänner också är lediga på dagarna så man kan göra saker ihop. Är väldigt social av mig så om jag inte har folk kring mig på dagarna blir jag som en kelsjuk hundvalp när sambon kommer hem och är trött efter jobbet. Inte bra!
    Det är jätteskönt att bo så centralt, bor mellan hötorget och stureplan så spontanshopping är oundvikligt. Men jag älskar verkligen läget och jag kämpar med mitt eget samvete om huruvida vi ska bo kvar här när vi försöker få barn eller om vi ska flytta dit det är lite mindre avgaser (sveavägen/Kungsgatan/mfl utanför fönstert) KOmmer iof säkert att dröja ett tag eftersom jag hoppas på att få ut min examen i aug/sept och sen vore det trevligt att jobba lite. Fast efter vad du skrev så är jag mer sugen på att starta hotell i Kina =) Nordiskt stramt, vitt, ljusa träslag, infällda spotligts med dimer, stora frukost bufeer, stora härliga sängar där man själv får välja modell på kuddar, ljuddämpande omgivningar osv, låter som om det finns en marknad för det.
    Skulle nog tycka att det vore kul att ha bott på ett "Äkta" kinesiskt hotell bara för att ha gjort det, ungefär som ishotellet - och se det som en upplevelse... förstår att ni inte vill åka till sådana områden, spec inte när du har en grodd i magen, då får du ju inte ens vaccinera dig vidare. Åker till Kenya + Tanzania på bröllopsresa och fick en lång föreläsning om vaccination och graviditeter...

HAr du provat mineralvatten mot illamåendet? Det har funkat för nästan alla mina kompisar. De har en flaska bredvid sängen och dricker det första de gör när de vaknar. Mår tydligen bättre då.
    Så vilket betyg fick cilicocncarnen?
    Luktar det alltid illa eller är det bara när det är väldigt varmt?
    Min kompis som ska vöda om ca 3 veckor håller på att krypa ur skinnet nu av värmen, vi andra tycker att det är varmt men verkligt synd om er! Ni får inte ens dricka svalkande champangedrinkar. *S*
    Kommer inte riktigt ihåg var i kina ni är men finns det ingen möjlighet att ta en liten tripp utanför landet då till något land där de har en annan syn på semester och hotell?
    Nu ska jag iväg och försöka få sambon att förstå att han har en höger och en vänsterfot. Han är kass på att dansa så jag gav upp och anmälde oss till en kurs i Wienervals.

• Gemma

Hej förhoppningsis! Blev ingen chili con carne, blev hemlagat (skrev ju om det i mitt förra inlägg). Men jag återkommer med rapport snart.

Å vad spännande med bröllop så snart! Känns som om du har läget under kontroll eller? I alla fall ingen noja som är uppenbar för mig ;)

Om du inte bott utomlands tidigare kan jag absolut rekommendera dig att testa det. Jag har tidigare bott ett år i Australien (pluggade på konstskola), ett halvår i London (jobbade där) och nu i Kina. Jag lovar att bo på ditt hotell när du öppnar det! Och du har absolut rätt, vi skulle kunna åka till Malaysia, Thailand, filippinerna eller nån annanstans, skulle nog göra det om det inte vore för att vi precis varit i Europa och ska tillbaka dit om en och en halv månad. Mannen har begränsat med ledighet och vi väljer att lägga den mesta av den i Europa. Övrigt blir långhelger och då kan vi inte resa så långt / dyrt.

När det gäller att vara hemmafru så vet jag faktiskt inte, tror inte att jag skulle trivas med det. Själv känner jag ingen i min ålder som är det, de flesta jobbar eller pluggar, eller - som i mitt fall - bägge. Själv var jag ledig några veckor precis i början men i längden blir man lätt isolerad och uttråkad. Pluggar sedan i september förra året heltid på universitetet, kinesiska, plus att jag har privatlektioner och ett litet frilansjobb som jag sköter hemifrån. På senare tid har jag dock varit så gruvligt trött att skola och jobb fått stryka på foten. Sen är det helt klart en skillnad att man inte - som i ditt fall - MÅSTE plugga en väldigt krävande utbildning, här sker ju det mesta på frivillig basis för mig (dock inte för mannen som jobbar väldigt mycket). Så visst är det på många sätt ett bekymmersfritt liv.

Tack för tipset om mineralvatten, har precis varit och köpt en stor flaska tillsammans med senaste Gilmore Girls-boxen och 20-30 helt nya filmer som jag ska njuta av under veckan. I alla fall en del av dem.

Ha det kul på valsklassen! Vi körde snabbkurs med mamma kvällen innan bröllopet, i matsalen. Funkade också.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!