• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • förhoppningsis

Gemma
    Skönt att vi rett ut alltihopa då!

Blir väldigt sugen på att besöka KIna när jag hör dina målande beskrivningar av din promenad! Har velat åka dit länge men det har inte blivit av (än)men det står högt på listan över länder jag vill till!

Låter som om du har haft en underbar dag! VI har tagit del 2 i brudvalskursen, mina fötter är rätt ömma nu. Finns det brudskor med inbyggd stålhätta? Men nåja han var väldigt mycket bättre idag än igår, hel annat flyt, blir stora cirklar nu =) Inte som på nyårsbalen i Wien direkt kanske men det räcker för att jag ska vara nöjd... efter dansen åkte vi ut till Saltis där vi firade sambons yngsta brors födelsedag...
    återkommer strax

• Lapinette

Hej alla glammiga tjejer!

Är åter från en superhärlig helg i en liten bergsby i Österrike. Vi har vandrat i bergen, legat och slöat vid poolen, ätit apfelstrudel och bevittnat våra vänners bröllop. Vi har helt enkelt haft det suveränt, så avslappnat, så skönt.

Maken drar imorgon till Tel Aviv och jag ska försöka dra igång lite diet för att få bort all glass och äppelkaka som sitter runt midjan. Ska kolla här igen vad ni skrev att jag skulle äta och framför allt vad jag ska undvika.

• Lapinette

Har försökt att läsa allt ni har skrivit men jösses tjejer ni har varit aktiva. Kan bara säga att Gemma, jag hängde också på Gino lite då och då. Gillade det stället som konsertlokal. Såg bl a M People, Faithless och Lustans Lakejer där.

Jag är nog inte ett dugg glamorös längre för jag måste erkänna att denna helg i en liten bergsbry i Österrike slår både helgen i Köpenhamn och Paris. Vi var där i fyra dagar och det kändes som semester!!!

Vi bodde jättefint trots att vi inte bokade någon svit utan ett stort dubbelrum. Det innebar för vår del två rum med tunna gardiner emellan och en halvtrappa upp till sovrummet sedan låg toaletten bakom själva sängen, långsmalt med två dörrar och fönster. Den enda nackdelen med rummet var att vi hade fönster precis mittemot kyrkan och där rang kyrkklockorna med start kl 06:00.

Byn var så liten så man sprang på bröllopsgästerna överallt. Första kvällen satt vi ett helt gäng ute och åt tillsammans med det blivande bröllopsparet. Det var så enkelt och avslappnat. Bröllopet ägde rum på toppen av ett berg. Vi alla tog en bergbana upp och sen gifte de sig utomhus. Tillbaks ned med bergbanan och sen middag på vårt hotell. Själv gav jag upp vid 2:30 medan maken rumlade i säng vid 05:00 och pratade om någon zambisk giraffsång som vår nyfunna vän från Hong kong hade sjungit. Hong kong var en av de långväga men det var även gäster från Toronto och Colorado med på bröllopet.

Sa till maken flera gånger...det här måste vi göra nästa år igen. Åka iväg 4 dagar, hyra bil och åka upp i bergen. Vandra, slappa och njuta av frisk luft, lugna nätter och ingen stress. Det vore mysigt att åka dit i början av juni nästa år igen och då hälsa på våra vänner som väntar barn i november. Hon var lika smal, glad och pigg som vanligt och var en av dem som var uppe till 05:00. Imorgon ska de åka på sin bröllopsresa som blir att cykla till Wien utmed Donau. Hmmm...lite avis blir man. Inte på cykelturen utan på magen som började komma lite grann.

• förhoppningsis

Phu var tvungen att göra lite nytta, men nu är jag här igen...

Gemma, låter som om du hade en underbar dag, skönt om krafterna är på väg tillbaka igen! Men enligt envisa rykten jag har hört så är man tröttast 1a månaden. En kompis kom på att hon var gravid pga att hon bara sov, det skämtades om att hon nog var gravid så tillslut testade hon och det var hon *s*

Spännade inställning din väninna har till graviditetr, utan ost är inte livet värt att leva. hmm finns ju massa pastöriserade ostar som funkar de 9 månaderna, även om opastöriserad Brie är något speciellt. TUr att de inte har kommit på att min största last är dålig vid graviditet, Choklad - så underbart! Funkar till allt, tröst, belöning, uppmuntran, eller bara för att det är gott. Att leva utan vin och champange blir svårt men jag anar att man blir motiverad med ett pyre i magen - eller??
    Ammar man kan man äta vad som helst utan att gå upp ett hekto, låter väldigt lovande tycker jag!

Jag har ju i övrigt slutat med att ha helg ledigt och gått på helledigt schema. Sen i fredags är jag ledig, ska jobba 1-2 veckor i augusti. I örigt inte alls...
    ok ska skriva klart uppsatsen och göra min sista tenta, så lite plugg blir det i aug. Och gick tentan i fredag inte bra så får jag plugga in den igen *suck*

Lapinette
    låter som om du fick ett kanonrum, låter ju som en svit på din beskrivning! Så skönt att komma bort på minisemestrar så där! Även om jag inte skulle välja att cykla på min bröllopsresa, har inget emot att röra på mig men inte på min bröllopsresa!! DÄr är jag helt orubblig!

Izunia
    absolut, alla dagar!
    RÅkade spontanköpa ett par i fredags, inget dyrt men praktiskt låga klackar. Har fått skavsår när jag började gå in ett par andra skor så nu kan jag ine ha något med remmar på ett par dagar *ajajajaj*

• lourdes

Mrs Gemma, you got mail!

• Gemma

Blev plötsligt väldigt sugen på apfelstrudel och Lustans Lakejer. Lapinette, jag är exakt som du numer, en sucker för natur och lugn, mindre intresserad av flärd och konsumtion. Men jag är säker på att jag åter ska komma till mina sinnes fulla bruk. Superkul att läsa om din österrikiska helg! Låter helt fantastiskt, kan känna doften av edelweiss. Min mage börjar också komma fram, kör redan med gummiband i jeansen och trust me, det är INTE något barn som börjar synas, morr.

Själv blev jag väckt av min jäkla väckarklocka (aka palm smartphone) som för en gångs skull ringde MEN klockan 6 istället för begärda 7. Märkte inget förrän jag klätt på mig och satt och åt frukost utan att känna igen mig i TV-utbudet. Morr, igen.

Idag fick jag lämna skolan hals över huvud, en av byråerna som jag kontaktat (med kinesiska väninnan som referens), en global reklamjätte, ville att jag skulle göra ett frilansjobb. Det skulle, eh, vara lätt. Och ta en timme. Efter att förvissat mig om att kunden är stor (ett av världens största företag faktiskt) vågade jag i alla fall be om präktigt betalt. 2500kr för "en timmes" jobb är riktigt bra här i Kina, där min civilingenjörsväninna tjänar omkring 9000 i månaden... Sen var det såklart ingen timme utan snarare sex. Och deadline var idag klockan 16. Så jag slet järnet. Hoppas nu att de ska gilla mina texter och vilja fortsätta anlita mig. På sikt kan det bli en finfin liten merit att ha i portfolion.

Har också tjatat på ytterligare en byrå och lämnat IKEAS asienchef (god vän till oss) som refrens. Creative directorn svarade snabbt som blixten och lovade att åtminstone kolla min portfolio som jag mailade för 2 veckor sedan.

Guanxi, affärsrelationer, rules in the land of corruption.

Hur mår ni andra? Själv har jag en middagsdejt med en svensk väninna, vi ska ses i DVD-butiken och KÖPA en film för 6kr, sen ska vi beställa hem mat.

Kram, G

• Gemma

Förhoppningsis: Choklad och söta saker är märkligt nog något jag absolut inte klarar just nu! Trist med tanke på att jag investerade i en Michel cluizel lyxbox precis innan jag lämnade Sverige... och nu ligger den i garderobsvärmen och blir grå. Ge mig salt, salt, salt!

• Gemma

Och jag VET att ni inte kan föreställa er hur det känns, än mindre tro mig, men jag har inte kännt för champagne en enda gång ;)

• förhoppningsis

JAg firar min första lediga dag idag, har shoppat lite till bröllopsresan och nu ska jag ut i parken och praoa som lattemamma resten av dagen.

Men inte ska din choklad behöva bli dålig, skicka över den så tar jag hand om den åt dig somen god gärning eller så =)
    Måste erkänna att du har rätt förstår inte hur det känns att inte vara sugen på choklad och champange...

roligt med jobbet, håller tummarna för att de ska bli nöjda
    Berätta hur det går!

• Gemma

Fick svar från byrån. Ingen feedback alls, klart man skulle vilja ha en liten klapp på axeln nu när man lagt ner sin själ i det där med kreativiteten, men... hon skrev att "no probs, you'll have the pay by the middle of the week."
    Och med tanke på att jag tog i rätt rejält när det gällde arvodet får jag nog nöja mig med detta, som beröm.

F.ö var jag och väninnan urdekadenta, beställde mat från ett ställe och smoothies med färska jordgubbar från ett annat! Svettiga pojkar med stora paket ringde på dörrklockan i ett. Just the way I like it.

Kram, G

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!