• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Gemma

förhoppningsis: Nathalie schuterman ligger på birger jarlsgatan, nära Strandvägen. Missa inte!

Skin Deep ligger på Humlegårdsgatan 5, nära Östermalmshallen. De har inte så mycket väskor men ett väldigt bra sortiment, bl a miu miu.

förhoppningsis: Jag kör min egen kolhydratdiet där jag byter allt vitt mot fullkorn + skippar socker. Och käkar mycket bönor och linser och andra långsamma kolydrater. Tar längre tid men man slipper bli skogstokig (jag blir det annars).

Stålis, Guangdong låter som en helt annan värld än Shanghai. Mycket mer exotiskt, och mycket vackrare. Enjoy!

Nu ska jag gå och äta hamburgare med min kinesiska väninna på en fransk bistro som heter Hugo. Kram. G

• Lapinette

Oj, jag som självfallet tränar mina 3 ggr i veckan ska kanske få i mig lite pasta i alla fall? Vad har jag ätit de senaste dagarna? Tja, det känns som english breakfast konstant men det har även blivit chili con carne och igår en stor räksallad och en massa vin på Sture. Vet att vinet inte tillhör någon diet men vad f*n har ju haft mina vita veckor och verkligen dragit ned på vindrickandet så jag tycker jag borde kunna unna mig lite vin ändå.

Ha, ha...ni är för roliga. Jag trodde västkusten låg väster om Stockholm dvs Bohuslän och Halland i SVERIGE! Vi tänkte inte resa längre än så med bil. Brukar försöka utnyttja det landet vi bor i så vi har ju avverkat semestrar i Österrike, norra Italien och så södra Frankrike. Nu är det dags för gamla hederliga Sverige att visa sig från sin bästa sida!

• Lapinette

P.S. Vad jag saknar mest efter 2 dagars "diet" är frukt. Äter alltid en banan eller något vid 15-16.00-tiden på jobbet. Behöver något innan jag sticker iväg och tränar vid 18:30.

• Gemma

Lapinette, du glömde SKÅNSKA västkusten!! I synnerhet mina uppväxttrakter, dvs nordvässkåne omkring Båstad - Vejbystrand - Mölle.

• Gemma

Förstår inte Lapinette, du skrev ju såhär: "Ahhh...det blir Frankrike, som vanligt! Vi har bara 2 veckor semester och funderar på Västkusten."

Menade du Sverige..?

• Lapinette

Oj, ibland undrar jag vad jag skriver?! Förstår om ni trodde den Franska västkusten. Tror jag menade, tänker till i dimman av gårdagens vin, att vi förmodligen åker ned till svärmor i Frankrike och sen blir det typ 10 dagar på västkusten (den svenska varianten).

Gemma, vi vill även ned till Skåne. Tycker den delen är så vacker. Problemet är bara att hitta hotellrum då vi är så sent ute.

• förhoppningsis

Gemma

Nathalie Schuterman går jag förbi varje dag, de har så många fina saker! Såg ett par underbara skor när jag gick där i morse.
    Skin Deep måste jag ha missat, får traska förbi där under dagen, alltid spännade med nya outforskade affärer!

Att byta ut alla vita saker mot fullkorn är jättebra, äter bara fullkornspasta, fullkornsris, fullkornscouscous.
    Behöver kolhydrater för att hålla mig mätt längre, dubbel bonus med fullkorn, man blir mättare.

Lapinette
    Om du tränar 3 dagar i veckan måste du äta kolhydrater, annars är det farligt!
    Men gör som jag och Gemma, byt ut allt mot fullkorn! Ok man kan ju hoppa över alla rätter som är baserade på pasta
    och inga kolhydrater efter kl 19 alls, (om man inte tränat)

Var också helt säker att du menade den Franska västkusten!
    Är det så svårt att hitta hotell när det inte är tennisvecka och man är i närheten av Båstad?
    Åker ner till Helsingborg för en "nervlugnare" om 2 veckor, gillar den delen av Sverige på sommaren

• förhoppningsis

Lapinette
    det är inget fel i att dricka vin! Handlar bara om att välja rätt vin, rätt stor skillnad mellan ex vitt sött och rött tort i antalet kalorier och hur mycket socker det är...

• Lapinette

Ska börja köpa fullkornsris etc hem dock vill jag inte slänga det som vi redan har i skafferiet så det blir att köra lite av varje en tid. Tänker inte hålla benhårt på det här och bara fram till Midsommar. Vill ju bara ned ca 2 kg.

• Lapinette

Gällande hotell så ska jag börja kolla upp lite denna vecka men det första stället jag frågade på hade bara rum måndag - torsdag.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!