• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Gemma

Heeeelt otroligt! Mannen fick alltså sin väska igår, i Krakow, samma dag som han skulle lämna stan och åka till Paris för att, idag, flyga hem till Shanghai.

I Krakow checkar han in väskan. I Paris - ingen väska! Air France lyckades alltså slarva bort väskan TVÅ GÅNGER! Nu ska han shoppa kläder som fan och skicka räkningen till Air France. Och väskan... it'd better be here tomorrow. morr...

• Gemma

Hehe, nu har mannen shoppat för kung och fosterland, en Hugo Boss kostym, en skjorta, kalsonger och strumpor. Är riktigt stolt över honom!

• Lapinette

Ja otroligt att de kunde slarva bort väskan 2 ggr. Makens väska försvann när han skulle på mässa i Barcelona och den var bort i 2 dygn så han vart också tvungen att köpa en ny outfit.

Själv är jag glad då vågen pekade ytterligare nedåt imorse trots att jag åt en stor burk med popcorn på bion igår och drack en massa vin till maten. Margaux, den här dieten är riktigt skoj dock tycker maken att jag är riktig jobbig. Idag när vi var ute fick han dock äta vad han ville och tillslut fick han även sin glass. Jag åt inget (stolt som bara attan att jag kan hålla emot)!

Annars så har vi bokat hotell (inväntar svar) från Fjällbacka ned till Ängelholm. Vi kommer att fira makens födelsedag i dina hemtrakter Gemma. Därför undrar jag om du skulle kunna ge några tips. Vad kan vi göra på hans födelsedag?

• Gemma

Lapinette: Coola saker man kan göra på födelsedag: Flyga ballong med det här företaget (finns fler men detta har bäst licenser osv): www.ballongaventyr.se
    Man flyger över supervacker natur och avslutar med mousserande och ost.

Fika på anrika, superberömda och otroligt mysiga Flickorna Lundgren (missa inte "sotarna", mörka chokladgömmor med hasselhötter): www.fl-lundgren.se

Ett stenkast därifrån: Rida på islandshästar på kullahalvön med de här: www.kullabergsislandshastar.com (jag och mannen älskar att man kommer så nära naturen när man rider och islandshästar är små och bekväma).

Äta kändiskocken Niklas Eksteds sjukt goda mat antingen på hans nya restaurang i Viken (ligger också på kullahalvön, eller på hans andra restaurang som ligger i anrika Hotell Kattegat i Torekov: www.niklas.se

Får ni inte plats hos Niklas så är det även trevligt här: www.hamnkrogen.nu/torekov/

Hoppas ni får en mysig födelsedag! Själv funderar jag över vad mannen och jag ska hitta på, vi har ju redan käkat oss igenom samtliga lyxrestauranger i Shanghai (utom en), så det kanske blir en picnic i botaniska trädgården.

Igårkväll släpade min väninna med mig på ett event som heter Percha Kucha (tror jag). Det är en japansk metod där man bjuder in en massa talare som får hålla på i fem minuter och prata om sina projekt. Bakom kvällen låg en experimentell arkitektgrupp så temat var konst, arkitektur och det offentliga rummet. Vi tog en taxi och åkte i evigheter längs floden, gatorna blev mer och mer öde, sen åkte vi förbi ett enormt komplex som såg ut som en gammal kyrka eller universitet, från tjugotalet. Efter det stannade taxin framför en entré bestående av en enorm skulptur av upplysta, hängande amplar med olika växter. Vi gick in och mötte något av det häftigaste vi sätt. En förtrollad trädgård i en industripark från förra sekelskiftet. Stenbeläggning i olika mönster ringlade sig fram genom den fuktiga naturen, ibland öppnades olika platser upp, en pagod (ett kinesiskt lustus), en terrass, en liten bro som välvde sig över floden som ringlade sig genom hela det enorma området. I en gammal tegelmur hade man byggt in ett stort, runt hål som vi trädde in genom och voilà, en labyrint med fler och fler hål att kliva in genom, och stora industrilokaler med blyinfattade glastak kantade vår väg, i en del fanns utställningar av olika slag, i andra arbetade arkitekter eller konstnärer, eller också såg man bara vatten, växter och ljudet av grodor i en "bottenlös" brunn. Till slut höll vi på att gå rakt in i en enorm spegel som avslutade vandringen.

Själva eventet hölls i en otroligt häftig lokal, ett gammalt lagerhus med enorma fönster från golv till tak, med breda trätiljor på golvet och en svävande trappa upp till översta våningsplanet, som omgärdades av en terrass utanför där det planterats en skog av tropiska växter. Vi satte oss i korgmöblerna där uppe och hade utsikt över den jättelika duken där presentatörerna pratade om sin fotokonst som dokumenterade de kringflyttande arbetarna som jobbar för 30 kr per dag (10 timmar), eller sitt måleri, sitt senaste arkitekturprojekt eller någon arg rörelse som går ut på att man ska ta över staden på cykel. Det hela pågick i ungefär 3 timmar och eftersom varje talare var tvungen att begränsa sig blev det aldrig tråkigt.

Efteråt stannade vi och pratade med lite kompisar som vi stötte på. I taxin hem enades vi om att vi måste vara mycket mer öppna för det händer urmycket här i stan, som inte går ut på shopping eller att tjäna pengar. Den här veckan pågår ex. en alternativ filmfestival som jag dock inte orkat gå på.

Nu är mannen på väg hem i taxi. Åååå vad kul det ska bli att träffa honom igen, med eller utan väska!

Kram, G

• Izunia

Hej! Sorry att jag tittar in sa sällan!

Gemma hur gar det med magen? Har din man varit i Krakow? Vad har han gjort där? Jobbet eller?

tjejer jag behöver lite hjälp. Som ni har hört tidigare har vi än inte fatt vara bröllopsbilder... Det har snart gatt ett ar och anledningen till förseningen var att var fotograf varit sjuk. Men nu har jag ringt minst 3 ggr hem till dem och spelat in mig pa telesvar och de har inte ens en gang ringt tillbaka. Jag förstar att det kanske har varit en kritiskt situation, men inte mer kritisk att han kunde aka 3 dagar pa sin kompis 30 ars fest i London sist jag pratade med hans fru!

Jag vill nu veta vad jag ska göra för vi vill ju självklart ha vara bröllopsbilder. Jag har varit väldigt förstaende och sammarbetsvillig men nu har det verkligen gatt över gränsen.

• förhoppningsis

Izunia
    Säg det till honom, att nu har det gått så här lång tid och ibörjan försökte du förstå och vara vänlig men att nu har du fått nog!! Det brukar funka

Gemma låter som en jätte kul kväll, roligt jippo men begränsade talartider, annars kan det ju lätt bli lite insnöat!

Jag blev hippad så det skvätte om det igår, hade en underbar dag! Jobbigt att jag ska vakna så tidigt dagen efter bara!

• Lapinette

förhoppningsis - antar att du behöver nyktra till men sen vill ju vi höra hur din möhippa var.

Izunia - gud vad trist med fotografen! Känner igen känslan av maktlöshet (med tanke på vårat vardagsrum som aldrig blir klart). Kan du inte gå dit och prata med honom face to face? Om han inte svarar i telefon så är ju det den enda chansen att få kontakt.

Gemma - tusen tack för idéerna! Jag satt faktiskt igår kväll och tittade just på islandshästar. Varken jag eller maken är några ridvana men just islandshästar klarar ju vem som helst av. Har själv ridit islandshästar en gång med mamma + sambo och jag tyckte det var jättehärligt. Sen funderade jag på massage/SPA innan en god middag på kvällen. Vet du något bra ställe?

Ska självfallet kolla upp dina andra alternativ. Ballongflyg tror jag skulle vara häftigt. Vi pratade om det senaste för några dagar sedan då de svepte över taken här i Stockholm.

Annars ösregn i Stockholm. Kommer inte ihåg när det regnade ihållande senast. Vi sitter här i köket och inväntar hantverkarna (målaren) som ska komma idag istället för igår då han var full. Precis så sa vår kontaktperson, målaren är full han kan inte komma idag. Sanslöst!!!

• förhoppningsis

Gemma
    Hur fasiken kan man tappa bort samma väska 2 gånger på så kort tid? Det måste vara rekord!!

Hihi jo jag kan nog behöva nyktra till lite, vaknade med kläderna på imorse *ooops*
    Viste att sambon skulle bli tagen, hade anat att jag kanske skulle bli hippad ockå så jag hade nyfixade ben och så för säkerhetsskull =)
    Hade en backup plan om jag inte blev hippad så skulle jag ut och dricka skumpa med en kompis och städa lägenhten efter 15 killars framfart på morgonen...
    När killarna kom plockade jag fram sambons väska som jag packat innan + extra stolar och iläggsskivor till bordet och sen smet jag för att äta frukost med min blivande svägerska som bor ett par kvarter bort.
    Åt riktigt lyxig frukost och sen satt vi och snackade lite skit i soffan när det bankade på dörren, där stog sambons syster och en kompis till mig, de fick på mig en ögonbindel å så packades jag in i en bil. Åkte runt lite och så hamnade vi i Rålis, rätt läskigt att gå runt med ögonbindel! I rålis väntade fler kompisar med stor lunch picnic och massa skumpa, frågesport om min sambo, fick nästan alla rätt!!
    Sen gick vi en bit och efter ett tag fick jag på mig ögonbindeln igen. Hamnade på 2 av tjejernas kickboxningsklubb, ska aldrig mer träna efter att bara ha druckit skumpa!! Körde ett stenhårt pass, väligt kul men nu har jag träningsvärk i hela kroppen *S* avslutades med 3 vändor i ringen för mig, första 2 ronderna mot mina 2 kompisar som tränar där och sen mot instruktören som är svensk mästare...
    Fick in ett par träffar faktiskt! Som tur är fick jag dricka massa vatten under passet.
    Varm och svettig fick jag på mig ögonbindeln igen, åkte buss någonstans, bytte buss och när vi väntade på nästa buss så passade vi på att stretcha. riktigt knepigt med ögonbindel och i busskur!! Hamnade på Spa och de hade hyrt relaxavdelningen så vi var själva. Så mysigt!! Massa god frukt och bara slappna av och prata, basta och bada osv. Därifrån åkte vi stor vägassistanstransportbil till en killkompis som är bartender för fördrinkar, massa champange och cosmopolitan blev det innan vi åkte till restaurangen för middag och dans hela natten...
    vaknade i morse med kläderna på, har aldrig hänt tidigare =) märkte inte ens när sambon kom hem...
    Tur manhar kompisar med samma klädstorlek eftersom jag inte hade en aning och de kunde ju knappast skicka med mig en väska, så kläder, smink, smycken, badkläder, skor osv hade de fixat, flera hela set så jag kunde välja vad jag ville ha på mig. Tjejen som hade med sig kläderna har inte bara samma storlek utan även samma smak som jag har så det var perfekt! Solen strålade hela dagen och jag kunde verkligen inte ha fått en bättre dag.

Idag mår jag inte helt bra och snart ska jag på möhippa för en kompis som gifter sig på midsommar. Hon ammar så det blir en väldigt lugn dag (vilket är tur med tanke på hur jag mår nu)

• förhoppningsis

Lapinette

VA?? Sa målaren att han inte kunde komma för att han var full? Låter som dolda kameran ju! Byt firma eller något, den verkar ju inte helt seriös... lite sent kanske när det är nästan klart men ändå.
    Hoppas du förklarade att det var fullständigt oacceptabelt och att du förväntade dig någon sorts kompensation

• Lapinette

förhoppningsis - vi sitter fortfarande här och väntar och samtidigt skriver vi ned alla dagar vi vet som de har varit här och kollar in mail vi har skrivit tidigare, att arbetet skulle utföras 21-25 maj!!! Vi har blivit lovade så många gånger att på fredag, tisdag, torsdag etc. så är vi klara. Tyvärr så hoppas man ju på det men idag ger vi dem en deadline och är de inte klara då så slänger vi ut med och gör resterande själva. Vi ska ju flytta ut härifrån om 2 veckor för då drar vår badrumsrenovering igång (förhoppningsvis...för att lita på hantverkare gör vi inte längre).

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!