• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • margaux

Lapinette, ta lätt det billigaste priset. Jisses, tänk på vad mkt roligt man kan ha för 13000kr....

Jag är fakriskt inte alls snobbig när det gäller mousserande. Men ska man ha riktigt bra saker kostar det nästan lika mkt som Champagne, och då tar jag gärna jordsmånen med på köpet!!
    En av mina bästa upplevelser med sparkling var från Mosel gjord på riesling. Kostade multum dock....

• Lapinette

margaux - jag är så inkörd på att vi ska ha just den här badrumskillen då vi har fått så bra referenser och vitsord om honom. Dessutom så har vi ju planerat att han ska köra igång om två veckor. De som jag fick det andra priset från är några jag hittade på internet. Har ingen aning om de är bra och när de kan. De flesta arbeten får man vänta på i ca 6 månader så i vårt fall kanske till jul. Det byggs aldeles för mycket i Stockholm så hantverkare är en bristvara.

• Lapinette

Men visst 13 000 är mycket pengar! Fick veta igår på en annan tråd här på BT av en tjej som tar in offerter att hon fick priset 75 000 inkl moms för ett badrum på 4 kvm. I jämförelse mot det verkar ju vårt helt ok.

• Gemma

Här var det snurr på tråden. Har just kommit tillbaka från ett möte på en branding-byrå och fått en brief, ska nu tillbringa två dagar med att döpa ett amerikanskt marknadsledande bildäck. Har redan haft jättekul och kommit upp med olika namn som syftar på krig och combat men jag antar att de väljer nåt tristare typ duraguard, eller ännu värre - MX3. Så jag får väl peta dit några såna också.

Margaux: Jag vet att det finns hur många journalistutbildningar som helst, långa som korta; dessvärre har jag ingen erfarenhet. Tror inte heller att man lär sig skriva där, snarare att strukturera artiklar och göra research osv. Själv har jag aldrig gått i någon skola, hade planerat det en gång i tiden men sen fick jag jobb på SvD när jag gick på gymnasiet så det blev att jag hoppade jag av skolan för att skriva. Betydligt senare gick jag en ettårig skrivarlinje på Biskops Arnö med fokus på poesi och prosa, fast det var väldigt annorlunda. De flesta som gick utbildningen blev publicerade författare; utom jag som typ inte skrivit en rad sedan dess (this is a rare occasion girls). Sorry att jag inte kan hjälpa dig mer.

Lapinette: Badrumskillen, du menar han som var full? Låter som om du får en hel del action och spänning som en bonus, ja förutom ditt badrum alltså, fast vete tusan om det är värt 13.000...

Oj, håller inte alls med när det gäller Cava, om den är riktigt bra (och dyr). Riktigt lyxig, silkig, frukig cava förknippar jag med ljumma kvällar på tapasbarer i Valencia med långa, sköna samtal med min spanska väninna.
    Nåja, det finns ju mycket franska produkter att köpa i Sverige så din man lär ju inte sakna varesig ostar eller vin. Själv tyckte jag att det var kul att slå knockout på mannens familj med Bredsjö Blå, superjättelagrad västerbottenost, tysk riesling, ungersk Tokajer och andra ickefranska alternativ. Man är aldrig för gammal för att vidga sina vyer...

Margaux: Fasterskapet - grattis! Blev faster för första gången när jag var femton, var livrädd för småbarn innan, är det fortfarande men kan parallellt med detta känna kärlek och ömhet för noga utvalda barn (läs: mina numera sammanlagt 6 brorssöner och döttrar). I swear, jag har inte ens petat på min fabulous väninnas dotter, vet inte vad jag är mest skraj för - att hon ska kräkas på min Pradaväska? Att hon ska gallskrika? Att jag ska tappa henne eller smitta henne med någon konstig bacill? Fast mest rädd är jag nog att jag ska känna... ingenting. Än en gång få ett kvitto på att jag är så omoderlig.

Kram, G, värddjur

• Gemma

Fast nu såg jag ju att du ska bli MOSTER och det måste du ju berätta om hur det är, har alls ingen erfarenhet.

Vill också tillägga att jag tycker att det är skitkul att du vill skriva vinartiklar, med avstamp i din expertis har du en stor fördel gentemot allmänreportrar osv. Enda risken är väl att man blir för nördig men med tanke på att du kan förklara viner så att JAG förstår och blir sugen, borde du kunna entusiasmera de flesta. Och det är väl där själva poängen ligger, att man ska bli sugen av att läsa dina artiklar. Viktigare än hundraprocentig grammatisk korrekthet (de har redigerare till sånt).

• Lapinette

Gemma - ditt förhållande till barn låter ungefär som min. Har aldrig varit den där som springer fram och ska gulla när jag ser något nyfött. Tittar lite på distans och gillar dem stenhårt när de börjar bli personer.

Killen som ska göra vårt badrum har inte alls med vardagrumsrenoveringen att göra. Även om vår kontaktperson där nu börjar fundera på att göra badrum för de tjänar så mycket pengar och ett badrum gör man ju i en handvändning. Jo visst, om man är sådan optimist som han så går ju allt att göra bara man visslar...men sen att det blir gjort är en annan sak.

Önskar att det var badrumskillen som hade gjort vårt vardagsrum men han gör badrum, that's it! Har som sagt fått så bra vitsord om honom från min väninna plus make samt sett deras badrum att jag vill hålla hårt i honom. Att han dessutom ställer upp och gör vårt badrum på sin semester tycker jag dessutom bara ger pluspoäng. Känner då att jag hellre betalar för någon som jag vet gör det bra och som jag faktiskt tror jag kan lita på.

Nu fick jag svar från den andra badrumsfirman och trots att jag skrivit exakt vad jag vill ha pris på så har de inte räknat med värmegolv och spottar i taket (jag frågade åter igen) så nu har priset gått upp med nästan 15 000 så nu är prisskillnaden mellan dem och vår kille ca 2 000 kr.

• Lapinette

Gemma - skoj att jobben rullar på!!! Själv skulle jag nog bli hemmafru på heltid om jag flyttade utomlands....fast det tröttnar man ju på efter ett tag, speciellt jag som klättrar på väggarna när jag inte har något att göra.

• förhoppningsis

Bra hantverkare är svårt att hitta, ska man dessutom ha en som blir klar någorlunda i vettig tid är det ännu värre... så tacksam för att min lillebror är hantverkare, fixar allt som har med vårt kök och badrum att göra + har massa kompisar i branchen om vi behöver hjälp med annat. Då vågar de inte fuska heller...

• Lapinette

förhoppningsis - önskar att min bror inte var säljare/marknadsförare så som mig!!! Skulle vara guld värt med en hantverkare. Mammas sambo är kunnig och har byggt ut landet själv inkl badrum men när vi ska göra det hemma så vill vi ha någon som är riktigt kunnig.

• Lapinette

Nu fick jag en riktig offert av min mailkontakt och ni ska se vilken liten text sid två har! Ska nog ta fram luppen för där står det en massa skoj så som om plattorna är mindre än 15x15 så tillkommer en kostnad om 300 kr inkl moms per kvm för den ytan. Vårt golv ska ha 10x10 små plattor. Fortsätter att läsa och hittar bilkostnadsersättning per bil varje påbörjad arbetsdag med 350 kr inkl moms. Inga elarbeten ingår, snickeri, skräpkörning, trösklar, socklar, lister, foder etc tillkommer ett timpris på för att få monterat. Tippavgift 350 kr inkl moms per tippkörning ...osv

Snacka om bullshit! Jag skrev en lista på vad som skulle ingå i priset och det som vår badrumskille gör och där ingår allt detta. Allt utom inredning + kakel.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!