• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Gemma

Hej, hur mår ni? Själv är jag dödstrött efter att ha jobbat igår kväll, plus stylat + plåtat mannen till hans CV. Det sistnämnda var rätt kul, jag fick ju en massa fina stiltips av er för inte så länge sedan och sedan dess har mannen låtit sy upp flera grymma kostymer + skjortor, köpt en helt OK svart skinnväska, plus att han fick en marinblå / bordeaux diagonalrandig Marc Jacobs slirre av mig i julklapp. Igår var han hur fin som helst, förutom påsarna under ögonen. Men lite Laura Mercier Secret concealer och secret brightening powder rådde bot på det! Dessvärre ledde det också till att mannen genast bestämde sig för att köpa lite SMINK nästa gång vi är i Europa. Jag hatar att vara trångsynt men... hmm. Vi hade i alla fall jättekul när vi valde bilder, kommentarer som "väldigt k å t blick, bra om det är en kvinnlig chef", eller "Den här ser DYR ut". Vi valde i slutändan den "dyraste". Som i hög lön.
    Igår var över huvud taget en fixa mannen- dag, han har varit rätt negligerad på den fronten. Jag klippte honom jättefint, sen gick vi till skräddaren och valde tyg till 2 par byxor, plus att de ska fixa den där impulsköpta Boss-kostymen från senaste parisresan (ni vet när bagatet kom bort). Vi käkade också på kantonesisk restaurang med kantonesisk-svenska paret som vi gillar mer och mer och mer. Kanton = Guangdong = den sydvästliga provins där Stålis och hennes man härjar. Där folk för övrigt inte pratar "rikskinesiska", alltså Mandarin, utan ett helt annat språk, kantonesiska, samma som i Hongkong. Härifrån kommer också majoriteten av de där fantastiska små dimsunsen som jag numera måste ha varje dag och drömmer om på nätterna. Fast nu har de fått sällskap av duvan som jag åt i fredags, så mör att den trillade av benen och utanpå krispig och rökt med téblad. Blir mer och mer tokig i kinesisk mat under förutsättning att den är riktigt bra. Den här veckan har vi planerat in hela 3 besök på kinarestaurang. En chilihet sichuanrestaurang vid namn South Beauty, en med väninnan på Quanjude, berömd för sin pekinganka som är den bästa i Kina (i Shanghai har det öppnats en filial). Ska berätta mer för er om denna påstådda delikatess efter besöket på fredag. Har visserligen provat men aldrig denna den bästa. Ja och sen till helgen har jag LOVAT mannen att vi inte ska vara sociala, har en förmåga att boka in både lunch och middag varje dag, men nu ville han att det skulle bara vara vi. Typ i soffan, med en DVD-box. Tror i ärlighetens namn att han gärna får den för sig själv (soffan). Vi har också planerat in ett besök på den rökta duva-dimsunrestaurangen. Mannen ville hellre gå på champagnebrunch (den där som jag berättat så mycket om) på 37 våningen men mina cravings måste få vinna.

Ikväll ska jag i alla fall beställa hem meze, det var så länge sedan. Libanesiskt / afrikanskt / arabiskt är nog det mest negligerade köket i Shanghai. Saknar också en riktigt bra peruan.

Nu ska jag sova en skvätt innan lärarinnan kommer och vi ska ha privatlektion. Känner mig hyfsat ambitiös nu efter de gångna veckornas katastrofstudier, gick upp 7 i morse och tog en taxi till skolan i monsterhettan (35 grader och fuktigt hela tiden).

Förhoppningsis: Midsommar, brukar det verkligen ordnas av kyrkan..? Tror att det är en av våra få hedniska traditioner (kanske därför man dricker så hårt, liksom på Valborg och Nyår). Midsommarfesten ordnades av handelskammaren. Finns ingen svensk kyrka här (kinesiska staten förbjuder en att starta upp religiös verksamhet om man inte kallar den för något annat, typ "syförening"). I Hongkong finns det däremot; mina religiösa kompisar brukar åka över på julgudstjänst men jag passar.
    Kram, G

• Gemma

Förhoppningsis: Hoppas din mans fot mår lite bättre nu, sånt kan dessvärre ta lite tid. Men det går att gå på den rätt snart.

Stålis: Jag gillar alltid att läsa om ert exotiska liv, oavsett ditt humör. Midsommar lät delikat!

• Gemma

Kan ingen skjuta de där smilisarna?

• Lapinette

Nej, de dyker upp och ler mot en i tid och otid!

• Blivande Fru Stålhandske

Gemma, varför blir jag alltid så hungrig efter att ha läst ett av dina inlägg? ;)

Duva cantonese style har jag bara provat en gång, och den var god, men inte delikat. Får nog prova en gång till.
    Själv drömmer jag bara om semester, dryga tre veckor kvar tills jag får min beskärda del av grillkvällar, insjöbad, havsbad, bastubad (mycket bad), svenskt lösgodis, lakrits, keso, knäckebröd.. ja, you get the picture.
    Försöker överleva tills dess genom att jobba halvhjärtat och uträtta alla tusen ärenden som dyker upp ju kortare tid det är tills semestern börjar.

Igår däremot så var det dags för en helkroppsmassage! Fick rekommendationen att testa ett ställe i stan där de som masserar är blinda. Sagt och gjort, jag åkte dit och lallade in och lade mig på en brits i det mycket sterila rummet. In kommer en liten kille med en kroppsstorlek som liknade en genomsnittlig svensk tolvåring.
    Han hade Wayfarers på sig och en mobiltelefon som gav ifrån sig bubblande ljud var tionde minut.
    De två följande timmarna blev jag brutalt misshandlad, no joke.
    Jag låg och kvävde skrik, stönade och vred mig som en liten mask. Inte en sekund av två timmar var det ens en gnutta behagligt.
    Men söt var han, Stevie Wonder-kopian!

Synd bara att jag knappt kom upp ur sängen idag.

• margaux

Ojojoj... Vad jag ligger efter!
    Min midsommar var fruktansvärt ospännande, jag skolkade från firande med m2b familj (provat förut, ingen höjdare... ) genom att ta på mig jobb! Så därför har helgen varit relativt händelselös så när som på en rolig tur till posten på lördag då jag fick ett STORT paket med allt smink jag beställt! Alltid lika kul.
    Söndagen hade jag ledigt och tillbringade den med en väninna på basar, lång promenad med hus-safari och lunch. Efteråt kändes det som om jag ätit ett halvtkilo cement trots promenaden så då fick det bli en till! Regnet kom och gick och det var faktiskt ganska mysigt.

Gemma, din gastro drottning!! Om du sätter mellanslag innnan slutparantes blir det ingen smajly! Hur känns det i kroppen? Jag tycker det verkar som om din burkmats era är över? Till det bättre låter det som....

Till er andra skandinaver. Regnade det på er? Tycker nästan alltid det regnar på midsommar... är inte det typiskt?

Stålis vad skönt med lite semester. Förstår verkligen din hemlängtan! Hur ofta brukar ni åka? Bara en gång om året? Det hade inte denna mammagrisen klarat...

• margaux

Stålis, jag har provat en thai massage en gång som verkar misstänkt lik din.... Jag hade typ träningsvärk i en vecka!
    Sedan dess håller jag mig till swedish massage hur ospännnade det än låter. När man bor utomlands är det lov att vara lite extra patriotisk!

Mlu, hur länge hade han tysken varit tillsammans med sin flickvän? Det kanske lutade åt ett naturligt slut... I så fall tycker jag inte det är lika illa som om ifall han kollar upp nya tjejer för att överlappa och slippa stå ensam! Kanske han helt enkelt inte är kär längre men är fast i gammal vana?

• Blivande Fru Stålhandske

Margaux, vi hade absolut planerat att åka tidigare, men det har aldrig passat in, så det har blivit ett år emellan nu- alldeles för lång tid!
    Jag är ingen mammagris, men svärmor däremot, hon får gärna klippa navelsträngen, så det har nog varit nyttigt för henne att vara borta från sin enda son såhär länge. :)

• Lapinette

margaux - inget regn i Stockholmstrakten. Det kom istället på Midsommardagen. Istället bjöd Midsommar på genommulet väder och ganska så mycket blåst. Stod nere vid midsommarfirandet och frös. Men som du säger, det är ju tradition. Vädret ska bara vara dåligt på Midsommar.

• Gemma

Hallå igen! Stålis stackare... all den mat du räknade upp finns såklart i Shanghai. Jag äter keso varje dag, skulle knappt överleva annars.

Om massage: Här har jag haft förmånen att testa japansk shihatsu, kinesisk massage, balinesisk massage, massage med heta stenar, lomi lomi- massage och lite annat. Har faktiskt bara blivit misshandlad en gång - av en svensk massör i Sverige som sträckte en av mina muskler. Enda problemet är att vi höjer ribban hela tiden och nu går vi bara på Banyan Tree, Bund 5 oasis, Evian eller Mandara. Med tanke på att man får en tvåtimmarsbehandling med fotbad bland rosenblad, scrub och så massage i fantastisk miljö, är det helt OK priser. Men så vanebildande. Nästa helg blir det dock pedikyr för oss båda.

Kram, G

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!