• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Gemma

Stålis igen: Vilken grym bragd av din pappa. Fortsatte han jobba i fabrik eller blev det något annat sedan?
    I Kina är det forfarande som på femtiotalet... En arbetare på mannens fabrik blev av med hela handen förra veckan. Läskigt.

• margaux

Hej tjejer!

Hur har helgen varit? Jag är numera gräsänka då J är ute och seglar med två kompisar. Ända till onsdag... BUUU.
    Fredagen var superdupertrevlig med Alex Sushi take-away och Egon Müller Riesling, sen lång prommenad och en kort runda ut till en riktigt trevlig bar/restaurant för lite mer vin. Så otroligt skönt att vandra hem i friska natten med sin älskade.
    Igår var jag solidarisk kompis och gick Pride parad med mina väninnor. Var också för första gången i mitt liv på lespisk nattklubb... Intressant måste jag säga, helt weird att komma så nära inpå! Men superkul hade vi. Massa dans och gin tonic.
    Idag ska jag jobba på eftermiddagen, vinsmakning med en restaurangkund. Skulle önska att det var en annan dag...

Stålis! Jag är vänster delux men kan skriva hjälpligt med höger och göra massa med högerhand, utom att klippa, det förefaller sig omöjligt!! Kanske jag också kan bli kombatsoldat? Det var i alla fall ett par G.I Jane på nattklubben igår!

Stackars din pappa! Vilket jobbigt handikap.

Gemma, din tjockis... Gör det seriöst något om man går upp fort? Trodde det var bra grogrund för fröet!

• Lapinette

En regnig helg i Stockholm. Vi har hittills bara njutit av att vara hemma. Det här blir vår sista helg för på onsdag flyttar vi ut.

I fredags efter en god middag och ett glas Bordeauxvin gick vi ut och promenerade i Birkastan. Hamnade tillslut på en restaurang/bar på Rörstrandsgatan. Jag tog ett glas champagne och maken en margerita. Första gången jag druckit champagne ute på krogen iförd en munkjacka för 250 kronor. Även jag har lärt mig att slappna av .

I övrigt har helgen mest bestått av att komma ikapp. Sorterat in papper, städat, slängt vinflaskor, tvättat etc. Helt ok igår men varför kan inte solen lysa på oss idag? Sitter och tittar på sistaminuten resor utifall att detta väder tänker stanna hela sommaren.

Till den höger/vänsterhänta diskussionen kan jag tillägga att jag är otroligt högerhänt. Kan knappt göra något med vänster. Däremot fungerar vänster fot ypperligt bra...så i benen är jag liksidig .

• margaux

Lapinette, visst är det härligt med såndana lugna, laid-back kvällar? Jag var också ute i sneakers, huvtröja, men jag fick nöja mig med rödvin...

Vi har skitzo väder med sol, regn, moln, sol... Halvsvårt att klä sig måste jag säga! Just nu är det sol, så man borde kanske kasta sig ut..

Idag är det obligatorisk byta sängkläderdag, men städat har jag redan gjort och igår krängde jag på soffklädseln som fått sig en omgång i tvättmaskinen. Off-white soffa är inte alltid praktiskt.

• Gemma

Hej på er! Margaux, jag är säker på att du kommer att vända ensamheten till något positivt, med hedonistiska undertoner. Du tycks ju redan ha legat i träning ;)

Lapinette: Du får mig alltid så motiverad att flytta tillbaka till Stockholm... ännu mer motiverad. Trots den där uteblivna solen. Dricka champagne, eller för all del rosé, är så extra trevligt på de där Rörstrandsgateställena.

Den här helgen har det varit varmt som i helvetet, och fuktigt. Med min nya tjockisvaddering blir det extra outhärdligt. Ändå har vi haft en ruskigt trevlig helg och infriat löftet till varann, att vara osociala. Igår jobbade både jag och mannen halva dagen, sedan ägnade vi kvällen åt att ringa runt till föräldrar och syskon och berätta nyheten (som ju inte är någon nyhet för er och våra närmaste här). Det kändes, handen på hjärtat, lite jobbigt. På ett sätt var det så mysigt när grodden var min och mannens hemlis och man fick vara ifred utan synpunkter eller folks ställningstaganden. Fast det var kul att min mamma blev så glad! Har längtat så himla mycket efter att få prata med henne, höra hennes berättelser om tre graviditeter, profylaxkursen som hon och pappa gick på det tidiga sextiotalet inspirerade mig och mannen att själva anmäla oss till en tvådagars intensivvariant som vi ska gå nu när vi åker till Stockholm. Så skönt old school. Här finns bara en massa nymodigheter typ "childbirth through yoga". Är det nån mer än jag som tycker att yoga är såååå tråkigt och överskattat? Nuförtiden kan man inte ens dricka te utan att det heter yoga-te, eller träna utan att det är åtminstone nåt yogamoment inlagt. Nåja, i alla fall. Mamma blev glad, pappa blev... ställd. För honom är och kommer jag alltid vara typ fem år gammal. Bröderna var inte överraskade. Mannens familj blev övervägande glad eller jätteglad men systern som inte kan få barn reagerade såklart lite stelt... svårt det där. Nu har vi i alla fall outat oss, efter 3 månader... och det var mer jobbigt än kul som sagt.

Idag blev det omelett och bacon i sängen (fast bara en skiva bröd, inte två, I'm trying to be good here). Efter ett hyfsat tufft träningspass, ja inte Lapinette-tufft men gravidG-tufft, käkade vi monsterstora sallader på en trevlig restaurang, gick sedan till skräddaren för en fitting på mannens blivande linnebyxor och plockade upp hans insydda, nya Boss-kostym, ni vet den som Air France har pröjsat. Sen - två timmars pedikyr. Heaven! Jag har jättefina blåmetallic tår, mannens är blankpolerade och hälarna saknar fnas.

Nu ska jag jobba klart det där uuurtråkiga men ändå lite trevliga korr-jobbet.

Kram, G

• margaux

Ja Gemma, man måste vara fördomsfri och prova allt en gång! Nu tror jag inte jag måste gå på gay-klubb igen men det var en erfarenhet! Tjejer är inte ett dugg bättre än killar ute kan tilläggas.
    Jag tycker det låter fantastiskt kul att gå på profylax, men yoga är säkert bra det med. Jag som inte bor mitt upp i det har inte fått det så långt upp i halsen som du verkar ha. Jag dricker detox té och hoppas att levern inte är allt för ledsen på mig. Jag värmde upp med en flaska Champis hos en av tjejerna( ni vet de är aldrig som i L-word, här har alla tjejer rutig skjorta och rakat hår och ingen mascara), de drack öl och rynkade på näsan åt min goooooda Gosset. Som tur var fick jag lite hjälp av min allra bästa och inte fullt så maskulina kompis. Hon är mer kamelont artad och går från feminin i ballerinas till fullt kamoflerad hos traktor lesparna (där är inte jag välkommen..).

• margaux

Mammor ja, min mamma började nästan gråta när min syster berättade!! Pappa sa: "detta var en bra konferans, nu går jag ut med hundarna!" (vi hade konferans på Skype )

• Lapinette

Gemma - du har ju åtminstone tränat. Det närmaste träning jag har kommit är när jag släpade mig ut till Coop för att inhandla middagsmat. Men å andra sidan igår var jag lite krasslig. Ni vet så där konstigt sjuk, lite ont överallt och allt berodde inte på pumpen jag körde i fredags utan jag har nog en förkylning i kroppen. Så det känns helt ok att bara vara totalt förslöad. Ska även tillägga att jag igår vaknade 11.00. Helt otroligt!

Härligt att få berätta för familjen! Min mamma skulle bli överlycklig och garanterat skulle makens mor börja gråta. Min mamma får istället bara höra om mina läkarbesök och senast om varför vi antagligen inte har blivit föräldrar än. Det senaste testet jag gjorde var nämligen negativt. Nu verkar det som vi inte kan få barn naturlig väg utan får förlita oss på insemination och IVF.

Förresten, jag har hållt min nya vikt - 1,5 kg. Detta fast jag börjat äta lite potatis, frukt, pasta etc igen. Tar dock inte lika mycket och försöker ta någon måltid här och där helt utan.

• Gemma

Lapinette, usch det är så sugigt det där, tänker jättemycket på dig och önskar, önskar att jag kunde smitta dig. Tur i alla fall att du och din man är så bra på att njuta av livet på tusen andra sätt. Grattis till vikten i alla fall!

Margaux: Mina första lesbiska kompisar fick jag genom min man, själva kompisarna var jättegulliga men en del av kompisarnas kompisar var... anarkofeminister och allmänt hatiska. Skitjobbigt, jag kände mig ständigt som en förrädare utan att riktigt veta varför. Har aldrig varit på flatklubb, däremot på en del members only-bögklubbar (bodde ett tag ihop med en bögkompis som festade friskt). Det var en märklig känsla att vara enda tjej bland tvåhundra bögar som sökte en frizon, UTAN tjejer... eller övriga hetron. Speciellt jobbigt blev det när jag stötte ihop med en del "på ytan"-hetrosnubbar som typ hade familj och var lärare på min skola och sökt sig till klubben just för att slippa möta sådana som jag ;)

• Gemma

Just det... pratade nyss med min pappa, han var så söt, kunde inte hålla den där fasaden uppe mer än en dag. Sa bara lite gråtfärdigt att... "det är klart att jag tycker att det är kul men... du får förlåta mig, för mig kommer du alltid att vara sju år." "Jag vet", sa jag. "Och det gör ingenting." Sen berättade han om hur det är att vara förälder och var allmänt bra. Skönt! Det räcker med den geografiska distansen...

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!