• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Gemma

Hallå! Margaux, nope, finns inga bevis på att ultraljud är farligt för barnet (även om vissa säger att det kan orsaka vänsterhänthet!). Dock - i Sverige får man inte göra ultraljud förrän väldigt sent. Man kan alltså vara i fjärde månaden och först då få veta att man har ett dött / allvarligt missbildat foster i magen! Detta har uteslutande med resurser att göra.
    Vi är naturligtvis glada över att vi kan göra regelbunda kontroller och slippa oroa oss. KUB som vi ska göra i morgon erbjuds i Sverige bara till kvinnor över 35, och bara inom vissa landsting. Istället väljer många att göra fostervattensprov som ger missfallsrisk. Sverige ligger helt enkelt efter, i många avseenden. Detta eftersom det ska vara "lika för alla".

Vet inte om jag vill göra det där jobbet... de vill att jag ska jobba i helgen (igen) och jag har föga lust. Så jag föreslog lämning måndag e.m. Få se vad de säger.

• Gemma

Vill tillägga att vi, eller rättare sagt vårt försäkringsbolag, betalar dyrt för att vi ska få den bästa vården, så det är svårt att jämföra med Sverige. Men jag är i alla fall glad över att vi har valmöjligheter här!

• Gemma

Margaux, din tillvaro låter vacker, glossig och delikat. Mer, mer, mer. Själv sitter jag och väntar på att mannen ska komma så att jag kan bjuda honom på nya favvorestaurangen.

• margaux

Det låter vettigt Gemma! Jag hade nog velat gjort allt som du gör också...
    Ang. vänsterhänta så är ju det ett handikap man kan leva med... Vi är ju så härligt konstnärliga!!
    Jag har svårt att ha armband och klocka på vänsterhanden när jag jobbar/skriver det är kanske det mest hämmande...

• Gemma

Margaux, min man är vänsterhänt och min mamma, dom är båda supersmarta. Du är ju bara ytterligare ett bevis på fördlelarna med vänsterhänthet hehe.

• Gemma

Har alltid tyckt att vänsterhänta är lite, hur ska jag säga... nobla.

(hehe, när jag ville lämna texten måndag kväll fanns det plötsligt mer tid. Så det kanske blir några sköna extraslantar ändå.)

• Gemma

Mer vänsterhänthet: När mamsen var liten i ett öststatsland fick hon inte skriva med vänster hand så de band fast den i stolen (!). Nu skriver hon, om än en smula forcerat, bara med höger hand. Hörde att de FORTFARANDE tillämpar den metoden i Kina!

• Gemma

Nu har vi varit och hälsat på den och kollat NUP och allt är perfekt. Vi fick höra hjärtat också, det bankade på som sjutton, nästan lite läskigt. Fast både sköterskan och läkaren fick en chock när de såg att jag lyckats gå upp tre kilo på en månad! Så nu fick jag strikta förhållningsregler om att minska matmängden. Grrr... och jag som är så hungrig hela tiden. Jaja.

• Blivande Fru Stålhandske

Hehe, Gemma, matvraket!
    Så härligt att bullen mår bra och hjärtat dunkar på!

Lördag idag, ska snart in till stan och boka ansiktsbehandling för mig och mannen och försöka hitta presenter till vänner och familj. Gemma, vad brukar du köpa hem som inte är en typisk turistfälla men ändå andas lite Kina?

Angående vänsterhänthet så är jag dubbel, är man lite knasig då? Jag skriver nästan alltid med höger men växlar mellan båda händerna i vardagen.

Min kära far kom till Sverige i slutet på femtiotalet och arbetade inom industri och fick alla fingrarna på höger hand avhuggna i en maskin, alla utom tummen. Så han har fått lära om sig till vänsterhänt, det har inte varit det lättaste!

• Gemma

Stålis: Jag brukar köpa pashminas till damerna och DVD:er till... alla. Sen är jag rätt förtjust till små qipaos och traditionella sidendrakar till barnen (fast de brukar bli måttligt glada eftersom de förväntar sig saker i plast som blinkar och låter). Vi är dessutom ganska välförsedda med designbutiker här i stan så man kan hitta kinesisk / modernistiskt crossover-porslin som är hur fint som helst, eller svindyra grejer på Gucci-ägda Shanghai Tang (tror att det är Gucci, David Tang bor i alla fall i London och figurerar flitigt på Tatler's vimmelsidor).

Nu ska jag fortsätta korrläsa engelska broschyren, en guidbok till ett visst varumärkes Corporate Visual Brand Identity, kul eftersom det ingick i art director-delen av min utbildning. Man känner igen en del, typ vilka dödliga faror som lurar om man dristar sig till att printa loggan på blå botten istället för vit. Bakar samtidigt tranbärsbiscotti till mannen men ingenting till mig. Buuuuh.

Stålis, du är "ambidexter", grattis! Du föddes troligtvis vänsterhänt men har sedan lärt dig att använda båda händerna lika bra. Lämpliga karriärval för dig är jonglör, simmare, trummis, pianist, ordbehandlare, kirurg eller kombatsoldat.

Jag har själv lite dragning åt det hållet, men jag föddes defintivt högerhänt och blev universell genom år av pianotragglande från fem års ålder.

Kram, G

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!