• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • mlu

Gemma: usch vad trist att festen skulle blir forstord av nagra alltfor forfriskade landsman! Jag haller med; ibland forstar man inte riktigt hur vissa agerar nar det kommer till att skapa trevlig stamning.

Nej, Ni har ratt vad galler denna date-incident med den charmerande tysken, han ar sakert ingen dalig person...men jag blir sa forundrad over hur man kan ta sa latt pa att man de facto lever i en relation! Talade men en vaninna om det pa stranden i dag och suckade over min otur...Hon insisterade att det ar varmen har som gor folk sasom helt galna...men jag undrar jag...visst finns det fega man lite varstans i varlden som tar tillfallet att roa sig lite pa annat hall... varme eller inte varme; -ja, sakert kvinnor med for den delen!

Efter en tretton-timmars-somn natt skall jag nu borja fixa mig for en party-kvall i Cannes. Kan bli skoj, skall ha en gulddress och guldsandaler. Haret ar dock en stor katastrof da jag inte besokt en frisor sedan i februari, maste gora nagot at det asap!

Jobbmassigt gar det undan just nu, bolaget ar registerat sa jag titulerar mig nufortiden "Director" websidan forvantas vara on-line om nagra veckor och sedan sa....

• Gemma

Mail från byrån: "Dear Gemma. Honestly the meeting did not go very well. The client only liked three of the names. The names they liked were: Safe, Shield and Ultima. Please make fifty more simple and technically descriptive yet evocative names like this. I'm sorry you have to work in the weekend but I know you will understand. I want the names by monday. Regards, Lee."

Gaaaaah, Jordnötshjärnorna! De ratade alla mina coola, smarta och känsloväckande namn och vill ha det B-igaste, B-igaste alternativet jag kan komma på. Så nu sitter jag och gör en B-lista. Mannen sa: "Amen tänk nu på att chefen är en fet, amerikansk Expat som är femtio år gammal och övertygad om att alla asiater är idioter. Han har tappat alla sina illusioner om den här marknaden." Och då fick jag en smula större förståelse... men jag kommer nog aldrig vänja mig vid det obligatoriska inslaget i reklamvärlden, när ens vackra idéebarn får en stor, fet kniv i bröstet precis innan mållinjen. Och man slutar med ett B-namn som man antagligen inte ens själv kommit på, utan det har kunden gjort tillsammans med de som stått för presentationen (tycker personligen att kretörer själva presenterar bäst för det är vi som brinner för idéerna och då kan vi följaktligen sälja dem bättre, men det tycks jag vara ganska ensam om att tycka).

• mlu

Gemma:
    Kan tillagga att jag bor i ett kvarter dar det ar manga turister pa sommaren; forvanas och forundras standigt av flertalet "landsman"som star i bar overkropp och sjunger mitt i gatan allt medan deras vanner star vinglande i sina
    jeans, bla club-kavaj och flinar i nagot horn....

• Gemma

Och nu när jag ändå är inne i ett gnäll-flow: Det börjar bli jobbigt nu att inte berätta. Överträdde visst ytterligare ett socialt tabu idag. Förutom alla frågor / påtryckningar jag fick igår när jag inte ville ha sprit.

Vid grillen:
    (Gemma gravid) - Kan man få en köttbit som är helt genomstekt?

(Värden, med mild panik i rösten): - Den här är helt genomstekt, kolla, jag skär upp den nu, inget rött alls, vänta jag skär lite till i den tjockaste delen... nope, inget rött.

(Tjuvlyssnande gäst) - Amen ska du ha den helt kremerad? Då smakar den ju ingenting!

(Gäst igen, till värden) - Har du en som är rare? Ja JAG gillar i alla fall kött som smakar nåt!

Själv har jag alltid varit en sån som sett ner en smula på folk som gillar well done, ungefär som att spruta ketchup över en hjortinnerfilé, ja ni fattar. Och plötsligt känner jag att fan, man får väl göra som man vill? Och egentligen har ingen att göra med att jag inte dricker eller vill ha genomstekt kött, eller att jag gav bort rökta laxen igår till mannen ("Gillar du inte lax??? Det som är så gott!"). Liksom... hur löjligt är det inte att behöva motivera vad man gillar eller inte gillar? Ungefär lika tramsigt som att mannens mamma lyckligt utbrister: "aaah, c'est pour la ligne, non?", bara för att jag inte vill ha ostbricka en gång av sammanlagt fjorton under en veckas tid. Matterrorister går bort. Och hur mycket jag än älskar honom så går min man en liiiten smula bort eftersom han på sistone börjat anmärka på hur kopiöst mycket jag äter. Det kan röra sig om allt från "Oj, du åt verkligen otroooligt mycket pasta" till "haha, det är så roligt att se hur du följer min blick när jag serverar mig, håller koll på varenda bit för att se hur mycket som blir över till dig." Fast jag vet att han bara vill hjälpa mig för jag blir så olycklig om jag blir smällfet. Är bara inte van, han har aldrig kommenterat mina matvanor tidigare.

Det är nog bara att acceptera... ju mer gravid man blir, desto mer "allmängods" blir man. Det här är nog bara början.

• Gemma

Mlu: Har du fixat dig klart inför din guldkväll? Du kommer bli så fantastiskt galasnygg att minst tolv miljardärer och minst en prins vill tvångspussa dig, det vet jag.

• Blivande Fru Stålhandske

Men Gemma, vad gör du uppe så här sent? Du plöjer inte gamla Sopranos-avsnitt som jag och mannen denna sena lördagskväll?

Har inte skrivit här på evigheter! Har ju inget spännande att berätta. Har mest bara jobbat, och hur skoj brukar det vara?

Just nu är jag mest trött och irriterad och mannen och jag går och nöter på varandra dagarna i ända. Semestern är i antågande, bara tre veckor tills vi får lite efterlängtad tid i Sverige! Så mannen och jag, som annars aldrig har problem med att umgås 24/7 med varandra, gnäller och snäser och är irriterade nu. Som tur är så addresserade vi problemet idag och ska försöka skärpa oss. Det måste vara värmen; Det är så fruktansvärt fuktigt och hett och jag vill inte vara utomhus en sekund.

Se! Fortfarande har jag inget trevligt att skriva om.

Midsommar var trevlig dock! Åt grillbuffé på stammisrestaurangen i stan med två vänner. Goffade i mig grillad sötpotatis, grönsaker, fisk, oxfilé, grillspett, soppa, mango, fetaost och sedan blev det TVÅ vändor till dessertbordet. Tur att desserterna var ytte-pytte-miniatyrer!
    Rullade ut från restaurangen och åkte hem för att se på fler Sopranos avsnitt.
    Tog mig i alla fall till gymmet idag för att försöka rendera fettinlagringen!

• Blivande Fru Stålhandske

Och Gemma, jag är SÄKER på att du hade kunnat sälja på asiaterna vilket som helst av de andra namnen, hade det bara varit du som stod för presentationen!

• Lapinette

Har haft en traditionell midsommar ute på landet med min familj. Har klätt midsommarstång, sett folk hoppa omkring i små grodorna, försökt vinna på chokladhjulet utan tur och spikat spik. Mitt i allt detta så ser vi vår präst mitt vimlet. Står sedan och kramar och pratar med prästen som vigde oss för ett drygt år sedan. Hon gjorde verkligen vår vigsel minnesvärd.

Idag öser regnet ned i Stockholm och vi är åter i stan efter att ha suttit framför brasan och tv'n hela dagen. Har varit trötta och bara slöat och så kommer vi även att fortsätta vår kväll.

• mlu

En rapport fran en kvall i guldklanning; hade en ganska skojig kvall i Cannes igar kvall. Inledde med ett par glas Champagne i baren pa Martinez hotell. Dock nagot mystiskt borjade vi fa mer och mer champagne insant fran en Monsieur vi inte kande...Hrm... lite typiskt, men asch, vad sjutton....vi konverserade med denne man och hans otroligt snygga men mystiska kamrat i nagon timme innan vi gick vidare!! At lite sen middag, var mer i ett party-stadium an middags-stadium; klockan borjade narma sig midnatt och vi bestallde en massa mat men at inte sa varst mycket! Gick sedan vidare pa nattklubb!! Fick manga komplimanger for min guldklanning men som vanligt har man ibland alltfor hoga forvantningar pa en ute-kvall! Tillbringade natten hos min vaninna i Antibes, at en lang brunch i deras fantastiska tradgard och kandes inte alls kul att vara singel helt plotsligt! Satt en stund vid poolen och pratade innan jag pallrade mig ivag hemat. Har spenderat eftermiddagen pa cafe med min danska vaninna och analyserat denne tyske man fran forra veckan som gjorde ett tamligen stort intryck. Orutinerad som jag ar pa dylika "moten" / one-night stands ( dock utan sex) sa har jag noga forhort mig om hur det verkligen gar till i verkliga livet!! ha, ha, kanner mig som femton igen!! Kan dock inte smalta att vi spenderade sa mycket tid ihop och han ar sa uppvaktande utan den minsta tillstymmelse av angest eller daligt samvete....- Men man ar ju lite annorlunda.... Dock kandes det som om vi kant varandra lange, jag sov sa oootroligt gott hmmmm....inte det minsta pinsamt...dock skall tillaggas att det var tamligen oskyldigt men i alla fall!! Nej, jag har pa kann att jag borde glomma denne person snarast da han ar alltfor perfekt men ju har en flickvan!!

Skall satta mig och jobba lite nu, usch, onskar att jag hade en a/c; ar kvavt och ackligt i lagenheten!!!

• förhoppningsis

Låter som om ni har haft en väldigt trevlig midsommar allihop, möjligtvis med undantag för överförfriskade idioter...

Gemma,
    är det någon svensk organisation som fixade? Svenska Kyrkan brukar väl göra sånt...
    Så typiskt att klienterna faller för det man själv tycker är sämst.

mlu
    låter som en väldigt trevlig kväll!

Själv har jag inte gjort mycket alls, var på bröllop och namngivning på midsommar och resten av tiden har jag jobbat och nu spurtar vi mot bröllopet, inte ens 2 veckor kvar och igår stukade sambon foten riktigt illa och kan inte gå så han är inte till nån större hjälp

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!