• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Lapinette

Gemma - vad gjorde ni med flaskposten, slängde den till sjöss? Ska man kolla om något kommer guppandes i Mälaren?

förhoppningsis - tips till safarin är absolut kikare!!! Om ni inte har någon så finns det att köpa när ni kommer ned. Vi handlade en liten och bekväm sak i Waterfront/Kapstaden. Sen köpte jag ett bar tunna safaribyxor och de använde jag konstant när vi var ute. En annan sak som var skönt att ha under var sportbh. Man sitter och skumpar, svettas och usch för vanlig bh då. Sen hade jag t-shirts och fleecetröja för det var kallt på mornar och sena kvällar när solen var på väg ned. Vad mer jo, keps som skyddar mot solen. Tänk på att inte ha skrikiga fäger utan neutrala som inte upprör djuren. På fötterna hade jag gymnastiksskor.

Vi hade faktiskt någon rik dam med vår sista dag som satt i typ fina linnebyxor och topp när vi skulle ute på kvällen. Jag trodde hon skulle frysa ihjäl. På fötterna hade hon lite finare loafers. Så fel men hon klarade ju trippen i alla fall!

Vi hade inga myggor men åkte inte heller till ett malariområde. Tyckte det var skönt att slippa.

• Lapinette

Annars så satt jag på Tures (igen) igår med en flaska vitt vin och en god sallad. Börjar kännas som en tradition att gå dit på tisdagar. Igår blev det först ett pump-pass med kvällens utvalda gäst, en fd kollega. Och vardagsrummet är näst, näst intill färdigt! Nu är det mest pet hit och dit som vi inte är nöjda med, lister och så den där blomsterbrädan som kommer att göra klar senare. Vem vet vi kanske får nästan 2 veckor i vår lägenhet innan det är dags att flytta ut i förorten.

• margaux

förhoppsningsis- när åker ni till ZA och hur länge?
    Blev dödsavis nu... Eftersom min syrra är gravid med BF i slutet på januari så blir det ingen resa på mig. Vi skulle åka i januari med mamma(som bodde i Pretoria när hon var barn)... Jättekul att bli moster men mindre kul att missa ett av de mest underbara land jag någonsin besökt! Längtar tillbaks.....

Jag ska på fest hos Tyska handelskammaren idag... typ "jobb" men gardenparty med massa riesling i solen. Kunde varit värre.

De vinerna jag smakade igår var prisklass dyrare(500/fl) och alldeles fantastiska.... Bla Sydafrikaner....

Ska jag tipsa om bra vingårdsbesök??

• förhoppningsis

Margaux
    vi åker om exakt 3 veckor och 4 timmar =)
    först Kenya i en vecka och sen zanzibar 2 veckor

Men bara för att du inte kan åka till Pretoria nu så får du väl åka sen, se det som nått att se fram emot senare istället!!

Tar gärna emot tips om vingårdar, de är så mysiga, var i Tyskland i oktober på vinresa som sponsrades av tyska vininstitutet, besökte 3-4 vingårdar per dag!! Mycket vin släpades hem efter den resan... har även besökt ett par i frankrike, så jättegärna fler!

• förhoppningsis

TYcker förövrigt att det låter väldigt trevligt med gardenparty i solen och massa vitt vin, gäller att passa på snart kommer midsommar med regn...

Moster är nog rätt trevligt att bli, då kan man träffa barnet när det är rent, på bra humör och är gulligt så lämnar man tillbaka det när det börjar lukta eller låta illa =)

• Gemma

Förhoppningsis: Ja, jag är också väldigt nyfiken på vad du ska ha för klänning. Fast du kanske inte vill berätta..?

Lapinette: Oja, vi kastade flaskposten i mälaren för tre år sedan, ungfär nu någongång förväntas den flyta förbi Vasastan (Karlbergs Station) så det är bäst att du packar en picnickorg och en fällstol och sätter dig bekvämt tillrätta ;)

Safari i Afrika - era lyckostar! Lapinette, vilka djur fick ni se? Det är faktiskt en grej som mannen och jag bestämt oss för att vi skulle vilja göra med barn, tänk vilken grej att som treåring få se girafferna, flodhästarna, lejonen och krokodilerna i målarboken springa omkring, livs levande. Jag har mest hört om Kenya och Tanzania i safarisammanhang, är Sydafrika bra?

Ojojoj vad jag sliter med mitt jobb. Det är ett jätteprestige-konto med en sjukt stor kund och jag kan inte fatta att de slängt in mig som är novis... men i vanlig kinaordning har de inte ens frågat om jag gjort liknande grejer förut, bara gått på rekommendationer. Igår var jag i alla fall på möte uppe på kontoret (Ogilvy heter byrån, också den en av världens största), och jag måste säga att jag blev grymt impad över hur duktiga de är! Har fått höra så mycket skit om oproffsiga kineser men här får jag genast jobba med de bästa, plus att kunden som sagt kan sin sak, så briefer och feedback är super. Tillråga på allt var det skön stämning; när jag gick vinkade chefen och ropade: "Bye, Gemma!"
    Även om jag just nu inte jobbar med exakt det jag vill och är utbildad till (är ju copywriter, inte branding-expert), så får jag alltid en kick av att jobba med duktiga människor.

Lapinette: Grattis till vardagsrummet! Å vad ni kommer att vara glada för det i höst, när ni sitter där med ett gäng vänner och dricker kaffe och avec efter en god middag. Om ni får två veckor i en färdigrenoverad lägenhet så slår ni i alla fall oss och vårt ökända sisyfospojekt: Vi renoverade samtidigt som flyttgubbarna packade möbler... Och det var inga små saker. En konservator stod i två veckor och fyllde i väggmålningar, lister skulle specialsvarvas efter originalform och spikas fast lite överallt, dörrar sättas fast, fönster tätas... låter som om ni är på riktigt god väg. Skulle förfärligt gärna se bilder om du har tid.

Margaux, ja, hur var gardenpartyt? Själv ska jag på midsommarfest i morgon och det där pyamasgardenpartyt på lördag, och idag öser regnet olycksbådande över Shanghai. Fast det känns i alla fall skönt att luften töms, det börjar bli en 30 - 32 grader så kvalmigt att man knappt får luft.

• förhoppningsis

Gemma
    Kul med flaskpost varianten, hoppas någon hittar dem!

Lapinette
    Kikare och sportbh, haha, kikare låter logiskt men sportbh hade jag inte ens tänkt på men attans vad praktiskt det låter, ska genast skrivas upp på listan.
    Kör du pumpen på tisdagar på SATS stureplan? då har vi nog sett varandra =) brukar variera lite men är där ibland. Har dock aldrig provat vin direkt efter...
    Skönt att vardagsrummet är nästan klart, måste kännas skönt att kunna börja leva normalt hemmaliv igen, även om det bara blir för 2 veckor.

Margaux
    Vilken tur med vädret ni hade igår, idag känns det inte alls ika lockande med gardenparty, var det trevligt??
    Vin i 500 kr klassen är nog lite mycket för vardagsvin så det kommer nog dröja innan jag provar det, men tack ändå...

Gemma
    Har inga bra bilder på nätet men jag kan maila en om du vill.
    Kul att du verkar gilla uppdragsgivaren, skönt med någon proffsig! Spännande system att bara gå på referenser, annat än offentlig upphandling det =)
    Härligt att de verkar förstå feedback systemet som iaf jag tycker är en av grunderna för att kunna göra alla parter nöjda.
    Det måste väl kännas "som hemma" om det regnar på midsommar, det hör ju till! Blir det traditionell svensk midsommarfest?

• Lapinette

Gemma, skulle inte ha ropat hej! Taket blev ...RANDIGT! Hade igår projektledaren uppe som stod och tittade och kliade sig i huvudet typ hmmm...hur blev det så här? Samtidigt hade vi vår inredningstjej där så det kändes skönt för hon är ju van att se sådana här jobb men även hon var osäker på vad som kunde ha gått snett. Vilket fall som helst. De flyttar ut sina prylar idag och vi flyttar in. Sen kommer de tillbaka om 2 veckor för att fixa tak, blomsterbänk och lister. Det blir m a o samtidigt som badrumskillen börjar riva vårt badrum. Det var därför inredningstjejen var hos oss igår, för att gå igenom allt som ska beställas och alla viktiga detaljer (fogfärg etc) till badrummet. Sen bytte vi ut det mörka gråa mot badkaret till att vi ska ha vit mosaik. Det blir nog jättefint!

Bilder på lägenheten kan jag lägga upp i höst eller om du har vägarna förbi så kan du få se den live. Den blir dock en arbetsplats i ytterligare 2 månader.

Flaskposten låter intressant, ska definitivt hålla utkik. Den kan ju även ha förillat sig ända till Mariefred. Ska ju dit imorgon för att fira midsommar.

Jättehärligt med jobbet! Säger bara grattis. Låter superroligt att jobba med en stor byrå och få vara lite kreativ, säger damen som är lika kreativ som en kub.

Och sist men inte minst, Sydafrika. Vilka djur vi såg? Jo såg noshörning, elefanter, lejon, zebror, gnu, gaseller, leoparder, buffel, apor, giraffer och en sköldpadda! Har säkert glömt något. Stället vi var på var inte så stort och absolut inte välkänt men ack vad man blev omhändertagen och naturen var magnifik (berg och djupa dalar).

• Lapinette

förhoppningsis - gick alltid på den pumpen för Lena ända tills jag återgick till Lindas funk på Odenplan. Fast nu när Linda har slutat (tårfyllt avsked) så var jag åter där i tisdags. Står alltid längst bak men andra anhängare av Lenas pump.

Jag hade faktiskt sport-bh med mig ändå och var jätteglad över att ha den under safarin och när jag kom hem så hade någon just listat upp det på min tråd "kläder safari".

• Gemma

Poweroc, raingard, stabisys, V-guard, AquaIQ zzzzzzzzzz...

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!