• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • margaux

Zzzzzzz.
    Jag sover på jobb! är SÅ trött efter gårdagen och det var en riktigt seg fest jag var på. Låååååånga tal på tyska, långa köer till maten, låång kväll. Men det var absolut bra för oss som firma att vara där!

Mlu, Hej igen! Hur gick det med han daten från Monaco(?) som insisterade på att ta dig med ut? Var det katastrof!!?

• margaux

förhoppningsis, Jag trodde ni skulle till Sydafrika men Kenya och Zanzibar låter exotiskt det med. Kul bröllopsresa. Ska ni bo på ett sådant där ruggit lyxigt hotell på Zanzibar? Har hör att det ska finnas riktiga pärlor...

• förhoppningsis

mlu
    är det samma kille som du träffade för ett tag sen? Låter inte riktigt så eftersom du verkade aaaningens skeptisk till att träffa den förra. Hoppas du får trevligt!

Margaux
    Jobbigt med tråkiga fester, fick fokusera på solen och vinet istället då, kanske inte helt fel det heller...
    Jag hoppas att det är riktigt lyxigt, vi tog det lyxigaste vi kunde hitta så det verkar lovande! Sen har jag hört en del jobbiga saker även om lyxhotellen på Zanzibar men det är väl bara att hålla tummarna antar jag.

• mlu

Nix, det ar ar inte samma kille, ha, ha dessvarre var jag tvungen att cancellera den forra "daten" pa valdigt kort varsel, usch jag vet; fy vad fult men fick en massa jobb, som visserligen inte ledde till nagonting! men satt och jobbade till 9.30 och da hade han gett upp och akt tillbaka till St Tropez! Sa kan det ga....hade lite daligt samvete men han verkar inte gett upp da han titt som tatt hors av och foreslar "relaxing lunch" ( vad inbegrips i detta?) Jag har dock alltid tackat nej sa det ar smickrande att han fortfarande insisterar! Maste ha gjort ett fantastiskt intryck!!!

• Gemma

Ha en rackarns skojig middag mlu, hoppas du slipper tvångskyssas, själv är jag på väg till Thairestaurang för att småfira att jag klarat av namn-etapp 1.

• mlu

hmm..nej det var inga tvangskyssar utan helt frivilliga sadana...
    Trevligt var det, en helkvall till arla morgonstund, men saklart finns alltid nagon hake nar denne person sent om sider, och da menar jag SENT; klacker ur sig att han har flickvan. Well, well fostar inte hur vissa manniskor fungerar, han sager att han vill ses igen. huh, nej jag maste nog halla mig undan, hur frestad jag an ar....

• mlu

Kan tillagga att jag borjar bli ratt less pa alla oarliga man... - Denne tyske man fran igar kvall ringde just o hade no regrets och tackade for en fantastisk kvall och talade om hur viktigt det var att "follow temptetions as you never know how things will end" My gosh; jag horde mig sjalv moralisera och tala om hur oarlig han ar som meddelar att han har en flickvan efter att vi spenderat nastan 12 timmar tillsammans... Men trevligt var det.... det ar kanske jag som inte kan fanga ogonblicket??

• margaux

Mlu... Låter som om du har haft en riktigt trevlig kväll!! Jag tycker mest "din" date verkar feg.. Typ måste se om denna tjejen är något innan jag eventuellt värderar om jag ska dumpa min nuvarande! Män!! Jag säger bara det...

• förhoppningsis

Å vad jag kan bli trött på fega och slöa män som verkar rädda för att inte klara sig själva, vill ha en tjej som backup hemma medan se testar och letar efter "något bättre" så att man sen kan byta smidigt utan att behövs riskera att stå utan flickvän *morr*

• Gemma

Mlu, ja trist att en så rolig och bra dejt skulle ha ett sånt fundamentalt fel. Tror kanske inte att män generellt är mer svinaktiga än tjejer... men man har onekligen stött på en del som är så livrädda för att vara ensamma att de hela tiden måste ha nån på vänt och i bakfickan... sjukt oattraktivt med en sån ängslighet tycker jag.

Kom just tillbaka från pyamasparty slash barbecue, som fick en hastig vändning när det värsta åskvädret i år, brakade loss utanför fönstret. Huset var otroligt häftigt, ett av Shanghais tidigaste "höghus", åtta våningar från 1920-talet byggt runt en park. Och lägenheten, som en riddarborg med nischer och pelare och mosaik och blyinfattade fönster överallt. Från terrassen hade man utsikt över precis hela stan, samtidigt som det låg mitt i lummiga French Concession. Om jag någonsin ska bo i skyskrapa ;)

Under åskvädret gick såklart elen men det gav ännu mysigare riddarstämning när hela lägenheten fylldes med levande ljus och designer-parets designervänner, de flesta iförda pyamasar med grod- eller samuraimotiv. Själv svettades jag nästan ihjäl i min pinot noir-färgade juicy coutureoverall, som är det närmaste pyamas jag har. Med de kära gamla schollsandalerna på fötterna. Med tanke på att det rann en stadig ström av korvar, kyckling, oxfilé och goda sallader och röror från grillen, följt av tre ofantligt syndiga tårtor (kladdakaka gjord på mörk toblerone, who am I to say no?), så var de expanerbara kläderna helt perfekta.

Igår... var vi på midsommarfest. En hel del av våra närmaste vänner var där. Vi åt, skålade (jag i San Peregrino), dansade och förundrades över hur ett fåtal assholes kan förstöra en hel fest med nitto personer, genom att bröla och supa och blåsa i visselpipor tills polisen dyker upp för att grannarna - kinesiska grannar som i vanliga fall inte reagerar om man ens skulle landa med jetplan på deras balkong - har ringt och klagat. Ibland hatar jag svenskar, mer än nåt annat. Vilket annat folk kan skapa så mysig stämning? Och vilket annat folk kan lika snabbt rasera den mysiga stämningen genom att hinka i sig starksprit med stor desperation, välta hela buffén, bröla nationalsången och liksom bara... förstöra? Sorry om jag är tråkig och konstig, men jag KAN inte förstå varför man ska bli packad på midsommar eller Valborg. Ja just det, "ska". Dricker du inte alls (som jag ju uppenbarligen inte gjorde), så får du sååå många jobbiga frågor, sååå många bevis på att du å det grövsta överträtt ett socialt tabu.

I övrigt hade jag en god midsommar. Ni då?

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!