• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • förhoppningsis

Skönt att höra att det är ett par av er som verkar anse att cava är drickbart, misstänker att jag kommer få dricka en del av det nämligen, och huggorm låter verkligen inte gott!!

Margaux
    Håller med Gemma, viktigare att läsa om ett vin och vilja prova det och det blir jag alltid bara du pratar om nått vin här, sen har de en avdelning för resten av det praktiska...

Gemma
    Låter som ett kul jobb, gillar dina "tekniska" namn på dem, låter riktigt avancerade...

Lapinette
    Ja det är praktiskt nästan alltid, mindre kul när han tittar förbi under arbetsdagen och tror att han får sitta i soffan i sina jobbkläder - inte en chans!!
    Lite kul med alla prylar, många bygger om hela badrummet inför lägenhetsförsäljningar, efter försäljniningen vill nya ägaren ha badrummet på sitt sätt och väljer då att riva ut alltihopa igen, gärna inkl det nyuppsatta kaklet... Rätt lönsamt tydligen för de i branchen. Dessutom så vill nya ägarna inte spara något så nya marmortvättställ som suttit uppe 3 veckor, inte använda, är det bara att skruva ner igen... slänga eller för hantverkarna att spara och göra vad de vill med...

• Lapinette

Vi renoverar nu för att vi vill njuta av badrummet. Skulle inte komma på tanken att göra det för att någon annan ska flytta in och som kanske ändå inte uppskattar vår smak. Badrummet vi har är från det att huset byggdes dvs 1968.

• förhoppningsis

Lapinette
    Härlig offert, allt kostar extra
    verkar som om ni gjort ett fynd med er första badrumskille!!

• Lapinette

Ja, just nu känns det faktiskt så. Imorgon möte med make + inredningstjejen sen så ringer jag och bokar honom!!! Han är ju lite halvbokad redan men jag menar säger vi KÖR!

• förhoppningsis

Låter som en bra plan!!
    Hur har ni tänkt er badrummet? Vilka färger, utrustning?? osv

Gillar när det är små kakelplattor på golvet, på väggarna ska det antingen vara riktigt stora plattor eller väldigt små om jag får väja

• Lapinette

Det är stora vita blanka, 30x45, på väggarna och mörk grå (matta och lena) 10x10 på golvet. Det mörka ska gå upp på badkaret som ska vara inkaklat.

På ena kortsidan blir det en bänk i ek med ett handfat i ovalmodell med undermontering från Gustavsberg. Under handfatet blanka vita luckor från IKEA och bredvid står tvättmaskinen. Ovan bänken ett stort badrumskåp, Indigo från Svedbergs (140 cm).

På andra kortsidan ett badkar från Gustavsberg som har en duschdel dvs är lite större och plattare på ena sidan. Armatur från Mora. Sedan är det toalett Classico från Gustavsberg och handdukstork (vit) från Svedbergs.

Har då ett litet utrymme kvar där vi idag har vårt handfat där vi kanske ställer ett skåp, sätter krokar för handdukar eller helt enkelt låter vara utan något alls. Vill flytta in och känna efter om något fattas.

• margaux

Ahh Gemma! Mera jobb. Vad kul, hoppas det inte blir något så tråkigt tekniskt. Måste vara kul att ha "sitt" namn på något! Jag døpte en vin som vi har "gjort" sjælva med hjælp av ett koperativ. Jætteskoj, att "min" vin med sitt fyndiga latinska namn gick hem.....

Jag tror jag var orættvist tuff mot Cava(det finns goda ), men ofta får jag en bismak som alltid tar mig just till Cava och det minner om kork-smak. Ni vet den dær papp, våt kællare som man ibland hittar i viner.....

• margaux

Herregud vad jobbigt att läsa med norska bokstäver.... Installerade genast svenska! (m2b mac)!!

Jag har smakat massa GOD vin idag och är supernöjd med det! Sen låg Elle och väntade på mig hemma! Trevligt!

Lapinette. boka genast din badrumskille... Han verkar bra! Det är viktigt att att alltid ha ett fast pris och inte gå med på något annat, det kan fort bli dyrt!!

• förhoppningsis

Margaux
    Kul med nya goda viner, några du vill dela med dig av??

Lapinette
    Hittade precis en tråd som du startade inför din Safari i SA ang klädsel mm, tråden är jättelång och verkar handla om mat och resor i allm.
    åker om 3 veckor och vore tacksam för klädtips...
    har redan köpt linneskjorta och stor solhatt + praktiska byxor, myggmedel
    är det något spec du kommer ihåg som oumbärligt?

• Gemma

Margaux, vad kul! Jag döpte en gång ett ekologiskt vin till "in vino veritas" och i varje flaska la vi ett litet meddelande, en "sanning", ungefär som en flaskpost.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!