• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Lapinette

Gemma - tusen tack för tipsen! Ska kolla vilka hotell som har något rum de datum vi vill vara nere. Men då skickar jag en förfrågan till Klitterhus också. Tyckte det verkade så mysigt och läget är ju perfekt. Vi har inga problem att köra bil och troligen så stannar vi bara 2-3 nätter. Ska ju hinna med resten av kusten också.

• margaux

Morning Girls!

Guuud var mysigt det låter med svenska sydväst kusten. Jag hoppas på en tur till Malmö och Köpenhamn i sommar, då jag har en "bästis" som flyttat dit för drygt 1,5 år sedan. Var i Malmö första ggn förra sommaren och diggar verkligen den kontinentala känslan där....

Idag fick jag mitt lönebesked och i Norge får man ingen lön den månaden man har semester. Man får feriepengar och jag fick utbetalt nästan dubbel lön.....
    Då blir det en väska på mig kan jag säga!

Middagen på tisdagen blev jättelyckad förutom att jag föråt mig.... Vi hade i utgångspunkt 5-r men slutade på 8, med ett gott lass bröd till så slutade jag som en badboll... Inte alls trevligt! Höll på att spy! En grappa hjälpe så sen fick jag plats med en coctail eller 2!!

• margaux

Gemma, visst får din man tillbaks väskan? Typ om en vecka eller två.... Så att du får dina vitaminer menar jag. Alltid lika kul att få väskan borttappad, särskilt för oss tjejer kanske som inte KAN åka med alla toalettartiklar i en 1 liters påse.... Inte kul att bli av med alla krämer och smink.

förhoppninsis, har du provat www.strawberrynet.com ? inte lika lyxigt som att gå och handla på NK, men bra priser och snabb leverans. Jag handlar nästan allt därifrån om jag inte ska ha nya produkter som jag inte provat innan. Du har sakerna inom en vecka!

• Lapinette

margaux - aldrig problem med tullen? Har själv flera gånger funderat på Strawberry men sen fegat ur. Ville ju ha Gatineu och de finns ju ingenstans att köpa.

• Gemma

Jaaa, har just pratat med Ogilvy's creative director som kanske vill att jag ska skriva filmmanus åt dem! Det börjar rulla på med jobb för mig.

Margaux: Jag hoppas verkligen att väskan kommer snabbare än så... finns ju massa mat och grejer i den. Jobbigt.

Lapinette: Hoppas ni blir nöjda med semestern vart ni än åker.

Och alla: Nu har Stålis tropiska monsunregn nått Shanghai, sedan två dagar spöregnar det utan uppehåll. Har varit i skolan idag, därefter jäst i soffan, därefter besökt fabulous väninnan och hennes bebis. Som handen på hjärtat var så tråkig. De bara äter, rör sig i slow motion och bajsar på sig. Och hon såg så himla trött och sliten ut, ändå var hon lycklig. Livet är onekligen bekvämt, förutom heltids-ayi som lagar mat och passar barn och städar, beställer hon hem all mat. Och nu har de även skaffat en chaufför. Ja, sånt där som gör att hon och mannen bara behöver ägna sig åt varandra, gå promenader med bebisen och sova en snutt då och då. Men jag kommer om jag kan välja bort ALLT det där för att min bebis ska få andas ren luft och skratta åt blommor och gräs och äta jord utan att dö av tungmetallförgiftning.

• lourdes

Hej flickor,
    Här har man missat en massa. Vad ni skriver... hinner inte med.

I helgen var mannen och jag ute vid hamnen och välkommnade hem Ostindiefararen. Vackert väder, massa folk och en helt underbar vacker båt!

En fråga: Är det ngn som vet hur det funkar med fotografer och deras rättigheter att lämna ifrån sig originalbilder? Har lite problem med vår fotograf. Jag vill ha alla kort, men hon vill inte ge dom till oss. Vi har rätt till 100 kort, men hon tog tusen kort under hela dagen och jag vill ha dom alla. Jag förstår inte varför hon inte bara kan lägga över alla korten på skivor så kan vi utifrån det välja vilka hon ska fixa iordning.
    Trots att vi inte kommer ha alla kort i album så vill jag ändå ha dom på skiva.

• Lapinette

Gemma - grattis till filmmanuset! Inte illa, vad är det för slag film som du ska göra?

lourdes - normalt tillhör originalen fotografen och det är på kopiorna som du beställer som de tjänar pengar. Vet att vissa fotografer lämnar ifrån sig men inte många. Jag gjorde en sk Secret Box hos Brigitte Grenfelt (berömd bröllopsfotograf här i Stockholm) och hon lämnade ingenting ifrån sig förutom de foton jag beställde. Fick dock se de allra flesta. Vår bröllopsfotograf gav våra kort på CD men då i lågupplöst format dvs vi kunde visa dem för familj och vänner, titta på dem, välja ut vilka vi ville ha till vårt fotoalbum samt lägga upp dem på vår hemsida. Det gick även att printa ut bilderna men kvalitén är inte densamma som högupplöst. Kanske något att föreslå till er fotograf?

Annars kallt men sol i Stockholm och maken kom tillbaka i natt från Tel Aviv . Låg och pratade så idag är jag lite trötter.

• förhoppningsis

Lourdes
    Fotografen har rättigheterna till sina foton då de är upphovsmän... borde kunna be att få alla bilder på en skiva fast inte färdigbearbetade, det ska vi få, då kan jag titta på dem på datorn, men inte plocka ut egna kopior.

Gemma
    NEJ!! Uch vad jobbigt med väskor som försvinner! FÖrsvinner den på vägen hem får man inte ens kompensation för det har jag för mig. Roligt att det rör på sig på jobbfronten, skriva filmmanus är inte illa!
    Barnflicka, koskerska, chaufför osv det vore något det. Fast jag håller med om att ren luft är viktigare. Även om man nog börjar fundera när man inte fått sova på ett par veckor. Kanske får bli aupair istället då?

Margaux
    Kul med lönen, vad blir det för väska?
    Skulle behöva ett vintips, vilken är den mest prisvärda/godaste Cavan? Ska gärna finnas på systemet...
    Får man inga problem med tullen då?
    GIllar iof att känna på väskorna och prova dem så jag får en känsla för väskans personlighet.

• Gemma

"...så jag får en känsla för väskans personlighet..." I love how you think!

Filmmanuset är alltså reklamfilm, så det kan vara en snutt bestående av en flinande tant som håller upp en tvättmedelsförpackning och säger: "Ett rent nöje!", eller nåt lite mer kreativt. Det beror på kunden. Vet inget än, hoppas de svarar...

Lourdes, sorry, vet inte. En del (fler och fler) proffsfotografer lämnar CD med högupplöst, andra med lågupplöst, osv. Alla tycks göra precis som de vill. Vi använde en bekant till mig så vi slapp alla såna problem, fick ca. 1000 bilder högupplöst på CD + 100 negativ till bilder som han tagit med Hasselbladare. Vi ska framkalla när vi får tid...

• Gemma

Fråga till er: Vet ni nåt mysigt sommarhotell i Stockholm? Vi brukar bo på J i Nacka Strand men har också funderat på Diplomat.

Vi vill gärna hitta nåt hotell med lite sommarprägel som sagt, nära vattnet, och med det "lilla extra".

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!