• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • förhoppningsis

fast jag har hört att mår man illa mycket är det en flicka, då det är så mycket X kromosomer, mår man mindre illa är det en pojke

• Lapinette

Saltsjö-Boo...och jag tror han fortfarande bor kvar. Åtminstone gjorde hand det för drygt 5 år sedan då han ringde mig på fyllan och villan. Ska väl tillägga att vi var tillsammans när jag var 17-19 år m a o vääääldigt länge sen.

Vi gifte oss också i en kyrka som vi (läs JAG) har anknytning till. Har sagt sen typ 5 års ålder att jag skulle gifta mig där och så blev det.

• Lapinette

Det där med att må illa om man väntar en flicka stämmer åtminstone in på min mamma. Hon mådde superdåligt hela tiden hon väntade mig och gick endast upp ett par kilo. Hoppas sånt inte är ärftligt.

• förhoppningsis

Ok, kul! iNte många som vet var det ligger...

Så vilken kyrka blev det för dig?

Min mamma mådde också dåligt med mig, men inte med min bror...

• Lapinette

Mamma mådde inte heller dåligt med min bror förräns han hade fötts . Han hade nämligen kolik.

Vi gifte oss i Mariefreds kyrka. Min mamma har sitt landställe utanför Mariefred så jag har tillbringat mina somrar där sen barnsben.

• förhoppningsis

hihi, och jag har ett ex som kommer från Maiefred

Idag har jag varit ute och fyllt på Badrumsskåpet, upphör alrig att förvånas över priserna på dessa små burkar och flaskor, men det är en total känsla av vardagslyx varje morgon och kväll

• Gemma

Morgon, skola redan börjat, aja baja, mannen ringde nyss och berättade bland annat att de slarvat bort hans bagage i Frankrike. Med vitaminer för 1000:- till mig från apoteket, bland annat. Skit. Och nu sitter han i Polen utan ombyte.

Var på middag igår, en Asien-chef som vi känner hade avskedsfest och han hade hyrt en fransk restaurang och dukat med långbord och levande ljus. Jag kände inte så många men det där brukar ju lösa sig inom typ en kvart för mig, sen har jag gått "varvet" och ungefär ringat in vem jag vill sitta med vid middagen utan att dö av tristess. När 50% av klientelet består av gubbar i kostym är det där varvet extra viktigt... Kan bli en trist middag annars.
    Skålade också i champagne! Min barnmorska har ju sagt att ett glas vin då och då går bra, men efter några klunkar kändes det som om det fick räcka. Och sååå himla gott smakade det inte heller. Saknar helt enkelt inte något av det som är förbjudet, delvis beroende på att jag unnar mig restaurangbesök eller hemleverans minst en gång om dagen! Så det känns verkligen inte som om jag går miste om någonting alls, i alla fall inte än så länge. har också tränat varje dag den här veckan, härligt!

Lapinette: De flesta vuxna kvinnor tänker nog en smula på vad de stoppar i sig ja ;) Välkommen till verkligheten! Själv kan jag inte banta så för mig är det rätt viktigt att försöka vara någorlunda sund, på en daglig basis. Fast nu har jag ju släppt en del på det där.

Om era könsteorier: Ja, jag mår ju knappt illa och jag äter inte så mycket onyttiga saker, och inte söta grejer (fast en halv crème brulée slank ner på partyt igår). Så... nu vet ni vart det barkar. Har också hört andra teorier (finns en miljon och ofta motstridiga) och de pekar alla åt samma håll. En lite mer "säker" metod är att kolla om man har kill- eller tjej-mage (de sitter olika högt) men jag har ju ingen mage än.

Fick precis ett mail från min allra första väninna i shanghai, nånsin. Saknade henne sååå mycket när hon åkte hem förra hösten. Hon kommer hit på fredag och vill ses. Kul!!! speciellt som jag fortfarande har några manslediga dagar att se fram emot. Ja, det var ju inte ett dugg jobbigt.

Lapinette: Mölle är mycket trevligare än Båstad. Har du kollat Grand Hôtel www.grand-molle.se, Hotell Kullaberg www.hotelkullaberg.se och liknande? Och rusthållargården i Arild www.rusthallargarden.se? Och Klitterhus i Ängelholm www.klitterhus.com? Torekov är också fint. Du hittar alla hotell på www.skane.com

Nu ska jag banne mig till skolan för att i alla fall delta i andra halvan. Jobbigt när regnet forsar ner utanför. Sen tror jag att nyblivna fabulousmamman och jag ska umgås.

Kram. G

• Gemma

PS: fabulousväninnan mådde inte heller särskilt illa och hon fick en tjej... och min andra kompis spydde som en katt i nio månader och fick en kille... så man kan aldrig veta.

• Lapinette

Gemma - jag har kollat in alla dessa hotell och ett av dem första jag fastnade för var Klitterhus i Ängelholm men då var det en tjej som sa åt mig att Ängelholm är trist. Är det så? Hon föredrog Arild eller Mölle.

• Gemma

Lapinette: I Ängelholm finns framför allt en helt enastående strand, 6km kantad av djup skog.
    Staden är idyllisk med en å som rinner igenom centrum men inte lika docksöt som Mölle, Arild eller Torekov och eftersom det är en "riktig" stad med närmare 50.000 invånare så finns det såklart en massa villaområden etc.
    När det gäller uteliv, restauranger etc så är Ängelholm inte lika hett som Båstad under sommaren. Här finns inga lyxkrogar som i Mölle, Båstad eller Torekov, dock en del trevliga restauranger i mellanprisskiktet + fiskrökeri i Skäldervikens hamn.
    Klubbar och barer är rätt bedrövliga.
    Ett alternativ är att bo på klitterhus för det ligger i princip PÅ den underbara stranden, sen kan ni med bil ta er till Mölle, Båstad, Torekov eller vart ni nu vill åka för att gå på restaurang. Eller så kan ni bo i någon av de städerna och åka bil till stranden i Ängelholm.
    I så fall skulle jag välja att bo i något av de två hotellen i Mölle, som var centrum för den "dekadenta" och "omoraliska" badkulturen vid förra sekelskiftet, med underbara kråkslottsvillor som klättrar uppför berget.
    Här finns ingen sandstrand men det gamla klippbadet är otroligt mysigt, och så har ni ju den sagolika nationalparken Kullaberg med dramatiska klippor att promenera i.
    Båstad har jag personligen svårt för, gick alltid ut där när jag var tonåring men på senare år har jag kännt mig för gammal för att trängas inne på Pepes med de tuperade 18-åriga Spy Bar-brudarna (spybar innan det blev hippt alltså ;) )

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!