• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Gemma

...och nu är bebisen stor som en honungsmelon och halva graviditeten är avklarad. Hoppas fortsättningen blir lika pittoresk. Njuter i fulla drag av min nya kropp och ett hav av nya, fina kläder. Har f.ö nästan återfått min gamla kropp, förutom magen. Det gick liksom av sig självt, när första trimestern var avklarad och jag återfick min gamla (lägre) aptit med normala matvanor. Skönt! På tisdag ska jag till SATS för en personlig tränings-timme, där jag ska få ett program utarbetat till mig. Tanken är att jag ska kunna träna själv i Kina, även när jag blivit riktigt stor. För där lär man ju knappast kunna vänta sig nån hjälp.

• Lapinette

Gemma - låter underbart! Både den lata dagen, magen och träningen på SATS. Jag har lärt mig att ligga på soffan sen jag träffade maken.

Maken fick ett meddelande på Skype idag från en avlägsen kusin till sin pappa eller mamma (han vet inte). Någon som frågade om han var son till den och den. Nu har de skrivit lite och vi är välkomna till Bordeaux. Komiskt, senast idag satt vi och pratade om att vi så gärna vill åka dit.

Annars så flöt familjemiddagen väl. Stod och lagade mat hela eftermiddagen och självfallet lovordade min familj makens quiche. Drack goda viner från Frankrike och den sista en Chateau neuf du Pape. Mmmm... med tryffel. Men nu är magen så full den kan bli.

• Gemma

Lapinette: Blev sugen redan när du räknade upp smårätterna igår, hur blev marängpajen? Känns minst sagt nervigt att få till konsistensen. Chateau neuf du pape - var det dina föräldrar som fixade vinvalet eller är det din make som skämmer bort er allihop, eller du?

I min familj är det pappa som är mest entusiastisk, han grävde ju en egen vinkällare i mitten av åttiotalet och alla mina kompisar fick komma dit och akta sig för att trilla ner i det stora hålet; de tyckte att han var såååå konstig.

Idag är det sol! Hade planerat att gå på SATS men nu känns det synd att inte vara ute, så få dagar kvar. Kanske får göra både och?

Hittade f.ö. "Andras liv", den tyska stasi-filmen i mammas och pappas DVD-samling, kollade halva och fortsätter ikväll, den är bra men tung och obehaglig.

Ha en finfin dag! G

• Gemma

Lapinette igen: Bordeaux - sååå kul! Om jag bodde i Europa skulle jag resa hela tiden. Destinationerna i eller nära kina ger mig av någon anledning inget sug. Känner inte för varesig Hongkong, Filippinerna eller Malaysia. Möjgligtvis sen när det blir kallt, men att åka från 38-grader till en playa... inte vad man känner för.

• förhoppningsis

Gemma
    vad praktiskt att du får ett som funkar genom resten av grav, hur känns det nu när det börjar synas på riktigt? HUr är det i kina, kommer vilt främmande människor fram och klappar dig på magen? Det händer rätt ofta här när jag är ute med mina gravida väninnor...

Lapinette
    Gillar arbetsfördelningen, min man är ävenhan den mest pedantiska (förutom vissa saker som rent i kök mm) men trots att han säger att jag får läsa så behöver han ideligen hjälp, håll här, kan du göra så osv så jag far som en jojo upp och ner i soffan... ytterst oharmoniskt!

Min helg har varit lugn, bortsett från Grill i fredags så pluggade jag på lördagen och drack sen lite vin med mannens alla syskon och deras respektiven. i söndags pysslade jag med tackkorten och tillbringade kvällen i soffan och såg klart 24 och åt fruktsallad på honungsmelon och björnbär mm

• Lapinette

Nej usch för storstäder när det är tryckande hetta! Du får passa på och resa när termometern har sjunkigt till behagliga 20-25 grader. Vi har fortfarande inte bestämt hur vi ska göra med Hongkong i höst då vi eventuellt ska påbörja en IVF.

Det är min make som skämmer bort oss. Min mamma har absolut ingen vinkultur. Hon dricker gärna och ofta vin men är för snåla (vad hemskt det låter men det är sant) för att köpa dyra viner. Jag tror dock vi börjat lära dem lite mer om det här med goda viner och champagne men det är svårt att lära gamla hundar sitta.

Marrängtårtan blev faktiskt helt perfekt. Min brors kommentar var precis som jag ville ha den - åhhh, mormors tårta. Hon gjorde nämligen alltid den men jag har inte vågat förrän nu. Maken min blev så lyrisk att han tyckte att jag skulle skola om mig och öppna bageri. Gulligt av honom men så märkvärdig var den faktiskt inte.

Gemma - vet du vem som tittat in på barntråden jag skriver på? Brudjuni tror jag hon hette förut. Nu har hon ny nick och borde vara gift. Jag bad henne komma in här och berätta vad som hänt i hennes liv. Vi får se om hon kikar in.

• Lapinette

På tal om min mormor (som tyvärr gick bort för ett par år sedan) så gav mamma mig hennes vigselring igår. En tung, solid ring i enbart guld. Passar mig perfekt då jag ska sätta i diamanten maken köpte åt mig i Sydafrika i en ring.

• Lapinette

På tal om att resa i Europa. En väninna till mig har flackat över hela världen. De senaste året har hon dock tagit kortare resor ned i Europa och för några veckor sedan var hon i min gamla studiestad i Frankrike, Annecy, och blev helt förälskad. Hon förstår inte varför hon har rest så långt när det finns så mycket vackert så nära.

Alla kontinenter/länder är vackra på sitt sätt men visst är Europa härligt!

• förhoppningsis

Gemma
    Visserligen är Malaysia varmt så här års men när det blir svalare borde du absolut åka dit om ni ännu inte varit där! Var där förra sommaren och jämför man med thailand som vi åkt till innan så vann nog Malaysia alla grenar!
    Möjligtvis bortsett från möjligheterna till drinkar i solnedgången då de är muslimer och upp till varje hotellägare att själv avgöra om de vill ha vin/drinkar. Öl serveras lustigt nog alltid... men även om hotellet man bor på inte serverar alkohol så kan man ju gå någon annanstans, fast det är ju inget problem för dig nu när du är gravid direkt

Lapinette
    kul att marängtårtan blev bra, svårt att få den lagom kladdig!

Fick precis ett erbjudande om att åka ner till alicante ett par dagar och besöka min bror och hans sambo. Låter inte helt fel tycker jag... ska se om det går några lämpliga flyg

• Gemma

Hej förhoppningsis! Alicante låter trevligt, pappa brukade spela golf där innan han fick stroke, har själv aldrig varit där, däremot hade jag en väninna i Valencia som jag brukade åka och bo hos. Stränderna var ljuvliga och nästan folktomma och gamla delen av Valencia är supermysig.

Tack för Malaysiatipset, det lär nog inte bli av än på ett tag, dels har vi vår Great Wall-resa i oktober, dels ska jag ju tillbaka hit i Sverige i november för att shoppa bebissaker (om allt flyter på som det ska... blir mer och mer nervös för "stora" missbildningsUL som är nästa tisdag), sen om det finns tid och ork ska vi åka till Guilin och cykla bland floder och sockertoppsberg. i så fall gör vi det i september. Men när det gäller spontanresor är jag helt klart mer förtjust i Europa. När man redan bor i ett exotiskt land lockar det ännu mer.

Folk i Kina börjar skicka jobbförfrågningar till mig redan nu, någon undrade dessutom förra veckan om jag ville skriva en bok, har ofta fått den typen av frågor och alltid tackat nej. gjorde det även nu, men det känns i alla fall som jag fattat rätt beslut: att inte plugga nu i höst. Ett år har varit alldleles lagom.

förhoppningsis: När jag lämnade Kina hade jag ännu inte fått nån mage, blir spännande att se om folk ska fram och tafsa nu när jag kommit tillbaka för det är stor skillnad. Men alltså... om en vilt främmande typ gubbe kommer fram och tar på mig så får han en fet smäll. Oavsett om jag är gravid eller ej, var jag än befinner mig. Den här magen tillhör bara mig, punkt. Ja, och så barnet såklart.

Lapinette: Vad skoj, brud juni! Jaa, hoppas verkligen att hon vill titta in, man har ju undrat vart hon tog vägen.

Nu ska jag äta en stor skiva nybakat mammasbröd med keso. Mmm.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!