• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Lapinette

Ränderna är i vardagsrummet och de är bättre men inte helt bra. Vi bara orkar inte göra något åt det just nu utan vill bo här med möbler i alla rum. Badrummet har maken målat och det syns lite även där men jag tycker det blev jättebra. Han är superpetig. Jag ska lägga in bilder när allt är på plats.

När vardagsrum och badrum är klart ska vi "bara" måla resterande dörrar och dörrfoder i lägenheten. Har typ en kvar och sen tänkte vi gå på garderoberna, har 6 stycken i hallen. Måla och byta handtag men det gör vi när vi känner att vi har ork under vintern. Inget som är bråttom.

Och just det, sen ska vi beställa nya möbler till vardagsrummet. Något vi också tar pö om pö. Sen får vi se vad vi ska hitta på för något nytt projekt .

• Lapinette

Här bidde det ett Bordeauxvin och foie gras som ett litet mellanmål mellan målning, sandpappring etc. Något att njuta av när man jobbar.

• Gemma

Här bidde det lunch klockan 16 och middag klockan 23 till 01... ett typiskt post-jetlag case, där man bara fortsätter att flytta fram dygnet en dag i taget. Vi lyxade lite med kräftor (både svenska och havskräftor), en toast skagen på smögenräkor (snabbfix med gräddfil, majonnäs, dill, citron och mammabakad toast) och sen grillade vi på utegrillen, hälleflundra till mannen och lax till mig. Supermassa färskriven pepparrot och sallad till det, och till efterrätt blåbär med yoghurtglass. Eftersom vi hyrt en film käkade vi framför TV:n, filmen kallades "svart dramakomedi" men var bara sjukt seg, trist eftersom jag velat se den så länge (Darling). Har ni sett den? Någon som begriper varför den blivit så hyllad? Eller är det helt enkelt bara bedrövligt dåligt på den svenska filmfronten? Rätt otroligt med tanke på hur mycket bra dansk film som produceras.

I morgon tidigt åker mannen tillbaka till Shanghai, snyyyft. Själv tar jag tåget upp till Göteborgs skärgård för en natt på herrgård med familjen. Dagen efter åker jag sakta mot den andra skärgården, den stockholmska. Där ska jag hänga på en ö till sent på torsdag kväll så det blir svårt för mig att göra inlägg. Ni andra får helt enkelt hålla stilen åt mig ;)

Margaux: Leican kostade 6100 ungefär, plus skinnfodral och minneskort och så. En riktigt rolig liten kamera. Söt är den också. Men man ska nog vara en smula entusiast för att få glädje av den, t ex måste man själv ställa in om man ska ha blixt och ha lite koll på ljusmätning osv. Passar t ex mig som haft stora Nikon systemkameror i alla tider och gillar att pyssla lite. Nu ska jag bara lära mig hur den funkar... på riktigt.

Förhoppningsis: H&M mama är, frankly, bedrövligt. Det mesta var utplockat utom i storlek 34 och 44 och stilen påminde om über-osexiga LOGG-kollektionen. Topshop och GAP maternity var så väldigt mycket roligare, thank god. Har redan kompromissat och mesat till mig tillräckligt, klädmässigt. Mannen klagar mer än jag, han avskyr verkligen tråkiga kläder. Men på London H&M hittade jag i alla fall en riktigt söt maternity-trench, i svart canvas med prickigt foder. Ytterplagg är annars det svåraste.

Margaux, Barcelona, så ljuvligt! Ska du jobba eller semestra eller bägge delarna? Har varit där tre gånger och kollat på en massa hus och museer samt shoppat litegrann. Plus gått ut på restauranger och klubbar naturligtvis.

Lapinette: Vill också se er lägenhet, den låter urfin! Randigt tak ger nog bara lite extra personlighet. Och man blir så himla insnöad och perfektionistisk när man står där och renoverar, men at the end of the day är det ju inte helt släta ytor som skapar trivsel (även om jag själv har väldigt svårt för strukturväv).

Ha det bra, kram. G

• Izunia

Margaux är mamma dentist? Perfekt!

Gemma min vännina hade samma problem som du - ytterplagg! Nat man som icke-gravid aldrig skulle tänka pa.

Har precis kommit hem fran Polen och är ledig hela dagen. Ska pa barnkalas vid lunch och sen mest slappa. Sedan 2 dagars arbete till..

Jag vill ocksa ha semester.. :( Funderar pa att ta ut nagra dagar i höst. Kanske en New York resa. SEdan har jag ju 4 veckor i australien att se fram emot till jul.. :)

• Lapinette

Izunia - semester behövs annars blir man sliten och lätt sjuk när mörkret kommer. Ta några dagar för att vila ut.

Med sällskap av vänner så kanske tiden går fort Gemma (jag menar utan maken). Hoppas kursen kommer att vara till belåtenhet. Låter trevligt med en kurs ute i skärgården.

Själva har vi idag varit utanför lägenheten då solen sken på oss i Stockholm. Morgonen började med frukost på balkongen med varma minbaguetter, juice och naturell yourhurt. Sen försökte jag få med mig maken ut, han skulle "bara" men tillslut kom vi iväg.

Åkte till Nacka och den lilla sjön Källtorpssjön. Var dock inte ensamma, parkeringen var full. La oss på en gräsmatta och jag njöt av min Läckberg bok medan maken hade myror i brallan. Han kunde inte ligga still, pratade om ditt och datt. Tillslut så frågade jag om vi skulle gå och äta för det gick helt enkelt inte att ligga där och läsa. Åt en pestopastasallad med kyckling medan maken tog en skärgårdstallrik med sill, lax och skinka. Gick sen en promenad utmed sjön innan vi tog bilen och stannade vid Sickla Köpkvarter. Tittade mest i inredningsaffärer med lyckades ändå komma hem med ytterligare en träningströja. Alltid bra att ha och det var rea på rean.

Sen vi kom hem vid 18-tiden har jag målat runt fönstret, det i vardagsrummet som är 3,5 meter långt. Vi har kört två maskiner tvätt och maken har nu tagit över målapyttsen och målar runt dörren i badrummet. Jag ska duka upp färska småländska kräftor, foie gra, ost, vindruvor och rostat bröd på vår balkong. Till det självfallet en Pol Roger.

• Lapinette

Förutom att jag glömde esset på foie gras så skrev jag aldrig att till filmen som vi sedan såg (nyköpt dvd) så blev det passions och chokladmousse för mig, citron för O och till det ett glas av vår favorit Sauterne à 2001. Mmmmmm...

Om ni undrade vad vi firade så var det sista dagarna på semestern.

• Izunia

Idag är det vår bröllopsdag!! och vi firar ensamma... :( Jag sitter i oslo och a är i österrike.. Vi ska fira på onsdag istället.

Har dock inte köpt nåt än. Tänkte specialbeställa ett guldsmycke.. vill hitta ca 5st 0,4ct svarta diamanter på Kaplans men hittar inga..

Själv önskar jag mig antingen en likadan alliansring som jag har att sätta på andra sidan förlovningsringen, eller en skitsnygg swarovski klocka som jag sett...

• förhoppningsis

Izunia
    Ni får fira ordentligt när ni ses istället!

Margaux
    Berätta gjärna vad d gjorde och åt mm i Barcelona, planerar en tjejhelg där med ett par väninnor med mat, shopping och lite drinkar...

Helgen börjar närma sig slutet och i morgon går mannen tillbaka till jobbet och jag ska ta tag i min omtenta. Försökte råda bot på pluggstressen (efter att ha varit ledig 2.5-3 månader är det inte så lockande att ta fram böckerna igen)med lite shopping. 3 par skor och en höstjacka + en tröja blev det. Nu känns det lite bättre.

• mlu

Hej pa Er,
    en liten sen kvallshalsning fran Rivieran.

Efter en ganska lugn helg; middagsbjudning pa fredagen, shopping i Italien pa lordagen ( en Missoni bikini nedsatt fran 145 EUR till 30 EUR det Ni!)en sondag pa beachen i Cap Ferrat...

Pa torsdag kommer en vaninna hit fran Oslo. Skall bli superskoj!! Skall verkligen vila upp mig och jobba undan enhel del da jag tror att det inte kommer att bli sa mycket somn.....

• margaux

Hej tjejer!
    Har inte varit inne och skrivit på ett tag, försöker hålla mig borta från Pcn...

I morgon reser vi till Barcelona och sedan vidare till Arles-sur-Tech i franska Pyreneerna. Ska bli så skönt att komma bort! Köpte ett nummer av Världens Viner (relativt nytt magasin) som handlade om Katalonien med massa tips om restauranger etc i Barcelona. Kanske du skulle ta ett sånt du med Förhoppningsis?

I helgen så var vi i sverige på fest hos min syster. Det var ca 80 vuxna och säkert 20 barn så det var bra drag. Fick helgrillat vildsvin från gården till huvudrätt och det går inte av för hackor kan jag säga. Mums!
    Hade en liten shoppingtur igår och slutade med vita Acne jeans, en linnekjol från Sand med underbara pärlbroderier och några Bruuns Basar toppar. Så nöjd!

Nu ska jag hem och packa lite, vi hörs!!

kramar K.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!