• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Izunia

haha kalsonger är bra! Min man far skjortor kalsonger och strumpor.. :)

Ja min nya bikini har inte fatt se solen mkt i sommar..tur att den bara kostade 160 kr! Fast jag har fatt veta nu att jag har semester över jul och nyar sa det blir australien för oss! Känns jätteskönt!

Far se om jag har nagra dagar ledig i höst sa tar vi en tur till new york ocksa.

Här är en till som bara gillar gröna bananer!! Min man hatar gröna och förstar mig inte. Men jag klarar inte av de minsta bruna bananer..

Gemma, nästa gang du aker förbi här sa far du stanna för en kopp kaffe! :)

• Gemma

Hej vänner, hoppas ni mår bra. Jag är fortfarande svårartat jetlaggad och sover sju timmar per natt (max) istället för mina vanliga åtta plus nap på eftermiddagen. Men det är OK. Idag var vi på hysterisk shoppingrunda i Malmö. Mina seven-jeans i stl 27 var det enda varma plagg som fått följa med och att ha dem på mig börjar bli allt mer plågsamt. Köpte i alla fall en massa gravidplagg. Det är så SVÅRT! Måste ju ha allt från träningskläder till shorts (för shanghai) och jeans (för Sverige). Kan heller inte köpa kläder som passar just nu för då blir de för små om typ en månad. Hittade i alla fall en jättefin affär som hette Grow in Life där jag lyxade till det med ett par superlyxiga små shorts, plus att vi kollade H&M och Lindex. Liksom... Lindex som jag aldrig skulle drömma om att shoppa på annars. Man sänker onekligen sina krav. Lyckades i alla fall gå i fällan och köpa ett par (gravid-)jeans i stl small som gav snygg bak etc, ni vet sådär som man normalt sett köper jeans, dvs lite för trånga, tills jag kom hem och insåg att jag inte kan sitta i dem för magen är i vägen. Så i morgon måste jag vackert tuffa tillbaka ner till malmö och byta dem till ett par som inte alls sitter lika bra men som jag kan växa i. Buuh! Köpte även en hel hög pocketböcker för jag går igenom en varannan dag ungefär och mitt lager har sinat för länge sedan. Sen infriade jag löftet till mig själv och åt två stora glassar! Den italienska yoghurt citronen i saluhallen var precis lika förödande, pirrande god som jag mindes den. Bara Aldo klarar av att göra en yoghurtglass som har den rätta syrligheten.

På hemvägen läste jag i mannens Optimum om den där restaurang-rankningen som du pratade om, Margaux, som utförts av en brittisk tidning. Såg att "vår" restaurang Pierre Gaignaire, alltså den vi besökte i Paris, hamnat som nummer tre, efter el Bulli i Barcelona och The Fat Duck i England. Noma i Köpenhamn var alltså nummer 15 och även Jean Georges, den jag bjöd mannen på i födelsedagspresent, låg högt upp. Fast det var original-JG i New York och inte den i Shanghai.
    Avslutade shoppingen med att beställa min nya kamera på nätet för den är helt slut i Malmö och Stockholm. Det blir en Leica D-lux 3 i svart. Så - snart kan jag ta finfina bilder utan blixt, även när det är nästan mörkt i rummet.

Ja, det var helt enkelt en effektiv dag.
    Hur var er?
    Gnatt, G.

• Gemma

Margaux, jag skulle kunna DÖDA för en springande brie, just för att det är förbjudet och så, så, gott.

Izunia, tack för det fina erbjudandet! Ja, det skulle vara supertrevligt. ska öva hårt på att kunna dricka kaffe till dess ;) Vi kanske kan ta en fika om två veckor? Jag hänger kvar ett tag till.

Och jag... gillar också omogna bananer. Men bananer är faktiskt en av få saker som är godare in Kina än här. Speciellt de pyttesmå, som den komprimerade smaken av en stor (fräsch och syrlig) banan i en miniförpackning.

• Gemma

Gåvor till män: Idag köpte jag ännu en pappa-bok till min man, "Uppdrag Pappa". Och han kontrade med att köpa "Uppdrag mamma" till mig. Och när han sedan skulle unna sig en fransk pocket så valde han - en pappa-bok. Eftersom vi så småningom stod stilla 1,5 timme i tåget, utanför Helsingborg, hann jag t ex läsa det här i "Uppdrag: Mamma":

"Det är ett sattyg men faktum att kvinnor förutsätts ha moderskapet som en naturligt inbyggd begåvning, det behöver inte diskuteras. Svaret på frågorna har man själv bara man lyssnar iiinåååt." (...) "Killar med mobiltelefon i shortsfickan, tjejer i blommiga klänningar med praktiskt rum för magen handleddes av en välvillig kursledare som berättade om typiska tokroliga beteenden. Jag kände mig som en tonåring i ett rum fullt av duktiga föräldrar och det var en känsla som skulle stanna kvar en bit efter att bebisen kommit. Känslan av att jag var på studiebesök i någon annans liv."

Kort och gott, texter som gör mig glad och fylld av förtröstan.

• Izunia

Vad trevligt att du iaf hittade nat att köpa i malmö.. shoppingen här nere (el sverige fö.) är katastrofal.. :(

Gemma fika absolut! Klart jag inte ska tvinga i dig kaffe.. hahah! ;) Du far faktiskt mitt tillstand att drick vad du vill, men det hade varit kul att ses!

Nu sticker jag till London! Bye bye!

• Gemma

Hälsa London och säg att jag blir JÄTTEARG om det ösregnar hela tiden när vi ska dit nästa vecka!

G (tillbaka från lukrativ femtiominuters-visit i Malmö).

• förhoppningsis

Gemma
    vilken shoppingrunda!!
    hittade du nagra byxor att byta med nu?
    har du sett boken, tror den finns pa desigttorget, dar den blivande mamman och pappan fyller i fran varsitt hall om blivande foraldraskapet... verkar en kul grej tycker jag.

Izunia
    Ha det jatte bra i London!

skont att se att det inte bara ar jag som ar anibanan!

• mlu

Hej pa Er,

Lange sedan jag tittade in har, mycket att lasa ifatt...

Haller som bast pa att koka citronmarmelad; -igen! Fick sa mycket berom for mitt forra kok sa gav bort nastan alla burkarna!

Hemkommen efter en vecka i Sverige, riktigt fint vader uppe i norr men kallt, brrr... jag ar ju acklimatiserad till medelhavsklimat!

Mycket har hunnit handa; nu kan man konstatera att verksamheten verkligen ar igang da vi precis har gjort var forsta affar! Jatteroligt!

Vad galle dates sa dyker en upp imorgon; puh...han som bor i Tyskland som jag motte under Grand Prix och sedan igen i Juni kommer hit. Kanns lite mysko da han bara flyger hit for att traffa mig i 1 1/2 dag, men vi hade ju riktigt skoj sist vi sags sa varfor inte?

Och...ja, det ar klart det finns ett "och"- han ar valdigt spannade men ack sa svar att forsta sig pa. Vi ses bara for kaffe, efter kaffe, efter kaffe.... Men chattar pa internet om allt och inget inpa smatimmarna! Asch, jag vet inte vad han vill, kanske bara ha en kompis... - Typiskt!

Dock bor jag for min egen sjalsfrid koppla bort denne mystiske person som satter griller i huvudet for tva dygn da jag ju har besok fran annat hall!

Ha, tank att det kunde vara sa skoj att vara singel.

Forra helgen var det party i Cannes, nu till helgen MOnaco. Tank, jag borjar forsta hur mycket jag forsakat i min 7-ars langa relation med B som slutade i pladask pa sjalvaste brollopsdagen!

• Izunia

det var ingen langvisit i London men det var fint väder! Bara 19 grader men soligt!

• Gemma

Hej vänner! Skriver lite i all hast: Idag hade vi s-o-l! Men att Izunia hade det i London var väl närmast ett mirakel.

Förhoppningsis, gårdagen gick i olika grå toner. Var sjukt trött och tuffade som sagt fram och tillbaka till Malmö men lyckades byta allt till belåtenhet. Fast... när jag kom hem med mina nya H&M-gravidjeans ville jag ändå ha de gamla Seven med skärp för de är ju bara sååå mycket snyggare... om än rätt plågsamma vid det här laget. Sen låg jag resten av dagen i nån sorts halvkoma, kunde inte sova men var sjukt jetlaggad. Mannen cyklade däremot till Hovs Hallar i hård motvind med sin likaledes franske, tour de france-fanatiker till kompis. Jag plåtade dem när de kom hem, svettiga och vackra i sina färgglada outfits.

Idag... annorlunda. vi började dagen med en lång promenad längs havet (som vanligt), åkte sen till Helsingborg för att researcha barnvagnar. Efter att ha slitit och dragit och snurrat och fällt ihop och lyft och vänt upp och ner på tiotalet "city-vagnar" var valet mycket lätt och vi var rörande eniga. Det blir en Bugaboo Cameleon, nio kilo lätt och otroligt genomtänkt. Mannen ville köpa den direkt men jag vill vänta tills missbildningsultraljudet. Känns lite läskigt annars.

Efter styrketräning på underbara underbara SATS åt vi varsin äckelgod yoghurtglass på Sleven, sen god mammasmiddag (har såklart gått upp ett helt kilo sen jag kom hit, hmmm), nu ska vi packa för tidigt i morgon åker vi till Stockholm. Tre lata dagar där vi ska bo på J och Diplomat, träffa vänner, shoppa lite och mest ha det soft i största allmänhet. Kommer kanske slinka in på Sleven och skriva med en mjukglass i ena handen, precis som på den gamla goda tiden, ni minns :)

Mlu: Den där mannen gör helt rätt som flyger och hälsar på dig, inte varje dag man får ha dejt med en äventyrsroman-hjältinna! Berätta gärna hur det gick, är så nyfiken av mig.

Lapinette, förhoppningsis, snart är jag i er stad! Längtar!

Kram, G

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!