• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Lapinette

Vet faktiskt en tjej som släpade med sig en giraff från sin resa i Afrika. Hon fick jätteproblem på flyget samt sin mellanlandning men giraffen kom hem.

• Lapinette

Själv har jag två hippo från vår resa i SA. De står på golvet i sovrummet och passar utmärkt in då de går i körsbärston liksom övriga möbler där inne.

• margaux

Jag tycker det är jättecharmigt att ta med reseminnen, men just en 1m giraff är kanske over the top?
    Mitt minne från sydafrika blev en stenfigur med en mamma och ett barn. I väldigt modern stil. Den är inte så stor, kanske 20 cm hög men väger multum...
    Såg därimot ett fint, handmålat strutsägg med orkideer på som jag inte köpte. Den kändes lite tantig men i efterhand ångrar jag mig... är allt en romantisk liten tant!

Annars har vi några målningar från asien och ett orginalfotografi i svartvitt över Constantia som jag också köpte i SA.

• lourdes

Hejsan tjejer,

Längesedan man var här inne. Beundrar verkligen alla som tar sig tid att skriva så ofta här inne. Känner att jag själv måste bli mycket bättre på det där.

Precis hemkommen efter en kort, men underbar semester i vackra Toscana. Rekommenderas varmt till alla som inte varit där.

Känner mig lite dum, för så fort jag har något problem angående bröllopet så är det hit till denna tråd jag vänder mig. Hoppas ingen misstycker.
    Har haft lite problem med fotografen. 100 bilder har vi blivit lovade att få på en cd-skiva. Det är jpg bilder som är av tillräckligt hög kvalité för att vi ska kunna skriva ut dem i 10*15 cm. Är detta vanligt att få i så små storlekar? För mig låter det litet, eller tänker jag fel?

• Gemma

Hallå igen! Tillbaka från sjukhuset, mannen softar i soffan med ett stort glas pastis (och jag har som vanligt tagit två klunkar, en när han tittade och en när han inte gjorde det). Det var jättespännande på sjukhuset, är glad över att jag avbokade ultraljudet, vi fick ju ändå höra hjärtat och det bankade fint. Och girls, jag hade gått NER i vikt! Bara pyttelite, har fortfarande en del extra som bebisen gärna kan få det för jag vill inte ha. Men alla kläder sitter som tidigare, bara det att jag får ha gummiband i midjan på byxorna.

Margaux: Ska absolut ta en bild av min klänning och lägga upp när jag är i Sverige. Ska f.ö. köpa en ny kamera där, en liten Leica kompakt tänkte jag mig.

Förhoppningsis, instämmer med Margaux; Ja tack, giraff! Både jag och mannen har förälskat oss i mannens chefs giraffer, han har TVÅ stycken, och han har - håll i er nu - släpat dem FRÅN Afrika, hem till frankrike, och sen när han flyttade till Kina så fick girafferna följa med i flyttlasset.

Hej Lourdes, hur har du det? Hur är livet som fru? Kan inte svara när det gäller bilderna tyvärr för vi fick ju allt högupplöst; det är upplösningen som är det viktiga. Om bilderna är 10x15cm och du ska kunna skriva ut dem med OK kvalitet, även i lite större format, tycker åtminstone jag att de bör vara 150 dpi (pixlar per tum). För framkallning vill man ha 300. För att maila till mamma / lägga upp på nätet räcker det med 72, om formatet är det du angett.

Hoppas det löser sig och att du blir nöjd! Själv ska jag äntligen framkalla våra bröllopsbilder, har valt ut 200 stycken från drygt tusen, puh!

• Lapinette

Gemma - giraffer verkar gilla att resa för den tjejen jag berättade om tog girafferna från Afrika till Schweiz. Sen fick dem flytta med till Stockholm och tillbaka. Beresta djur!

• lourdes

Hej Gemma! Livet som fru är underbart. Kunde inte vara bättre. Om vi ändå kunde tagit med lite sol från Italien så skulle allt vara perfekt :)
    Hur är det med dig och bebben i magen? Hoppas allt är bra.

Är irriterad på mig själv som inte kollade upp det där med fotojobbet bättre. Hade jag vetat att vi inte skulle få några högupplösta bilder hade jag aldrig anlitat en fotograf. Alltid lär man sig något. Tråkigt bara att man ska lära sig den läxan efter sin bröllopsdag.

Har du valt ett album också till alla dina 200 bilder? Jag har svårt att hitta något jag tycker om.

• Lapinette

lourdes - vi fick inte heller våra högupplösta utan valde ut ca 100 kort för framkallning hos fotografen. Efter mycket letande hittade jag ett fint vitt album där korten sitter idag.

• lourdes

Gemma, hur begränsad blir jag utan högupplösta bilder? Du som varit gift nu ett tag, känner man att man vill framkalla fler och andra bilder efter ett tag?

Lapinette, kul att höra att det löste sig med fotona för er!

• lourdes

Lapinette, fick ni även bilderna på skiva?

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!