• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Lapinette

Ni verkar ha lika lite tålamod som mig! Vet inte hur många gånger frågan har dykt upp här. Jag inväntar nu den röda faran (och då pratar jag inte om någon liten kommunist utan mensen). Har den inte kommit på, vad ska vi säga...3-4 dagar, så testar jag. Sen kan jag ge er ett svar! Just nu har jag alla möjliga sympton...men vet av erfarenhet att det lika gärna kan vara sympton på att mensen är i antågande. Så vi får helt enkelt se!

• Gemma

Jamen Lapinette, vi VILL ju så himla gärna allihop!!

• Gemma

Mums, vilken god meze-lunch vi åt idag. De där vinbladsdolmarna kan jag bara inte få nog av. Och glassen efteråt (italiensk choklad + kanel + yoghurt) var inte dum den heller. Och mums vilka otroligt söta små rödvita replay-gympaskor jag köpte sedan för trehundra spänn, alldeles äkta (nattskift såklart). Och oj, nu blev himlen svart och stormen är över oss. Coolt! Tröttnar aldrig på de spektakulära, tropiska väderfenomenen.

Hur var era respektive helger? Kram. G

• Izunia

I fredags var äntligen jag och a lediga tillsammans och tillbringade denna pa italiensk restaurang med gott vin.

Igar var en av mina fa lediga lördagar sa det var tur att det var just denna helg min vän skulle fira sin födelsedag vilket gjordes i Malmö med massor av vin ovh drinkar och tillslut beslöt vi oss för att dra vidare pa gayklubb. Det var ganska dött ute da det snart är löning.. Men vi hade kul ända och jag var väl hemma vid 5... :)

• Blivande Fru Stålhandske

Snabbrapport från härliga, härliga Svedala!

Efter en dryg vecka bland mor, far, tjugoåtta kusiner och trippelt så många kusinbarn, bastubad och bärplockning i djupaste finska skogarna är jag äntligen här. I Sverige.

Bor i svärfars nyinköpta, enorma kåk med sjöutsikt i staden där både jag och H växt upp. Det är så grönt här, frisk luft, blonda människor och så.. tyst. Otroligt skönt!

Idag intogs de första godisbitarna (Enbart lakrits, Gemma) och nu ska vi iväg och hyra film via cykel genom vackra, vackra stan!

Imorgon ska jag till väninnorna i Göteborg i en vecka och fylla på vätskenivåerna. ;)

Lapinette, hoppas på ett positivt besked snarast möjligt! Hoppas hoppas!

*Hoppas lite till* :)

• Lapinette

Här har det varit en underbar och otroligt slö helg på landet med make, bror och flickvän. Har legat och läst, spelat boule, grillat och sen suttit ute till 01.00 och druckit vin och diskuterat. Nu är maken och bror min inne på att börja importera vin. Vi får se om det blir något men de verkar klart alvarliga och engagerade i frågan.

I övrigt så vet jag inte än huruvida inseminationen lyckats eller ej. Tanten borde ha kommit idag men man vet ju aldrig så jag har inte testat än utan avvaktar någon dag till innan jag gör det. Har blivit besviken så många gånger förut.

• Gemma

Hej! Tidig morgon, bara åtta men jag kan inte sova. Sitter och lyssnar på ljudmattan från cikadorna som kommer i vågor och tränger igenom väggar och tak. Mannen klagar (det är nittio decibel när man är mitt i det, enligt en nygjord undersökning) men jag tycker att naturfenomenen är en av de stora behållningarna med att bo som vi gör.

Stålis, kul att få en rapport! Visst är Sverige otroligt vackert. Själv blir jag alltid förundrad över hur starka färgerna är, och ljuset som nästan sticker i ögonen när det inte filtreras genom den vanliga smog-gröten (fast det problemet har ni kanske inte där du bor?).
    Igår kväll konstaterade mannen och jag, att om en knapp vecka ligger vi på den nordvästskånska sandstranden hos mamma och pappa och bara drar in dofterna, och sen inte så mycket mer. Jag kan knappt förstå att det är sant. Dessförinnan ska jag öva lite mer kinesiska skrivtecken (har lärt mig över hundra nu, det går lättare och lättare och är riktigt trevligt), träffa ett gäng väninnor för luncher och middagar, åka till tygmarknaden och kolla om klänningen passar (antagligen inte), köpa lite presenter till svenskar (i motsats till skrivtecknen blir det svårare och svårare för jag har redan chockat dem så många gånger med vacuumförpackat jak-kött och godis i form av rymdvarelser att jag nu måste hitta FINA presenter). Ja, och så måste jag avboka ultraljudet på torsdag, vi har redan gjort tre stycken och det känns lite onödigt, jag tror säkert att allt går bra därinne i magen ändå. Vad mer... pedikyr måste göras, och vaxning, och sen ska vi unna oss ett tvåtimmars spapaket på urlyxiga Mandara Spa, för när jag väl återvänder till Shanghai vet jag inte om jag kan njuta av att ligga på mage längre. Så jag jobbar hårt ;)

Izunia: Låter som en riktigt kul helg! Var ni i Malmö? Var det den där gayklubben på Amiralsgatan?

Lapinette: Håller tummarna hårt för er, dygnet runt. Men vilken tant borde ha kommit, igår..?

Kram, G

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!