• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • margaux

Jag har fått upplyst detta om sushi:
    A&O god kvalitet, inte äta tonfisk eller flundrafiskar. Saltvattensfisk framför sötvatten fisk.
    Säkra ingridienser är således: lax, pilgrimsmusslor, scampi(kokt), hummer(kokt), krabba (kokt) etc.
    Vi undvek naturligtvis val också eftersom den inte är genomstekt. Allt som är friterat går ju också fint, scampi, hummer etc.
    Min syster fick ett halvtglas champagne att smutta på och smakade även på all vin (från mitt glas). Jag tror att om någon klunk intas med mat så märks inte den alkoholen i blodet ändå.

• margaux

Jag har hört att man inte ska överdriva jordgubbar under graviditet eftersom det är allergent.

Jag är allergisk mot det...

• margaux

Stålis? är du i gamla svedala nu?
    Hoppas du får en riktigt fin semester!

Mlu, fick du svar från tysken?? *nyfiken*

• Gemma

Neeej, allergisk mot jordgubbar, så trist :( Själv är jag tack och lov inte allergisk mot nåt, förutom att jag är överkänslig mot föroreningar och torr inomhusluft. Min man har nån sorts pollenallergi och min väninna är allergisk mot samtliga stenfrukter, äpplen, nötter, mandlar osv. Måste vara superjobbigt.

• Gemma

Margaux: Din pappas mat lät sagolik!

• Lapinette

Min pappa är en hejare på att göra sushi ...men tyvärr har jag inte hört ett ljud från honom sen i maj (5 dagar innan vårt bröllop) i fjol .

• Izunia

Va far man inte äta jordgubbar?? Och vadda för mkt a-vitamin? Jag trodde alltid vitaminer var bra! :)

Min vännina at sushi när hon var gravid. Bara vissa sorter..

Idag var jag och nagra vänner och at pa delikatess restaurang och jag at naturligtvis min älskade biff tartar! :D Gissa om jag är glad nu!? Klart inte lika god som down east men det gick ända! För mig är det självklart att man ska ha färsk vitlök, malen peppar och grovsalt.. men det fick jag be om här... Här ingick kapris (?) och rödbetor...!? hmm...
    Men gott vin till och vitchoklads panacotta med jordgubbar! mmmmmmm!!

Lapinette jag förstar att det ligger i bakhuvet hela tiden. Det finns ju inte precis nat att göra eller annat att tänka pa för det kommer alltid tillbaka. Försök istället att se positivt pa saken och om det inte händer nu sa ta tag i den saken da det händer. Jag tror vi grubblar alla för mkt pa framtiden och oroar oss för saker som inte ens hänt än. Just nu - tänk kortsiktigt! Jag har en känsla av att allt kommer att ga bra för er!

• Gemma

Svettig dag, trettiosex grader! Har i alla fall (hittills) varit hyfsat effektiv. Började dagen med att åka till tygmarknaden, utrustad med en bild av Jessica Biel (nåja) iförd sjukt snygg klänning med rejält med extra tyg över buken. Perfekt preggie couture! En väninna tipsade mig om en bra skräddare som har jersey-tyger i alla regnbågens färger. Jag valde ett i hotpink, gav bilden till skräddaren, hon tog en massa massa mått och sen började prutningen. Min prutningsförmåga är väl sådär, får pröjsa 200 spänn istället för 120 som väninnan brukar göra, men skitsamma, det är ju så billigt ändå. Nu väntar jag med spänning på det tvivelsutan katastrofala resultatet, jag är ju så grön på detta! Tänkte i alla fall att någon gång måste vara den första, blir det lyckat kommer jag att åka dit många gånger till och sy upp snygga, sexiga gravidkläder för en spottstyver.

Har precis skickat min CV+portfolio till en PR-firma som söker copywriters som kan skriva mode. Få se hur det går. Visserligen kan jag inte jobba under den närmaste månaden men jag gör det i förebyggande syfte, för att undvika sysslolöshets-ångest lite senare när hösten kryper sig inpå.

Nu ska jag kolla vidare på Dirt-boxen, innan det blir dags för min andra lektion i kinesiska tecken! Har såklart inte pluggat ett dugg, men det går säkert bra ändå. Min privatfröken är urduktig teckenlärare och min minnesförmåga är inte helt hopplös, trots allt.

Hur mår ni andra? G

• Gemma

Lapinette, så himla konstigt med din pappa. Vad är hans problem egentligen, har du nån aning?

• Gemma

Margaux, bara älskade ditt inlägg: "Känner du dig mindre värd för att du inte har råd att hyra en hel ö"? på ultralyx-tråden. Vilken skönt galen tråd förresten. Man känner sig ju riktigt... modest i jämförelse ;)

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!