• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • margaux

Godmorgon...
    Här är det en som är trött i ögat! ZZzzz.
    Sen kväll igår med några väninnor.
    Idag kommer min syster för att inspektera vår lägenhet! Jaaaa. Det blir jätteroligt! Och kul att se henne igen, tror inte man ser den helt stora skillnaden än men...
    Hon var hos barnmorskan för första ggn i veckan och allt såg bra ut! Hon hade inte gått upp något i vikt (här är det en som mår illa Gemma..).
    Vi ska på Alex Sushi och äta, en kompis till mig blir med också. ska bli SÅ gott och samtidigt kul att visa henne världens bästa sushi utanför Japan... Ja! Det är sannt, det har de blivit utnämda till!
    I morgon har jag ledigt så då blir det nog lite shopping med henne och kanske något muséeum.

Gemma, jag tycker inte alls att Kelly är lika fin som Birkin! Och inte särskilt lik heller. Är inte ens säker på att jag hade velat ha en Kelly ens om jag hade blivit erbjuden en. Den känns så tantig. Kanske jag inte är damig nog än....

Lapinette, jag tror du glider rätt in var som helt, skrynkliga byxor eller inte!!
    Men hoppas ni får det trevligt! DEt blir ju en hel hop glam poäng att gå på Grand!!

Mlu. Alltså... Jag vet inte vad jag ska säga! ÄR SÅ AVUNDSJUK på dig som har blå himmer och sol!
    Förstår att det är jättespännande detta med att starta eget. Tänk vilken bedrift att få till något på helt egen hand!

• Gemma

Hej vänner! Antal glamourpoäng idag: Ett (köpte en flarra San Pellegrino att drickas till kvällens grillade kyckling, istället för det vanliga vattnet från automaten). Antal hemmafrupoäng: Hundra, minst.

I morgon fyller mannen år, på frankrikes nationaldag, som alla tidigare år. Detta blir den tionde av hans födelsedagar vi firar tillsammans. För det mesta har vi varit på olika platser i Frankrike; detta blir vår tredje kinafödelsedag. Har försökt vara lite kreativ men inte lyckats. Ska i alla fall bjuda honom på avsmakningsmeny på Jean Georges med utsikt över The Bund och Pudongs skyline (man tröttnar aldrig!), har också förberett pajdeg till blåbärspajen som blir hans födelsedagstårta - hittade till och med färska, ekologiska blåbär. Plus de där presenterna jag redan berättat om. Han har också önskat sig en rätt vanlig dag, träna, lunch hemma (min tonfiskpasta med oliver och paprika), DVD i soffan, massage, aperitif med kompis och så restaurangen. Kort och gott, en helt vanlig alldeles underbart avstressande lördag i vårt shanghai-liv.

Var och handlade en massa goda frukter och andra grejer till frukosten i morgon, tänkte svänga ihop en fluffig omelett med fetaost och tomat, plus att jag gick en sväng till bageriet för att fylla på vårt favoritbröd med massa solrosfrön och linfrön.

Ja, som ni hör är jag djupt försjunken i sommarlovsfröjder. Hade avslutningsceremoni i morse på skolan där man fick sitt diplom, efter att lärarkåren i vanlig ordning suttit uppradad på en scen i det rysliga, smutsbruna kommunistkomplexet som är vår aula. Sätena gick i senapsgult, spräckligt och var av modell gamla biofåtöljer, med vet inte hur många kilo lårsvett från olika decennier. Och alltihop badade i grågrön, flackande lysrörsbelysning. Ångest, ångest, ren och skär. Och samtidigt lite nice att de inte lyckats renovera bort exakt alla spår av vad vi faktiskt lever i för värld: En kommunistdiktatur. I morgon slipper vår vän ut från fängelset, han har säkert mer att berätta om detta.

Ha en härlig fredagkväll, glamourös eller glamour-lös!

G

• Lapinette

Imorgon franska nationaldagen. Är tveksam om vi kommer att åka in till konsulatet och fira det men i fjol var vi där och det var då jag mötte en av våra trådisar. Brud juni, undrar vart hon tagit vägen.

Annars lite trötter idag efter champagne, de hade Pol Roger!, sydafrikanskt rödvin och sen ett glas Chablis igår på Grand. Det var hur trevligt som helst att sitta där och blicka ut över slotter. Jag som var jättetrött innan kände mig uppspelt och glad. Tänk vad en dusch och några glas vin kan göra.

mlu - vi parkerade alltid i parkeringshuset borta vid marknaden. Fanns alltid plats.

• Izunia

Lapinette, hur gick det för er förra helgen? När far ni veta resultat?

Gemma jag tänkte tipsa dig om en liten manick som kan vara bra att ha..

min vännina (tärna) som har en liten 3 manader dotter hade en hemsk upplevelse för nagra dagar sen. Hon tittade till sin dotter innan hon skulle lägga sig och hin var alldeles bla i ansiktet och helt livlös!! Hon började ja dunka henne i ryggen och försökte fa henne att börja andas igen. Till slut hörde en kollega henne (hon och hennes killa jobbar just nu pa kollektiv) och hjälpte henne. Det var ingen som hörde henne skrika.

Allt ordnade sig till slut men hon fick knappt nan hjälp pa sjukhuset i staden där de befinner sig..

Men hon fick tipset av en vännina om andningslarm. Har ni hört talas om det?? tror adressen är www.andningslarm.se
    Det kan vara en lite tröst när nat sant här händer. Babysense II kallas den.

• Gemma

Izunia, tack! Vi har bestämt att köpa andningslarm, en av våra grannars nyfödda dog första natten och det var fruktansvärt. Men det var väldigt omtänksamt av dig att tipsa mig, det finns trots allt en massa grejer jag inte vet och nu är du ju värsta experten ;) . Nu har pajen fått färg, jag ska gratta mannen! Kram, G

• Gemma

F.ö. ska vi nog skaffa en Quinny-vagn, dock ej speedy eftersom den inte har vändbar sits och jag vill gärna kunna titta på barnet. Men efter att vi kollade på Vi Föräldrars labbtest av vagnars säkerhet så gick den trendiga och svindyra bugaboon FETbort! Den verkar ju helt livsfarlig, blev till och med diskad! Fatta att handtaget gick sönder, tänk vad som kan hända om man går i en backe när det sker...

Kram, G

• Lapinette

Det är SOL i Stockholm!!! Har packat matsäck med paj, vattenmelon och ska åka förbi fiskaffären och köpa en sallad med feta, oliver, kyckling och pasta (jag syndar för fullt just nu). Sen åker vi nog ut till Gålö för att ligga och läsa en god bok. Imorgon åker vi ut till min mammas landställe (Mariefred) och tillbringar dagen där tillsammans. Maken åker hem på kvällen och jag stannar till måndag. Hoppas på att få lite sol i anstiktet, promenader utmed Mälaren och ett besök i blåbärsskogen. Det ska vara enormt med blåbär i år (åtminstone något man kan tacka regnet för). Så skönt med lite svensk sommar.

Dock regnar det fortfarande på Västkusten och igår satt jag febrilt och letade resor till Grekland.

• margaux

Hej tjejer!

Då har taxi Margaux kommit hem till mamma och pappa med yster!
    Vi hade det så trevligt i Oslo. Sushi middagen var lyckad. Det var andra gången hon åt sushi så det var lite spännade.
    På fredagen blev det en hel dag i SOLEN (! ) med shopping och kafé besök och efter en gourmet måltid besående av kalv och rödbetor med ugnsgratinerad chevre och späda grönsaker. Till detta provade vi igenom utbudet av alkoholfri öl. Vinnaren blev Munkholms Asia som är inspirerat av en dry beer. Inte illa alls, det har vi nu importerat 3st 6 pack till Sverige.
    Efteråt var det premiär på Harry Potter och den var högst underhållande!
    Nu väntar viltmiddag a la pappa!

Ha en trevlig kväll alla!!

• Lapinette

Det blev ändrade planer idag. När vi skulle ta bilen var det en stor blöt fläck på parkeringen. O som hämtade bilen igår då kylarvätskan har läckt lite grann. Det kostade 4 500 kronor att laga den och klåparna har inte gjort det ordentligt. Fan vad arg man blir. Vi skulle ut till Galö idag och imorgon till landet. I alla fall, vi åkte in till Långholmen med pic nic och låg i solen och myste och tittade på båtarna som åkte förbi. Sen blev det promenad på söder bl a Monteliusvägen och sen glass vid Mariatorget där det var boule tävlingen. Riktigt mysigt faktiskt!

Vi får se om vi åker ut till Mariefred imorgon. Kanske tar vi båten, har aldrig gjort det.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!