• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Gemma

GRATTIS FÖRHOPPNINGSIS! Låter supermysigt! Och maten lät ju heeeelt ljuvlig. Ser fram emot att se bilder lite senare, om du vill!

Zea, hej! Minns fortfarande vårt hastiga möte på Kungsholmen (restaurangen), hur är livet som fru? Och tack till grattiset, det känns jättekul, alltihop. Förutom att jag mått blöööhrk hela dan. Idag ska statistiskt sett mitt illamående ha gått över men nope.
    Idag är jag så trött så trött efter morgonens tenta. Ska lägga mig alldeles strax. Mannen ligger f.ö. på soffan och slötittar på Tele 5, han ringde till Hermes-butiken lite tidigare idag och jaaaaa, min väska ska tydligen bli klar redan i år! Längtar! Enda trista är att jag eventuellt inte kan åka till Paris och hämta den själv, om det är alltför nära födsel och så. Men mannen erbjöd sig villigt att åka dig själv.

Har också lyckats lösa faktureringsproblematiken. Nu är jag inte ens illegalt arbetande. Vi kör helt sonika fakturor från vårt svenska familjeföretag, där jag både är anställd och delägare. Känns som en lättnad, hade alls ingen aning om vad jag gav mig in på. Senaste förslaget var att jag skulle dela upp varje betalning i tre delar, och bifoga kopior på mitt eget pass, plus två "nära vänners" pass! Sen skulle betalningen fördelas på tre olika konton, dvs mitt och vännernas. Allt för att slippa betala skatt (15 procent). Nu slipper jag skatt och risk för att hamna i kinesisk finka. Bra va!

Kram, G

• förhoppningsis

Tack för alla grattis, ska komma på ett sätt att lägga upp lite foton... ska kolla sidan jag fick länk till!

Nu har J fått samma dunderförkylning som jag haft, typiskt när min nästan är över, men eftersom män tenderar att vara mycket sjukare än vi, så ligger han däckad på soffan när jag springer runt och lämnar igen saker, handlar till bröllopsresan. Fixar tackkort till våra toastmasters och fixar paket till dem osv.
    Hoppas han piggar på sig till på onsdag då vi åker.

Gemma
    Å vad skönt att ni hittade ett sätt att komma runt det hela på! Inte kul att jobba med hot om finkan över sig varje gång man försöker få betalt.

Margaux
    Skulle vilja träna, perfekt väder för det,men det känns som en dålig ide med förkylningen. Jag funderade på att sätta upp en bild på mig själv i bikini innan jag justerade ner min vikt lite som morot när chokladsuget blir stort och jag är för slö för att träna...

• margaux

förhoppningsis! Jag glömde berömma er för maten... Allt lät jättegott! Jag är nog lite nyfiken på vinval även om ni inte hade några "lyxiner". Allt har sin tid och plats! Vi kommer inte heller ta helt av i vinväg då det känns onödigt när så många inte bryr sig så mkt! Roligare att bjuda på det vid ett annat tillfälle till folk som uppskattar det!

• margaux

Gemma! Krya på dig! Och grattis till väskan! Du är nu officiellt min stilguru...

• Lapinette

Jag har varit och tränat (som vanligt) men det blev lite halvslött då jag är så trött efter alla tidigar mornar. Idag det sista besöket denna månad på Sophiahemmet.

Har annars suttit i telefon jättelänge med vår inredningstjej. Hon kan prata och är ifrån Skåne liksom du Gemma. Det blev allt ifrån översvämningar i Skåne till varför vårt tak troligen är randigt och ett billigare alternativ till badrumskåpet som jag vill ha. Det var inte att det var billigare som intresserade henne utan att få ett skåp helt i speglar. Det jag har kollat upp har två speglar och en mittdel i frostat glas. Svårt att centrera handfatet. Orkar inte tänka på badrum längre...vill bara att det ska vara klart och jädrigt snyggt.

Gemmma - så du får handväskan i år! Då blev inte väntetiden så olidligt lång ändå. Härligt! Kan man använda den som skötväska ?

förhoppningsis - men vad skönt att din make slapp förkylningen under bröllopet. Nu kan han ju ligga ned och vara halvdöd om han vill för nu är det ju över. Sen kan ju hans fru (du) pyssla om honom.

• förhoppningsis

Gemma
    Skönt att tentan är över, då förtjänar man en väska! Kul att den kommer tidigare än väntat, glada överraskningar kan man inte få för många av. Vet att du har skrivit i tråden vilken väska det var, men mitt minne är inte vad det borde vara efter senaste dagarnas kaos.
    SÅ vänligt av din man att erbjuda sig att åka och hämta den åt dig, släpp inte iväg honom för nära beräknad födsel bara så han fastnar i strejk el liknande...

Lapinette
    Jo tack, jag pysslar om honom massor nu! Han ser så ömklig ut att jag inte kan göra annat än komma med the och bullar, filt mm vare sig han bett om det eller inte...

Margaux
    Ja ni måste ju känna viss press att ha bra vin. Fast å andra sidan kan ni ju köpa in det via andra kanaler kanske

• förhoppningsis

fick visst inlägg 666

tänkte skriva vad vi drack till maten nu men systembolagets hemsida är nere så jag kan inte få fram de fullständiga namnen...
    återkommer

• Gemma

Hej tjejer! Här är det åska och vräkregn, har muntliga tentan lite senare idag, värmer upp med en DVD på soffan. Har varit och tränat lite också, samt - faktiskt - pluggat en smula. Men jag är sååå lat.

Margaux: Du skrev "krya på dig", men jag är ju inte sjuk ;) Tack och lov! Har varit frisk som en nötkärna sedan jag blev gravid, tydligen undertrycks immunförsvaret då och olika saker biter inte lika lätt på en. Härligt!

förhoppningsis: Väskan beställde vi i maj när vi var i Paris. Den ska specialgöras till mig! Det är en Hermès Birkin, färgen är klassiska rouge hermès, med guldbeslag. Den har en fin vintage sjuttiotalslook, med ett blankt skinn som är svårt att få tag på (såklart). En riktig klassiker som man har hela livet, tillika en present från mannen.

Lapinette: Nåt mer opraktiskt än en Birkin existerar inte så när det gäller skötväskeriet vet jag inte... det blir nog mer nån sorts bärbar skulptur. Ett klappobjekt.

Ha en fin dag i den europeiska sommaren, era lyckostar.

Kram, G

• Gemma

Lapinette igen: Jag gillar dock idén med skötväska deluxe! Fast jag lär nog till slut kapitullera och hasa runt med min stora marimekkoväska som alla andra praktiska mammor.

• Gemma

Vill också passa på och rekommendera postumt nysläppta Elliott Smith-skivan (han tog livet av sig för nåt år sedan). Grymt bra, som alltid.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!