• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Gemma

Jag veeet! Ska se om den finns här runt hörnet.

• Lapinette

Om någon frågar mig efter bästa film så säger jag automatiskt "In the mood for love". Just det året såg jag mycket bra filmer med min väninna som också gillade att gå på mindre biografer så som Sture och Zita. Det blev mycket kinesiskt, grekiskt, italienskt och franskt. Nu blir det svårt att gå då maken inte förstår vad de säger och väninnan har fått en liten bebis.

• Gemma

Har du nån mer kinesfilm att rekommendera? Jag har varit usel på den fronten. Crouching Tiger, Beijing Bicycle och The Painted Veil, plus den där hemska konkubinfilmen är allt jag har sett. Sorgligt va...

• margaux

Hehe, inte svårt att göra mig nöjd nu för tiden...

Gemma! Jag har inte sett BABEL min dumma J gick och såg den själv så nu har det aldrig blivit av....
    Jag såg Last King of Scotland sist och den var bara grymt bra! Rekomenderas!

Det blir nog vita och ljust grå glasmosaik till oss... Den jag gillade bäst var ny och typ ceriserosa med stänk av guld. Fantastiskt cool (kostade 6500kr/m2) men eftersom resten av vårat bad är helt standard (lite tråkigt...) så tror jag kontrasten blir lite väl stor. Vi vill inte byta allt då badet är helt nytt och vi inte har 100.000 kr extra att kasta ut. Nu hamnar vi på 20.000 med mosaik, ny armatur, arbete etc. Resultatet vi hoppas på är snyggt men inte wicked....

• Gemma

Å men erkänn att du hade tagit det ceriserosa om det varit billigare! Låter som ett kakel helt i mitt slag. Mannen hade nog tvärdött...

• Lapinette

Såg inte Crouching Tiger förrän ganska så nyligen. Maken har den på dvd men endast textad på franska. Själv har jag Hero på hederlig gammal video. Gillar den mer än Crouching Tiger då jag älskar färgerna i den filmen. Sen att storyn berättas på ett annorlunda sätt höjer också filmen. Har även sett Flying daggers som går under samma slags "kämpar" tema. Helt ok men jag föredrar Hero.

Har även sett 2046 av samma regissör, Wong Kar-wai, som gjorde In the mood for love.

Det var det kinesiska jag kan komma på att jag har njutit av de senaste åren.

• Lapinette

En väninna till mig lånade en lägenhet på Drottninggatan i några år och där var hela badrummet i ceriserosa mosaik med svart toalett och tvättställ. Måste säga....USCH OCH FY! Om man ändå lägger ned så mycket pengar på ett badrum (för det var säkert svindyrt) kunde man inte ha gjort det med lite klass?!

• margaux

Jag hade ABSOLUT tagit den rosa om den hade smält in i resten... Den är ÜBERCOOL.
    Vi ska ha 10m2 av den vita, så mkt hade det inte blivit av den rosa dock.
    Men vi har stora(15*15) halvmatta, vita kakel på väggarna. På golvet är det rutigt med grå och vita...
    Hade jag kunnat välja hade jag haft:
    Råbetonggolv(slipat) rosa mosaik bakom badkaret(frittstående) och vitmosaik på väggarna.
    vi känner en som jobbar för importören av Trend=halva priset, så jag hade inte dött av de rosa ändå.....

• margaux

Lapinette, det lät verkligen depperimerande!

Vad ska alla damer i helgen? förutom att se på video?

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!