• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Gemma

margaux: Den stora skillnaden är nog inte strafflängder och så utan att rättsväsendet här totalt saknar all form av empati. Rättegångar, advokater osv existerar knappt. Man får inte ens ringa ett samtal, bara in i säcken. Och detta på grund av en pytteliten trafikförseelse, löjligt med tanke på att här är rena vilda västern, att folk kör scooter dårar på trottoaren, att bilar inte stannar vid övergångsställen utan bara kör fort som sjutton rätt emot en.

Men nu har i alla fall min väninna övertalat konsultatkvinnan att åka till fängelset i morgon och hälsa på mannen, bara för att hon ska kunna sova liiite lugnare.

Idag njöt jag av min första av många skollediga dagar. Drog mig länge i sängen och åkte seda till gymmet där jag tränade riktigt duktigt. Men trots att jag kör styrka två ggr veckan känns det ändå som om jag tappar muskler för varje gång. Så riktigt som vanligt känns kroppen inte. Åkte sen hem och käkade chili con carne (en halv burk istället för en hel!) medan jag plågade och snyftade mig igenom Babel, äntligen. Superbra men hemsk! Vet att de flesta av er har sett den. Har ni nåt mer filmtips..?

Ja, sen beslöt jag mig för att ta itu med den konstiga spänningshuvudvärk som slagit följe med mig de senaste dagarna - med en härlig head & shoulder-massage bland Dragonfly's porlande vatten. 30 minuter kändes på tok för kort så jag slank in nextdoor hos favvomanikyristen Frangipani och gjorde en fotmassage också. Det var en kille som masserade och han var jätteblyg, kollade knappt en enda gång, men såå duktig! Kan tyvärr inte säga detsamma om nackmassösen, hon var definitivt inte begåvad med stålis ambidexter-förmåga utan masserade jättehårt på höger sida och nästan inte alls på vänster. Så nu har jag ont i höger axel, vilket jag inte hade innan.

Mannen skulle oväntat på direktörsmiddag ikväll så jag lagade mat åt mig själv, marinerade oxfilé- och kycklinghjärta-spett och en bulghursallad med lime, avocado, tomat, olivolja, purjolök och paprika. Gjorde mycket så att det skulle räcka till mannens middag i morgon kväll, då ska jag nämligen på tjejmiddag och han får vara hemma och kolla in Pursuit of Happyness (sic) som jag redan valt ut åt honom.

Margaux, vilken kakelfärg blir det? För halva Bisazzapriset får ni nog ändå rätt mycket och fint kakel.

Lapinette, jag hade det som du - ett risigt distansförhållande, när jag träffade mannen. Faktum är att jag krisade pga förhållandet och beslöt mig för att gå ut och dansa bort mina sorger, det var då jag träffade mannen. Fast jag är ju en sååå moraliskt högstående varelse ;) så dagen därpå ringde jag distanssnubben och gjorde slut - via telefon! Notera att jag ännu inte hade gjort mer än att ha pratat med mannen (nuvarande Mannen alltså), fast fullkomligt absorberat och tills det började ljusna. Känns verkligen inte som om det var för nio år sedan... minns exakt vad han och jag hade på oss, vad det var för musik, vilka vänner som var där... och ganska mycket av vad vi sa.

• Penne

Kikar in lite här igen... (har san resfeber att jag inte kan jobba)
    Gemma, har du sett Tsotsi? Sydafrikansk film. Fantastisk bra. Jag sag den pa Göteborgs Filmfestival för nagra ar sen och var helt tagen efterat. Förra veckan sag jag en favorit i repris, Det stora bla, som jag inte sett pa evigheter. Sa häftigt att se den pa projektorn med allt hav!

• Lapinette

Gemma jag hann åka till Grekland med distanskillen. Vad skulle jag göra när allt redan var bokat, planerat och klart och så var ju jag och O "bara vänner" så långt. Men så fort italienaren hade åkt hem så var det kört, med vänner förhållandet alltså. Jag gjorde slut samma vecka på telefon, mail och sms (han hade lite svårt att förstå) men det tog maken betydligt längre tid, typ 2 månader vilket gjorde mig asförbannad!!! Nu börjar jag lugna ned mig men de första 4 åren kunde vi inte prata om den första sommaren tillsammans utan att jag blev superupprörd.

• Gemma

Saker som existerar i mitt huvud:

1. Jag är glad över mina 3 DVD-boxar som jag investerade i igår. Ugly betty har jag redan börjat kika på, precis så lättviktig och snaskig som min nuvarande intelligensnivå kräver.
    2. Jag är hungrig. Men det är ju inget nytt.
    3. Jag är GLAD över att doktorn ringde och hade fått testsvar från USA, KUB-testet ser bra ut. Alltså minimal risk för kromosomavvikesler och vi slipper farligt fostervattensprov.
    4. Jag är lite skraj för jag har kommit på att min frilansverksamhet nog är illegal och sedan kompisen hamnade i finkan har "illegal" fått en läskigare innebörd och jag borde nog starta eget företag men då måste jag nog ha nytt visum. Kan de inte bara... pröjsa?
    5. Jag vill, när jag väl FÅR mina pengar, köpa en Leica D-lux 3. Fast jag undrar om det är väl investerade 7000 spänn i relation till kvaliteten på bilder tagna i dåliga ljusförhållanden (som de flesta av mina bilder är). Någon som har tips?
    6. Jag är trött på att inte få träffa min man. Ikväll ska han på direktörsmiddag igen och jag ska umgås med 5 tjejkompisar men känner mig inte ett dugg upprymd.
    7. Jag är trött men för pigg för att sova.
    8. Jag borde gå och träna men för det är jag för trött.
    9. jag borde plugga (fast jag har redan haft grammatiklektion med privatfröken).
    10. Jag bågnar under alla måsten. Så jag gör som jag brukar: Lägger mig på soffan med ett glas citronvatten, kollar på DVD och väntar på att sömnen ska dänga till mig i huvudet.

• Gemma

Penne, nej den har jag inte sett. Ska absolut kolla upp, tack! Lapinette, Margaux och ni andra sydafrikafarare, har ni sett Tsotsi?

Förhoppningsis, hur står det till med hälsa och humör?

• Lapinette

Har ju flyttat hem till mamma och blir rätt irriterad på deras lilla badrum, kök som inte är renoverat och oordning. Jag vet, ska vara glad att jag får bo där i 3,5 vecka. Men det är några saker som jag är glad över:
    - absolut ingen som helst insyn vilket innebär att jag kan laga frukost naken
    - min gamla hederliga Konsumaffär som har massor med fräscha grönsaker och annat gott
    - fiskaffären med dess goda sallader
    - promenader i Långbroparken
    - dvd/videoaffären som har massor med filmer till rimliga priser inom promenadavstånd

Konsum (numera Coop) och dvdaffären besökte vi igår. Såg då att det hade Pennes rekommendation Tsotsi men det blev en film jag har velat se väldigt länge Babel. Dessvärre tänkte ingen av oss på att den var på fyra olika språk varav maken förstod ett (engelska) och endast textad på de nordiska språken. Nu kan maken lite svenska så han förstod det mesta som var textat men jag ville att han skulle förstå allt så jag satt och simultantolkade nästan hela filmen! MEN det var det värt för den var så bra!

• Gemma

Lapinette: Förstår precis hemkänslan du får, en blandning av klaustrofobi och glädje över att vissa saker kan kännas så lätta (och billiga). Såg ju Babel igår, visst var den bra och sorglig??

• Lapinette

Jag gillade verkligen fotot i den filmen. Känslan av att faktiskt vara i Tokyo eller Marocko. Tycker den var mycket bra.

Gemma, har du sett In the mood for love?

• Gemma

Lapinette, jag skäms men jag har inte sett den. Är den bra?

• Lapinette

Jag är väldigt "gråtnödig" av mig och gillar kärlekshistorier och vackra filmer. Den är helt underbar! Så vacker i svartvitt, underbar musik i bakgrunden och så den olyckliga kärleken och om att vara på rätt plats vid rätt tid (ska vi kalla det ödet). Den är ju kinesisk Gemma, du måste se den!

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!