• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Izunia

gemma jag menade ju naturligtvis inte att skrämma er.. men det är ju en verklighet och det är bäst att vara beredd!

Quinny är ju min favorit faktiskt! Den viöö jag ha när det är dags! :) Är det en Freestyle ni ska ha? Den är vändbar och väldigt rubust.

• Gemma

Igår blev en födelsedagsaktig dag för oss båda. Efter frukost med blåbärspaj (hittade stora, saftiga ekologiska blåbär, färska!), omelett med tomat och fetaost, enorma knastriga svarta körsbär, grapefruktjuice och en massa paket, masade vi oss till gymmet. Då var klockan halv tolv. Efter det hade vi precis tid för en gigantisk sallad på Element Fresh, sen var det dags för tvåtimmarsmassage. Jag börjar känna lite obehag inför att ligga på mage så jag valde en head+shoulder kombinerad med fotmassage, perfekt. Hade en del träningsvärk efter att ha burit så mycket matkassar. När vi kom hem hade jag precis tid att sminka mig och rota fram den enda klänning jag kommer i, en kortkort sidenklänning med långa puffärmar. Känner mig av nån anledning varken kortkort eller leopardfläckig, men vad gör man när allt övrigt stramar över byst och mage. Blörk. Har insett att jag aldrig nånsin kommer att skaffa sillisar, stör mig urmycket på att min behändiga A-B-kupa svullnat upp till C, tycker att det ser fånigt ut på mig, plus att inga kläder passar. Nåja, mannen var i alla fall skitsnygg i sin nya omskräddade Boss-sommarkostym, skräddarsydd skjorta, berluti-skor och ljusblå mulberryslips med små vävda träd. Sen tog vi en taxi till the Bund (strandpromenaden med utsikten ni vet); det gick i snigelfart för en lördagkväll var halva stan på väg dit, men vi hann i alla fall ta en drink (champagne för mannen och san pellegrino för mig) uppe på New Heights terrass, tillsammans med mannens franske kompis Matthieu. När klockan var halv åtta hade vi bara tre hissvåningar ner till Jean Georges. Maten löd såhär: Amuse bouchen hette "champagne bomb" och var just det, en liten geléinfattad champagneexplosion. Sen tog vi avsmakningsmenyn som var riktigt, riktigt god! Först "toasted egg yolk" med kaviar och dill, enkelt och oerhört väl avvägt. Sen: Fois gras-brulée med sötvinsgelé som hade rejäl vinägersyra, toppad med selleri och tryffel. Sen: Halstrade pilgrimsmusslor med rostad blomkol och senapsreduktion. Sen: Vitlökssoppa med grodlår (lite trist). Sen: Black cod (en fisk som ni bara MÅSTE smaka om ni är här, smakar som en riktigt fin torskrygg fast mer smältande) med ett krispigt pistagenöt-täcke, till det syltat apelsinskal och mynta. Sen: Lamm med svart trumpetsvamp (trist, konstigt lamm som smakade bittert, på gränsen till äckligt). Sen: Desserttasting bestående av 7-8 helt sagolika munsbitar. Jag valde passionsfrukt-tema och fick bland annat isle flottante, soufflé, parfait, sorbet och alla andra konsistenser ni kan tänka er. Mannen valde dito på guanaia-choklad. Efter att fått ytterligare en hel rad minitryfflar och ganacher (salt jordnöt var min favorit) var vi, lindrigt sagt, mätta.

Kan inte nog understryka hur lycklig jag är över att ha min aptit intakt! Ska sluta gnälla om de där extra kilona. För övrigt har det där börjat rätta till sig, magen börjar få den efterlängtade rondören, i övrigt är jag mitt vanliga hyfsat vältränade jag, med extra vaddering.

Mannen ligger bredvid mig och läser Hemliga Pappan, om hur paret slutar pussa och krama varann efter att barnet är fött, den har en välgörande inverkan på honom för han pussar och kramar som en tok hela tiden medan han läser. Snart ska vi knalla bort till skräddaren och välja tyg och modell till hans nya födelsedagsshorts, i övrigt har vi inte planerat någonting för den här dagen. Det är med andra ord precis som vi vill ha det. Men Lapinette, hade vi tillgång till skärgård och fint väder kan jag lova att vi skulle ha planerat in en lång, slapp dag i gräset och sanden.

Izunia: Nej nej, du missförstod mig, du skrämdes inte, menade att vi redan tänkt skaffa andingslarm och att jag uppskattar att du berättade om det. Vagnen: Ja, det blir nog den vagnen, alt. en lättare och smidigare men vändbar variant från Emmaljunga (Cerox) eller Teutonia (S3). Har du nån erfarenhet av dem?

Margaux, din middag lät som vanligt helt underbar! Hur många veckor gravid är din syster? Vi gick in i 14:e veckan igår.

Kram, G

• Lapinette

Gemma - kan inget om barnvagnar men i barntråden som jag hänger i har de avhandlat ämnet barnvagnar och det verkar som många har samma åsikt om vilken som är bra. Själv har jag inte orkat bry mig då det känns som att den diskussionen tar jag när det blir aktuellt.

Annars, grått i Stockholm igen. Enligt väderprognosen så blir det varannan dags väder så imorgon ska solen lysa på oss igen. Vi åker därför ut till landet idag och så stannar jag tills imorgon.

• Lapinette

Åhhhh, glömde att tillägga att middagen lät helt gudomlig. Känner mig bara mätt av att läsa om de tre första rätterna efter att ha ätit mina scrambled eggs till frukost. Tror jag håller vikten (har ingen våg här) men jag är inte alls lika hård mot mig själv så igår blev det både pastasallad och en glass.

• Gemma

Mmm... sovit tio timmar, efter en extremt skön och icke-ansträngande söndag som mest bestod av att mannen och jag låg och gosade i sängen med macen på magen, laddad med DVD:er. Såg bland annat om fantastiska, danska "Adams Äpplen". SE den om ni inte gjort det! Sen började vi kolla på Blood Diamond också, helt okej och typiskt amerikansk rulle men absolut inget speciellt. Jämförde oundvikligen med The Constant Gardener som jag gillade sååå mycket bättre. I ärlighetens namn gick vi också en sväng till skräddaren och beställde mannens nya shorts som är klara om en vecka. Plus att vi gick och tränade. I övrigt, inte så mycket mer.

Lapinette: Nä, vagnar vill man ju inte kolla på förrän det är dags att köpa. Och vi måste ju börja orientera oss redan nu, i Sverige. Men vi är rätt på det klara med vilka som är bra (en kombination av tester och "folks" omdömen). Och sen är det ju skillnad på trehjuliga cityvagnar och de där robusta som man har på landet.

Hur var er helg? Kram, G

• Izunia

G eftersom jag hänger med min väninna i bebyvagn djungeln sa star det nog mellan en Quinny Freestyle (den är vändbar) och en emmaljuna cerox.

• Lapinette

Två dagar på landet och den uppfyllde alla mina krav. Har både promenerat, plockat massor av blåbär, grillat, ätit blåbärspaj och idag bara legat i en solstol med en god bok. Har även kliat kaninen på ryggen. Det är brorsbarnens kanin som mamma har under sommaren. Svårt att beskriva men han är mer som en hund. Springer fritt och älskar att bli klappad.

Nu väntar jag på att maken ska komma hem efter en lång dag på jobbet. Jag är i stan igen och har börjat förbereda en sallad med avocado och bacon. Hungrig som jag är har jag småätit aprikoser som vi inhandlade i helgen. Så enkelt livet blir när solen skiner .

• margaux

Hej tjejer!
    Tillbaks på jobb efter ett par hakvtaskiga dagar, allmänt krasslig och febrig lördag-måndag...
    Idag är regnet tillbaks och jag är uppe på benen igen.
    Viltmiddag a la pappa var fantastisk. Vi fick älgfilé som var så mör så mör....
    Till det en kraftigt reducerad rödvinssås och kantaraller och färsk lök, färskpotatis och babymorötter. Till förrätt fick vi löjromstoast och till dessert hallon och gräddig glass. Mums. Jag var som sagt inte helt på topp så jag tog det lugnt med vinerna...

Sedan kunde jag inte åka hem förrens på måndagen, orkade helt enkelt inte tanken på bilkörning....

Gemma, min syster har bf 16 januari, så typ 3 månader... Hon mår prima men hennes väninna som är en vecka efter, mår som en tub majonäs... Verkar vara olika det där!

• margaux

Gemma, din middag lät helt i min stil.... Fast jag gillar inte groda! Tråkigt tycker jag. Jag vill absolut komma på middag till dig!
    1 fråga bara, får man äta inälvsmat som gravid? bara undrar, vill inte oroa dig på något sätt! Min syster är veterinär medicinare så hon är över genomsnitt insatt i mat...
    Mamma sa lite ironiskt till henne att det var ett under att vi barn blivit så bra med tanke på vad hon åt....

• Lapinette

margaux - på den där barntråden jag hänger struntar faktiskt dem flesta i all nojja det är över vilken mat man ska äta hit och dit pga graviditet. Man behöver ju inte slänga i sig vad som helst men jag tror inte man ska häng upp sig allt för mycket på alla förbud som dyker upp när man blir gravid.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!