• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Lapinette

förhoppningsis - såg jättevackert ut! Riktig princessklänning. Stilig dans, hade ni tagit lektioner?

Stålis - vad skönt med 6 veckor semester. Det längsta jag har haft är 3 veckor. Det har blivit att sprida ut semestern när man haft förhållande på distans och nu i år blev det vintersemester. Ser fram emot våra två veckor. Är dock osäker på om det blir Västkusten eller om vi tar en restresa ned till värmen. Bara måste få sol om vi ska klara av vintern här.

• förhoppningsis

Stålis
    på 6 veckor ska det nog finnas tid för en hel del slappande i sommarstugor. Folk får väl träffa dig där om inte annat...

Tack Stålis och Lapinette
    Vi dansar wienervals och min nyblivne make har en avslagen benbit i foten, men vi hade övat i underkjolen hemma innan för att få in avståndet, inte riktigt lika enkelt med kjolar som är sena i svängarna...

• Gemma

Hej alla! Usch, sover inget bra, har läskiga mardrömmar om att bebisen dör eller att jag blir jagad av konstiga människor. Har förstått att det är vanligt, men likförbannat kändes natten evighetslång. Och jag som hade sett fram emot min första, mysiga sommarlovsmorgon, full av fågelkvitter och harmoni! Igår hade jag min sista tenta, sen åkte jag raka vägen till spaet för en skön belönings-oljemassage. Därefter blev det lite presentjakt till mannen som fyller år på lördag. Jag har redan fixat en hel del, på kvällen har jag bokat fönsterbord på Jean Georges som är den enda riktigt vassa restaurang här vi inte har provat (my treat). Sen ska han få ett par skräddarsydda shorts från favvo-skräddaren, en riktig gentleman som huserar i en tjugotalsvilla och jobbar i Savile Row-anda. Kostar minst tio gånger mer än de "vanliga" på tygmarknaden, femtusen för en tredelarskostym istället för femhundra, men tygerna är mycket bättre och det inbillar vi oss att skrädderiet också är.
    Ja sen har jag smugglat hit en bok som min kompis har skrivit: "Hemliga pappan", plus ordnat tre nysläppta skivor i mannens smak (Smashing Pumpkins, Björk och Elliott Smith). Igår köpte jag ytterligare en bok, Lonely Planet's Blue Guide, med skojiga tips på allt från de sunkigaste toaletterna i världen till de vackraste vyerna från ett hotellrumsfönster. Ja, det blir nog så nära en reseupplevelse vi kommer inom den närmaste tiden. Så... vid närmare eftertanke behöver jag nog inte köpa nåt mer utan koncentrera mig på att baka en väldigt god tårta.

Stålis: Hej, underbart med sex veckors semester! Viktigast: Har ni dator i Sverige? Vi åker om drygt två veckor, håller på och längtar ihjäl mig. Dessförinnan ska jag fixa lite grejer som bröllopsfoton som ska framkallas (kommer att behöva sovra bland cirka 1500 högupplösta, puh!!), äntligen. Och vaxning ja. På benen växer numera en gles skog av 0,5 cm mörka hår. Problemet är just att den är gles. Att vissa hår växer tillbaka ganska fort efter att man har vaxat så att man likförbaskat måste raka sig. Trodde att det var just detta man skulle slippa..? Men nu "sparar jag ut" inför en pre-semestervaxning, tänkte hänga en del på stranden vid mina föräldrars hus. Och självklart blir det en pedikyr, och många massager.

förhoppningsis: Vad vacker du var! Verkligen strålande. Tycker även att din man är en riktig snygging. Härlig sommarprägel på allt från tårta till bukett och lokal. Är du ledsen för att det är över nu..? Både jag och mannen hade gärna velat att vår fest varade i ytterligare några dygn.

Izunia, förhoppningsis: Om ni söker på Google på "Hermes Birkin" så kan ni se hur väskan ser ut. Den är rätt "damig" och som sagt inte särskilt praktisk men det är nog det ultimata man kan äga i handväskväg, om man nu är intresserad såklart.

margaux: För mig, som ständigt går i gympaskor och gillar väskor som man kan hänga snett över sig (min Evelyne är perfa), eller i värsta fall på axeln, är en armvecksväska extremt opraktisk. Men jag lär säkert vänja mig!

Stålis: Här i Shanghai bär de flesta sina väskor i handen och väskryckningsrisken är minimal. Men jag kör armvecket, i synnerhet i Europa. Det styva, blanka Box-skinnet är ovanligt numera, idag vill de flesta ha mjuka, rynkiga läder. På Hermès Rue St. Honoré-Faubourg får man en stor pärm med alla färger och skinn (även exotiska), sen kan man välja fritt hur man vill ha sin väska, vilka beslag osv. Ja, och sen får man ju vänta (därav den beryktade väntelistan, trots att du kan köpa de senaste trendfärgerna rakt över disk, i de flesta Hermèsbutiker). Men sju månader kan jag stå ut. Frågan är bara om det verkligen går så fort..? Ryktet säger ju upp till tre år.

mlu: Hur går det med företaget, jobbar du mycket med det nu? När ska ni launcha hemsidan på riktigt?

margaux: Jag mår fortfarande lite småilla, det stämmer, så tack för krya på dig-et! Men jag börjar i alla fall göra ansatser till nån sorts matlagning, igår blev det majskolvar till förätt, följt av sesampanerad kycklingfilé med vildris och dragonsås + sallad, i synnerhet mannen nästan dog av lycka. Även han har ju fått leva på en kombination av burkmat, pasta-pasta-pasta och hämtsallader. Idag ska jag ialla fall äta pekinganka till lunch (förra veckans blev framflyttad) och ikväll ska jag äta revbensspjäll på restaurang med en väninna. Mums. Dessförinnan ska jag föra en enträgen kamp med mig själv om att gå och träna. Får se hur det slutar.

Kram, G

• mlu

Gemma: Jobbar mycket riktigt enhel del med foretaget. Forhoppningsvis launchar vi hemsidan inom nagra veckor. Har fatt flera fina versioner av vara web-designers men "petar" fortfarande i layout och andra sma detaljer. Skall pa vart forsta "business-mote" idag, lunch pa Martinez i Cannes. Maste springa...sitter fortfarande i pyjamas efter en sen middag i Monaco igar och kunde inte lata bli att jobba nagon timme nar jag kom hem.

• Lapinette

mlu - lycka till på mötet! Gillar Martinez, har ätit middag där flera gånger men då i den "billigare" restaurangen som ligger i gatuplanet.

Gemma - så det är sommarlov för din del. Måste vara skönt att tentorna är genomförda och jag antar att du gjorde dem med bravur.

Måste erkänna att jag aldrig har vaxat benen. Började faktiskt raka dem samt trimma ögonbrynen vid vuxen ålder, typ 25 år. Innan dess (trots att jag dansat) har jag inte brytt mig. Har inte speciellt generad hårväxt så det har bara fått vara. När man väl börjar så är man ju fast men vaxning, nej tack.

Idag skiner solen i Stockholm och jag har min nya röda omlottklänning på mig för första gången. Det och vita högklackade sandaletter samt min Francesco Biasia väska. Känner mig riktigt fin! Till skillnad mot de flesta andra dagar, måste jag tillägga.

Din Birkin är verkligen en klassiker. Kommer absolut att gå och använda om 20 år. Jätteelegant! Dock tillhör jag kategorin som måste kunna ta väskan över axeln. Det är ett av kraven jag ställer på en handväska.

Så det är dags för makens födelsedag. Min fyller om knappt en månad och jag har fortfarande ingen aning om vad jag ska ge honom. Tillbringar vi dagen i Skåne står lite islandshästar på dagordningen men jag vågar inte boka då allt hänger på vädret om vi stannar i Sverige eller ej.

• Gemma

Lapinette: Jag håller med dig när det gäller axelremsväska, eller allra helst med lång rem, men jag är beredd att göra ett undantag ;)

• margaux

Förhoppningsis! Gus så vacker du var (är )! Och ni ser väldigt drivna ut på dansgolvet! Så duktiga ni var!
    Jag hoppas att ni inte stuckit iväg på resan än så att jag kan önska er en riktigt trevlig honeymoon!!
    Have fun!!!

Gemma, finns det inte en axelrem till Birkin? Det har jag sett... Fast en sådan som man hakar på. Det hade en väska som jag såg på på Lauritz, så om det inte var fejk är jag relativt säker på att du kan få tag på det!

• Gemma

Kom just tillbaka från the peking duck experience. Fantastiskt gott, faktiskt. Dessvärre goffade jag i mig alldeleles för mycket och ikväll ska jag också på restaurang... kommer att rulla hem till Sverige. Köpte också ett par söta skor på hemvägen, det är rea överallt nu vilket i Kina innebär billigt-billigt!

Mannen är i Shenzen idag. Stålis, har du varit där? har hört att det är den absolut modernaste staden i Kina, att det var den som Deng Xiao Ping bestämde att resten av Kina skulle formas efter.

• Gemma

Hej igen margaux! Kelly har en axelrem, och även Bolyde, dock inte Birkin, såvida inte den du såg var specialgjord. Men kelly och Birkin är väldigt lika...

• Izunia

Jo men Birkin vet jag ju vilken det är! Den är enkel klassisk och snygg. Själv behöver jag inga axelremmar på mina väskor. Jag har bad med och utan. Men ska det vara så ska den vara kort.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!