• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • margaux

Lapinette, säkert helt rätt!
    I sverige får man dricka kaffe, men inte i England... så man får nog skaffa sig sin egen uppfattning!
    Börjar det närma sig nedräkning för er nu? Mot tant Röd eller ett plus? Vi håller tummarna.

• Izunia

I italien far man t.o.m dricka vin när man är gravid! ;)

Nu är jag äntligen ledig nagra dagar och kroppen känns helt mör! Mina ben orkar inte riktigt bära mig just nu.. hoppas det gar över och att jag inte bara blivit gammal! :D

Idag vet jag inte om jag ska aka och hälsa pa min man i halmstad och stanna till torsdag eller om jag ska aka imorgon och ga pa stan här hemma idag?? Jag är ju sa trött. Vill umgas med min lilla Gucci ocksa naturligtvis. Har jobbat sa mkt nu sa jag saknar honom...

Snälla ni maste sluta prata mat... när jag är hemma lagar jag aldrig mat.. är dessutom inte A här sa blir det väl falafel eller nat annat köpbart!

• margaux

Izunia,
    Shish kebab, sushi och indisk gryta är min take-away meny....
    sushi oftast men ibland är det andra gott det med! Fast jag gillar att laga mat, även till mig själv. Oftast blir det något som sköter sig själv, typ ugnsrätt!

Stanna hemma och vila idag du och åk i morgon! Låter som om du behöver det...

• Lapinette

Visst är det olika regler i olika länder men jag tror att Sverige är bäst på att förbjuda hit och dit eller ska jag kalla det rekommendera. I Frankrike är det ingen som dör om en gravid smakar på ett glas vin men om det händer här blir man nog ihjälsparkad.

margaux, de där två veckorna från ägglossning till tant röd är verkligen hemska. Det är nästan en hel vecka dit och jag vill verkligen tänka på annat men det dyker upp hela tiden.

• Gemma

Hej!

Tips: om ni vill behålla humör och vett och sans, skaffa INTE en Palm Treo smartphone. Jag har suttit inkrånglad i uppgraderingar, nödvändiga för att jag ska kunna använda den, som dessutom kostar flera hundra spänn! Och den är ett halvår gammal! Dessutom är den sjukt oanvändarvänlig och support saknas.

Igårkväll var jag i alla fall på en trevlig middag med väninnorna, den enes man har alltså nyss sluppit ur finkan och vad han upplevde där övergår ens fattningsförmåga. Tydligen var de 15 pers som delade på 15 m2, toaletten var ett hål i golvet helt utan avskiljningsförmåga, fängelset låg ute i sumpmarken och på nätterna åts de upp av moskiter, på dagarna tvingades de sitta på knä (platsen tillät inte att de sträckte ut benen) under tystnad, måltiderna bestod av en liten fyrkant ris i en metallskål, två timmar om dagen skulle de sitta och tänka på sina brott, två timmar om dagen titta på propagandafilm (exempel: En film om aids. Filmen inleds med en karta över USA. Från USA går sedan pilar till Europa, till Afrika och till Kina). På natten låg de direkt på betongen. Fick inte prata eller röra sig, böcker var förbjudna. Lampan var tänd dag som natt. Vakter bevakade dem dygnet runt, skrek och gormade om någon blev trött och satte sig lutad mot väggen eller pratade. Under hela perioden fick de bara gå ut två gånger, i en betongrastgård på 3m2. Kontakt med omvärlden var helt förbjuden. Min väninnas make sa f.ö att han ville tala med advokat i samband med häktningen, då blev han tillsagd att detta skulle innebära förlängt straff (15 dagar) samt att han blev svartlistad vilket i sin tur innebär problem med arbete, bostad osv. Så han lät bli.
    Detta var det BRA fängelset, mer som ett häkte. Fransmannen, min makes chefs kompis, som körde full med en motorcykel och hade ihjäl en kvinna, fick tio år i det DÅLIGA fängelset.
    Nu är min kompis make ute men han är inte glad, han är traumatiserad.

Men nu, över till mitt favoritämne: Mat! Yes Izunia, mat, mat, mat! Nä Margaux, man får inte äta inälvsmat (för mycket a-vitamin), ej heller sallad, och den där mjälla, smältande fisken innehöll säkert en massa tungmetaller. Jag syndar helt enkelt dag och natt, c'est moi. Undviker saker som kan framkalla akut fara, som vacuumförpackad fisk och opastöriserad ost (listeria) samt inte helt genomstekt kött (toxoplasmos). Visserligen kan man få toxoplasmos av sallad också men det kan jag bara inte stå emot.
    Kontrar med att göra motsatsen: Inte dricka vin trots att min barnmorska säger att det är helt OK. Det känns inte OK för mig så därför tar jag på sin höjd någon klunk då och då, ev. ett halvt glas champagne om något väldigt speciellt ska firas. Verkar som om din syrra har samma oförskämda tur som jag, min BF är beräknad en knapp vecka tidigare än hennes och jag har ju som bekant god aptit ;)

Lapinette: Av någon märklig anledning har Sverige faktiskt väldigt liberala gravidregler, man får ju t ex gå på Body Pump, spinning och massage - och äta sushi! I Kina får man typ inte göra nåt, bara bete sig som en patient. När det gäller Frankrike är de stenhårda vad det gäller vin och en hel massa annat, just i samband med graviditet. Så jag följer de svenska reglerna hehe.

Apropå mat och så: Blev så inspirerad av Lapinettes sommarsallad att jag bestämt mig för att göra en egen ikväll. Det blir blandad sallad med körsbärstomater, gurka, avocado, feta, kronärtskockshjärtan, oliver, rostade solrosfrön och grillad kyckling till.

• Lapinette

Gemma - man får inte äta sushi i Sverige och inte ens smaka på alkohol sen kan vi göra listan ändå längre med ostar, fisk från Östersjön, jordgubbar m.m. Så när du säger att du tagit någon mun kan jag kontra med att mina väninnor inte ens luktat på vin när de varit gravida och om någon smakar ute på krogen med stor mage så lovar jag dig att folk sitter och tittar bistert och undrar vilken slags mamma du kommer att bli. Däremot vet jag att man i Frankrike kan få en liten skvätt glas vin när man är ute trots stor mage och ingen höjer på ögonbrynet. Sen är vi säkert liberala när det gäller träning. Att man tror det är bra att man fortsätter leva som så normalt om det nu går. Det är ju ett marathon man sen ska klara av.

Usch vad hemskt den där fängelsevistelsen låter. Vad hade han gjort för att hamna där?

Igår blev det sommarsallad igen fast denna gång med avocado, bacon, färska champinjoner och så flera sorters sallad så klart. Och nu sitter jag med en köpt tonfisksallad framför mig. Sallad är gott när det är varmt.

• Lapinette

Angående sushi så finns det gravidsushi man kan beställa. Något jag gör ibland då jag gillar omeletten som normalt inte brukar vara med i en vanlig sushi. Fast visst undrar kollegorna. Så trist att jag alltid måste försvara mig...att jag inte är gravid.

• Gemma

Hej igen Lapinette! Han hade kört en oregistrerad moped.

När det gäller sushi så går jag efter Livsmedelsverkets rekommendationer och de skriver såhär:

"Risken för skadligt höga halter av Listeria är liten om produkterna är helt färska och har behandlats hygieniskt tillfredsställande. Detta innebär att nytillverkad sushi baserad på råvaror av god kvaliet utgör låg risk ur listeriasynpunkt."

Nu är jag inte särskilt sugen på sushi men jag tolkar detta som att välgjord sådan gjord på t ex odlad lax är helt OK :) Sen får såklart alla göra som de vill.

• Gemma

Nygravad och nyrökt lax går också bra, jag ska gluffa gluffa när jag kommer till Sverige :)

• Gemma

Lapinette igen: Jordgubbarna var väl en skrämselartikel i Aftonbladet..? Står heller inte på livsmedelsverkets sida att man inte får äta jordgubbar. Finns rätt mycket info man mår bäst av att strunta i tycker jag, oavsett om man är gravid eller ej. Ost får man visst äta så länge den är pastöriserad, och det är ju de flesta ostar.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!