• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • margaux

Lapinette..... Neeeej vad synd!!
    Det ska inte vara lätt inte. Hoppas IVF blir er lösning då.

Skönt att få flytta hem! Kan man få lite bilder på erat hem när det är klart? Vore så spännande att se....

Izunia. öhh... Har inte helt pejling över hur stor festivalen var men kan det i så fall varit Möllervången festival?? min kompis bor där och med tanke på musikutbudet och marknaden så känns det som om det var lokalt på Mölla. Men som sagt, ingen aning.

Jag såg världens roligaste film igår, Thank you for smoking! Helt hysterisk... Se den om ni inte sett den. Perfekt underhållning i ett regnit skandinavium.

Idag ska jag klättra och laga lite god mat med bästa väninnan och i veckan ska jag se om jag inte kan klämma in ett besök på mosaikbutiken för att hämta våra små glasbitar....

• Lapinette

Vi hyrde en lite annorlunda film igår, Stranger than fiction. Den var rätt knasig med Emma Thompson som författare som skrev om en ganska alldaglig och tråkig man som jobbar på skattemyndigheten. Helt plötsligt börjar en röst berätta om hans liv i hans huvud och han tror självklart att han håller på att bli galen. Det visar sig vara en författarinna (Emma Thompson) som skriver sin nya tragedi om just Harold och hur han är på väg mot sin oundvikliga död. Dustin Hoffman dyker även upp i en roll som en litteraturlärare som hjälper den där stackars mannen att finna författarinnan. Ja som ni märker är det inte lätt att förklara filmen.

I alla fall, när vi stod där och skulle hyra dvd så hörde jag någon nämna den filmen du såg margaux "Thank you for smoking!". Trodde då inte ens att det var en film de pratade om.

• margaux

Vi stod och kollade på Stranger than fiction igår också... Var den bra?
    Men sedan valde vi något vi tänkte var lättare underhållning. Jag var trött och sliten efter helgen och ville ha en lättuggad film....

• Lapinette

Det stod komedi på Stranger than fiction så därför tog vi den. Maken ville inte se mig gråta mer. Den var bra men jäkligt udda.

I söndags såg vi en annan bra film. En som vi köpt och som legat ett bra tag på hyllan, Nyckeln till frihet. Ett drama som utspelar sig i ett fängelse i USA. Klart sevärd!

• margaux

Stackare.... Hoppas du inte deppar ihop totalt! Det hjälper ju inte direkt med detta grå värdret heller! Tänker ni tanken att adoptera? Det ahade jag gärna gjort oavsett om jag kan få barn eller inte, men systemet är ju ganska tungjobbat...

En annan bra film är Layer Cake. Den får ni hyra en annan dag!

• Lapinette

Jag går gärna 10 steg i förväg så adoption tänkte jag redan på i vintras. Dock tycker maken att jag är pessimistik när jag tänker så där i förväg. För honom är det mer självklart att vi ska lyckas själva än det är för mig. Som sagt, jag försöker ta ett steg i taget.

• Gemma

Stranger than fiction är superbra! Vi lekte också med tanken på adoption redan innan vi testat att fixa egna barn. Har flera vänner som adopterat och följt deras spända väntan, många besvikelser och slutligen enorma lycka över barnen. Verkar otroligt häftigt, och ojämförbart med att föda själv. Om jag skulle adoptera skulle jag vilja ha en liten oönskad kinesisk flicka, sen skulle jag lära henne kinesiska :)

• Gemma

lapinette, jag förstår att det är såååå tungt med den ena besvikelsen efter den andra. Känns nog som en klen tröst nu, men en dag kommer ni ha barn. Ser fram emot att skjuta barnvagn med dig i Vasaparken då :)

• Gemma

Och tack för alla filmtips!

• Lapinette

Vore häftigt om ni kanske senare i livet adopterar från Kina och du får lära henne den kulturen. Själv så skulle jag nog vilja ha ett barn från Asien då jag själv härstammar därifrån. Som sagt, den som lever får se!

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!