• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Gemma

Hej raringar! Nu klafsar och huttrar jag omkring i Sverige. Kommer att ta ett tag innan min drömbild anpassas till den rådande verkligheten här ;) Har också glömt hur bitchiga folk kan vara, åkte ett överfyllt tåg hit och istället för att folk visade artighet och förståelse och försökte underlätta för varann, så var stämningen hätsk och elakheterna haglade. Blir så trött på folk som tar ALLT som ett personligt påhopp, eller - för att använda ett poppisord - en "kräkning". Liksom, jag KÄNNER ju inte dem, hur skulle jag då kunna kränka deras person? När jag bara ber dem att flytta på sig? Jaja, tids nog vänjer jag nog mig tillbaka.

I övrigt var resan helt OK, lite för guppig för att jag skulle kunna sova så jag såg tre filmer istället. I Helsinki där vi skulle byta kunde jag inte hålla mig, jag rusade till närmaste kiosk och köpte en ask Läkerol Salvi! Glufsade såklart i mig allt direkt och mådde lite märkligt sedan. Men som jag har längtat efter lakris.

Väl hemma hos mamsen och pappsen så var mamma som väntat glad som en tomtemor över min lilla bula medan pappa hade väldigt svårt för att hantera situationen. Han har sagt saker som "usch ja" och refererar hela tiden till saker som hände när jag var typ 3-4 år, han KAN inte fatta att jag inte är det fortfarande, han har t ex aldrig slutat använda bebisrösten när han pratar med mig (sjukt irriterande!), sen försökte han fylla mitt glas med mer champagne än jag ville ha. SÅ HIMLA JOBBIGT!! Annars älskar jag ju honom, vi har såklart en vuxen relation också. Men detta är bara för mycket för honom. Vad tror ni när ni hör detta..?

(Vill f.ö. understryka att jag dricker ytterst sällan, någon klunk här och där, och nu när vi firade och de hade köpt Louis Roederer så kunde jag inte låta bli att ta 1/3 glas, kändes härligt, mannen hade inga invändningar, och i övrigt är jag ju hälsan själv. men detta med alkohol i samband med graviditet är såååå tabu numera).

förhoppningsis: Underbara reseskildringar! Och du får förlåta mig men du är så söt med ditt bananhat, förstår precis vad du menar trots att jag råkar gilla bananer. Som att hela världen är en enda stor konspiration, det ligger en banan begravd överallt bara för att jäklas med dig.
    Med övervikt redan på ditresan är det kanske inte läge att packa ner några enmeterselefanter, men finns det inte uppblåsbara varianter att köpa av de stomatol-leende männen?

Oj, surprise-skyfall igen. När vi kom sken solen. Jaja. Lapinette, jag kanske gör en helomvändning och drar till Grekland med mannen. London som vi ska till om 1,5 vecka känns plötsligt inte som en jättebra idé... men nu är ju allt bokat. Jaja.

margaux: Väldigt vacker, oerhört classy! Gillar även nejar och cristal. Tycker för närvarande att Pronovias design slår det mesta. Det är ju uppenbarligen väldigt olika från säsong till säsong. M.H gör t ex rätt märkliga grejer i år tycker jag.

Stora, stinna album: Usch ja, den dagen den sorgen. Mannen gör ju inte saken bättre genom att förkunna att han vill ha max 2 bilder per sida och - avskyr stora, otympliga album! Men 200 bilder tycker han likväl är lagom ;) Ett alternativ kan vara TVÅ album från bookbinders men då missar man ju lite känslan med bröllopsalbumET. The bröllopsalbum.

Tjejer, 1,5h vaxning var alltså full leg (inklusive tår och fötter, don't ask...) plus den berömda brasilianaren, minutiöst utförd från alla håll och kanter. Plus en del konversation, för att stilla nervositeten.

Izunia: Hej! Åkte tåg förbi din stad idag. Mannen stannar i 2 veckor och jag hänger kvar i ytterligare 2. Känns lyxigt och skrämmande samtidigt. Har alltid separationsångest. Men nu är han MIN och ligger och snarkar i min säng. Är din man hemma eller turnerar han omkring?

Nu får jag äntligen gå och lägga mig! Klockan är midnatt här och 06 inne i mitt huvud. Anpassningen kommer att ta ett tag... Gnatt, G

• Izunia

Gemma min man turnerar runt och vi har knappt sett varandra denna sommar.. :( lite trist men vi tar igen det senare. Tyvärr jobbar vi bada pa var bröllopsdag.. sa jag far fira ensam! :D

Det där med din pappa känner jag igen. Sa var min far fram tills jag vet inte när. Nu är han det absolut inte och jag vet inte vad som fick honom att ändra sig eller när. Det värsta var när jag var typ 16-20 och han trodde jag var 12! :)
    Din pappa vägrar nog inse att hans lilla flicka är stor nu och ska ha egen familj. Da är man ju ganska vuxen!

Det där med alkoholtabu.. En klunk eller tva skadar väl inte!? Klart att man inte ska dricka ofta eller mkt men en sipp eller sa är ok. Som vi sa tidigare sa är det olika regler i olika länder. Man har ända sitt samvete och förnuft. Det räcker.

• Lapinette

förhoppningsis - ska meddela min väninna att hon inte ska åka till Zanzibar. Hon hatar också bananer. Då hon tränar mycket så brukar hon försöka stoppa i sig en innan träningen ibland men jag får alltid höra hur äckligt hon tycker det är. Hoppas vistelsen varit bra i övrigt.

Gemma - ha det så skönt i Sverige. Njut av frisk och kall luft för utsikterna om en varm och solig sommar tror jag nog vi kan lägga ned vi det här laget. Förhoppningsvis blir det en vacker höst istället.

Margaux - det tog mig evigheter att finna klänningen. Insåg sedan att det var den första jag fick upp. Ja, ja...det var sent när jag satt och tittade. Den ser ut som den bild jag hade av klänning innan jag började leta efter min. Önskar man kunde få gifta sig 10 gånger så man fick välja 10 olika brudklänningar.

Idag har vi ägnat förmiddagen och pyssel. Maken spacklar och jag har tvättat fönstrena i vardagsrummet. Ska snart hoppa in i duschen och sen ge oss ut på stan. Jag ska inhandla något litet så maken får ett paket på sin födelsedag och inte enbart ett kuvert (med luftballongsbiljetten) och sen blir det att se dessa 100 båtar som ligger i Stockholm i helgen.

Ikväll blir det att pyssla igen, tvättstugan samt att jag tror vi sätter igång och målar lister och dörrfoder.

• Gemma

Lapinette, alla, tack! Jag HAR det jätteskönt! Första dagen och mestadels sol! Var ute och gick en lång promenad längs havet i morse. Passerade också genom ett skogsparti och hittade träd som dignade av körsbär, hallon, vinbär, nypon... här är sååå vackert! Har också ätit en ljuvlig middag bestående av fortfarande ljummen, nyrökt lax från lilla hamnen här nere, varm potatissallad med kapris, nybakat bröd och slutligen blåbärspaj. Serranoskinkan fick jag tyvärr hoppa över men det finns ju så mycket annat. Mammas mat är bäst! Nu har vi precis varit och köpt ett tält till mannen för han är ju djärv och ska tillbringa kvällen och natten på Emmabodafestivalen.

Izunia: Jag är ju då 33 och min pappa är 74... så jag hyser inga större förhoppningar om att han ändrar sig. Jaja.

Under promenaden berättade f.ö. mannen att han sett en vacker, stor skalbagge med vita prickar på sitt jobb. "Titta!", utbrast han lyckligt och pekade på den, för att visa sin kinesiske tekniker. "Sorry, sorry!" Ropade kinesen och stampade resolut på djuret med sin sko.

Längtar av någon anledning inte bort, just nu.

Kram, G

• Gemma

Lapinette igen: När fyller din man år? Och hur gick det med presenten?

• förhoppningsis

Bananer ar verkligen ingen lek!!
    hihi det kanske ar en sammansvarjning for att fa mig att associera choklad med nagot negativt...
    hemma kan man ju undvika det utan problem och jag lider itne av det utom om man aker buss langt och nan idiot lagger ett bananskal pa elementet i bussen sa det luktar massor.
    men har, i varje fruktdrink, kaka, marmelad - overallt har de petat i dessa otrevliga gula hemskheter...

Nar jag borjade traffa och fira fodelsedagar med J`s familj hade de banantarta som standardtarta! Numera har de som tur andrat till annat.

Gemma
    Da forstar jag att det tog langre tid, klart storre omrade som ska vaxas och gas igenom efter med pincett.
    LAter som om din sverige vistelse borjade bra, kanske bortsett fran vadret da... det ar verkligen natt spec med foraldrarnas mat.
    Klart du kan dricka lite grand ibland vid speciella tillfallen, i Sverige ar vi ju helt rabiata nar det galler det.
    Tro inte att det gar over nar barnet ar fott heller. Satt i Vasaparken med en vaninna och hennes son, hon ammar fortfarande men vi drack ett glas vin anda. Folk sag ut som om de ville ringa soc bara hon satt med glaset framfor sig och sonen i knat... lite annat an i frankrike och danmark det.

Lapinette
    hittade du nagot bra till present forutom ballongflygningen - vilket jag tycker ar en kanonpresent, men haller med om att bara kuvert kanns lite trakigt.

Letar present nu, mannen fyller 34 i slutet av aug, funderar pa en skraddarsydd skjorta. Han har jatte svart att hitta skjortor som passar for han ar sa smal...
    naja far se vad han hittar pa till mig forst, han har inte manga dagar pa sig att handla nar vi kommer hem.

• Lapinette

Min make har redan gissat på luftballong men jag tror jag ljög riktigt bra när jag sa att jag faktiskt bestämt present för flera månader sedan. Sen så lämnade jag honom utanför NK för att förvirra honom ändå mer. Där gick jag in och köpte, nu kommer ni tycka jag är jättetrist, kalsonger. Han är så obota dålig på att köpa det och jag klagar konstant på honom. Nu får han ett paket med lite lyxiga kalsonger, luftballongsbiljetter samt en middag ute på födelsedagskvällen.

Idag fick jag en födelsedagspresent! Jag fyller år i maj men ibland slår maken till och köper något som jag jättegärna vill ha men som jag tycker är för dyrt. Idag blev det en bikini som jag har suktat efter hela sommaren men som jag tycker är aldeles för dyr för det svenska klimatet. Ok om vi bodde kvar på Rivieran och jag använder bikini varje dag men här, nej inte 1 000 spänn för en bikini. Nu är den min och jag måste säga det...den sitter som klippt och skuren på mig.

Annars har vi fortsatt att måla lister, socklar och dörrfoder idag. Det börjar bli riktigt fräscht här. På vår promenad (då även bikini inhandlades) köpte vi en stor glasvas som nu står på golvet med alla våra vinkorkar i. Vi började spara när vi träffades. Skrev stad och datum på dem ...sen vi flyttat ihop orkar vi inte med den proceduren men när vi öppnar en flaska på tu man hand sparar jag korken. Det finns fortfarande utrymme i "vasen" för fler korkar ... det är bra!

Här regnar det igen men det gör inget för imorgon bitti åker vi till Parga. Så ni får ha de så bra tjejer, tittar in här om en vecka utvilad, övergödd och svart.

• Gemma

Lapinette, ha en underbar resa! Hälsa solen, det blå blå vattnet och de vita husen från mig. Har aldrig sett Grekland men skulle supergärna vilja.

• margaux

Åh Lapinette... Vad härligt! Hoppas ni får det riktigt fint!

Jag har haft en alldeles förträfflig helg med lagom aktivitetsnivå.
    Fredag blev det ju sushi som sagt och mys med promenad och soffa. Lördag var härligt lång och även om regnet kom fram på eftermiddagen så kändes det helt ok. Vi handlade också till gårdagens middag som vi hade. Smarrig entrecote med ratte potatis och sallad med en riktigt grym vin blev lördagens middag.
    Igår hade vi som sagt gäster och en riktigt god middag. En av tjejerna äter inte kött så så här blev menyn:
    löjromstoast
    lax sashimi
    lättstekt, kryddig tonfisk

skaldjursrisotto med kamchatcka och scampi

gorgonzola, brie de meaux (som häll på att springa iväg..) och tallegio, med marmelad

fruktsallad

Och så massa vin då....

Förhoppningsis! Jag gillar inte heller bananer, ska jag äta dem måste de vara gröna och helt oskadade.
    Doften av banan är det värsta jag vet, men tycker det kan vara ok i bakverk.

• förhoppningsis

Margaux
    blir ju jattte hungrig nar jag laser menun och det ar flera timmar kvar tills middagen serveras, far trosta mig i baren sa lange...

bara en kvall kvar och drinklistan ar langt ifran genomdrucken, far satta fart om vi ska ha en chans.
    Imorgon ska vi ut och segla pa em nar tidvattnet kommer tillbaka men i ovrigt bara ha det bra vid poolen.

lapinette
    Hoppas du har det jatte bra i Grekland, perfekt med ny bikini da! Haller med om att 1000 kr for en bikini ar lite mycket nar man inte anvander den sa ofta som vi gor i Sverige. Lyxade till det nu senast med svepskalet att pa brollopsresan fortjanar man en fin bikini!
    Gillar er grej med vasen och vinkorkarna, en hel hog med minnen fran mysiga kvallar tillsammans.
    Tycker inte att kalsonger ar sa illa, brukar kopa det till J, han ar precis som din man helt urusel pa att kopa nya sa de han har borjar tappa formen och fa hal mm. Passade pa nar det var NK rea kopte 10 par till honom sa nu ska det val racka ett tag hoppas jag. Han avskyr att shoppa och gor det sa sallan det gar.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!