• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Lapinette

förhoppningsis - vi vart nöjda. Trevlig personal, god mat och gott vin. Sen så satt vi närmast kajen och hade utsikt över båtarna som kom in från Skärgården. Maken tackade flera gånger över min födelsedagsmiddag så även han vart mycket nöjd och det var ju det viktigaste.

• Izunia

förstar ni att vi inte fatt vara bröllopsbilder än fran fotografen...!!! :o :o

Ska ringa nu och jag ska ha dem inom 2 veckor!!

Kamera med färg.. haha därför köpte jag den utan mannen! :)

Mlu, jag tror du gör rätt i att skippa honom.. killar ska ju anpassa sig efter dig! ;)

Jobbar du som fastighetsmäklare? Jag hade nog ocksa flyttat in i första bästa 30 miljonsvilla! :D

• Gemma

Hej på er! Tillbaka i Sverige. Känns grått och deppigt, London visade sig från sin absolut mest bedårande sida. Och då kan man ju bara bli handlöst förälskad. Det var alltså mannens första gång i stan och han reagerade som han brukar göra när han är kär (i en plats), nosade runt i mäklarnas fönster. Precis som MLU bodde jag ju en gång i tiden i Hampstead; där tillbringade vi gårdagen - upp över öronen förälskade! En av de vackraste platserna på jorden, påminner om mannens hemby i Frankrike St. Cyr Sur Loire, men utan den aggressivitet som man hittar i franska överklassområden (höga murar som förhindrar insyn, parker där man bara får vistas mellan vissa klockslag och aldrig på gräset, smala trottoarer, snobbiga människor, tokig bilkörning). Tja, en snabb mäklarkoll klargjorde att vi skulle behöva punga ut med sisådär en trettio mille för ett litet sött radhus, och för övrigt drömmer jag ju allra mest om stockholm. Men ändå.

Eftersom det som sagt var mannens första gång började vi med ett par turistgrejer. Vi bodde perfekt i ett supermysigt hotell vid Manchester Square i Maryleybone nära Selfridges och hade gångavstånd till allt. Började med Covent Garden och att åka världens största pariserhjul, The London Eye. Därefter gick jag på intensiv jeansjakt i Chelsea och hittade så småningom ett par Notify maternity jeans på Blossom Mother and Child. Paul Smith's flagshipstore i Notting Hill var inget vidare, allt känns väldigt souvenirigt och made in China numera, tyckte mannen (det var för hans skull vi gick dit). På kvällen käkade vi indisk mat i Soho och konstaterade än en gång att de är onödigt förtjusta i geggamojja.

Onsdagen innebar sol, sol, sol. Promenad genom Hyde Park till Knightsbridge, en pliktskyldig flukt på Harrod's som jag inte gillar, mannen dreglade lite i Berluti och jag i Christian Loboutin, sen gick vi till Selfridge's där framför allt mannen köpte fina kläder. På eftermiddagen shoppade jag kopiösa mängder superfina gravidplagg på Top Shop's maternityavdelning och H&M's och GAP's dito, trenchcoats, svarta stretchjeans, fina toppar osv. Ett par ljuvliga mattröda Mary Jane's från Kurt Geiger slank också ner. Käkade trevlig middag på en liten matgata i Maryleybone, fullt av liv och glada after workare. Är det bara vi som blivit mer medvetna eller har London blivit riktigt kontinentalt?

Torsdag morgon gick vi en promenad genom solen och Mayfair till John Lobb's enda lilla bespoke-butik (tänk salig röra av skinnrullar, glada skomakare, äkta mattor, inramade brev från drottningen och mörka träslag); mannen skulle göra sina första helt custom-made skor, någonsin! I två timmar låg den unge, glade skomakaren dubbelvikt över mannens fötter och mätte, tryckte och ritade. Först gör de alltså en trämodell av fötterna, sedan gör de själva skorna, i detalj enligt kundens önskemål. Mannen som verkligen älskar skor och John Lobb i synnerhet ville ha en klassisk brogue-modell från 1850, fast i två rödbruna nyanser (en kalv, en mocka) istället för svart och vitt. Det tog två timmar men då fick han verkligen bestämma ALLT! Nu måste han vänta i sex till sju månader innan skorna är klara. Nästa gång kommer det dock att gå fortare eftersom träblocken redan finns i det väldiga arkivet (17.000 par fötter väntar redan där, och jag fotograferade ivrigt med min fantastiska lilla Leica).

Idag är det grått och dämpat. vi ska träna på SATS och cykla och köpa färsk fisk som vi ska grilla i trädgården. Sen ska vi bara pussa på varann för sen dröjer det en och en halv vecka innan vi ses. Buu.

Nu ska jag läsa era inlägg, igen.

• Gemma

Förhoppningsis: Vilka bilder och vilka fint poserande djur! Ni träffade uppenbarligen savannens svar på Linda Evangelista och Cindy Crawford. Grattis till fina väskan, en riktigt klassiker! Det där skinnet blir bara vackrare och vackrare med tiden, min plånbok och mannens axelväska är i samma färg och skinn (darwin väl?). I början blir man lite nojjig för repor, men om man bara sprayar den mot regn så blir det kalas på sikt.

Stålis, är du fortfarande i Sverige? Kräftfiske låter helt fantastisk, jag får "nöja" mig med att äta svenska inköpta, nästa vecka när jag kommer tillbaka från min vecka i skärgården. Kokar ni dem med dill, levande? Undrar hur det känns att dö i ett dillbad. Måste vara speciellt.

Izunia: Den där fotografen borde ge er en saftig rabatt, helt klart. Låter fullkomligt vansinnigt. Röda kameror är finast i världen. Känner mig riktigt sorgsen över att ha övergett min körsbärsröda olympus MY som jag ursprungligen fick i kärleksgåva av mannen, jag har varit så förälskad i den i två år men nu räckte den inte längre så tokmycket som jag plåtar och framkallar. Klappar på den då och då. Hoppas du blir nöjd med din, jag älskar personligen Olympus eftersom bilderna ofta blir lite mjukare och varmare än med t ex Nikon eller Canon. Fast sånt är ju en smaksak.

Lourdes: Hittade en massa tjocka, gammaldags, vackra fotoalbum på Liberty i London, men nu har vi ju vår något mer jordnära men ändå finfina lösning från bookbinders. mörkröd canvasringpärm i liggande format med svarta lösa blad, och så en svart kassett runtomkring.

Lapinette: Din man kan skatta sig lycklig, vilken underbar födelsedag! Och maten! Hälleflundra låter extra gott nu när jag bör undvika den, hehe. I morgon åker jag själv till naturen, först ska vi på liten släktmiddag i Strömstad; därefter åker jag tillbaka till Stockholm och sen vidare ut till Skärgården där bästisen och jag ska på skrivarkurs just for fun. Måste också boka restaurang till på söndag... vad sjutton har öppet en söndag kväll?

mlu, margaux, hur mår ni?

• mlu

Gemma: aaaah, London, snyft vad jag langtar dit just nu...... Later som om Ni haft det jattetrevligt!! Har jobbat jobbat och aterigen jobbat denna vecka! Sakerligen 13-14 timmar per dag, inte riktigt klar annu men maste ut i ett arende och ar bjuden pa middag klockan 7!

• margaux

Hej alla sommarflickor!!

Jag har SEMESTER!!!

Sommarlov..... Denna veckan är det festival i min stadsdel som jag sagt förut! Det har varit kalashärligt med SOL, massa bra band, härlig ekologisk mat och förstås allt för mkt alkohol!!
    Vi har umgåts med vårat vännegäng och haft gemensam brunch, och festivalhäng onsdag och torsdag, igår blev det också obligatorisk efterfest så jag är lite trött! Idag har jag dock lämnat vännerna som ska vara på festival till lördag för att ka till Karlstad. Min syster har fest i morgon så då ska vi nästan helt till stockholm. Känndes ok att dela på bilåkningen!
    J kommer senare inatt då han vägrade missa fredags banden! Han är kanske något mer bergeistrad än jag...
    Mamma har kollat över mina tänder idag och efter en ordentlig rens känns det otroligt frächt! Riktig vardagslyx att gå gratis till tandläkaren....

Nu är det mammas middag... Återkommer!!!
    (Gemma, visst är det något speciellt med m&p's mat..? )

• förhoppningsis

Gemma
    låter som om ni hade allt det fina vädret i London. Iof var det fint här måndag och tisdag, vår lägenhet var som en ugn, blev inte bättre av att jag stoppade in 30 pers på tårta och vin kanske.
    Kul att du hittade mammakläderna du letade efter, har hört att det är svårt att hitta fina... men är H&M mama bra?
    Senast jag var i London tvingade jag min höjdrädda man att åka London eye med mig, turistigt men fin utsikt. Efteråt tackade han mig för min envishet...
    Att göra egna skor låter väldigt trevligt, får jag fråga ungefär vad det kostar?
    Djuren var väldigt duktiga på att posera på bild, trodde inte det var sant när lejonmamman samlade ihop sina ungar runt sig och verkligen gav oss en "familjebild".
    Är väldigt nöjd med väskan, började inte använda den innan jag impregnerat den ordentligt enligt konstens alla regler, det ösregnar ju dagligen här!

Letade du efter söndagsöppnen restaurang i Stockholm så finns det rätt många, vi ska till Grill nu på söndag tex.
    du vet säkert redan vad det är men stoppar in en länk ändå
    www.aos.se/Profil.aspx

Idag har vi letat album, kollade lite på bookbinders och ordning och reda men hann bara med en snabbtitt eftersom vi kollade på en lägenhet sen.

• margaux

Då var man tillbaks efer Chevre och aprikospaj, älgbullar med kantareller och rabarberpaj.... Mumma!

Förhoppningsis. Grattis till födelsedagen och väskan!! I love it to!! Grymt bra väskor har dom!
    Jag ska ju till Barcelona på torsdag så då kan jag äntligen unna mig lite shopping! Det blir kanon! Om det är någon som känner stan och har tips på mat och shopping mottas det med tack!

Gemma, jag älskar också London. Var en stund sen jag var där om man inte räknar med min 24 h visit i februari. Vad fick du ge för din Leica?
    Jag är riktigt nöjd med min Panasonic med Leica optik men man blir ju lite miljöskadad av mannens kameror som ligger hemma och slänger. Festligt nog fick inte J ta med sin nikon spegelreflex kamera in på festivalen men Leican var ok.... Undrar om dom vet vilken som tar bäst bilder?

• Lapinette

Gemma - låter som supermysiga dagar i London. Vad skönt att ni slapp regnet också. Antar att det var det som kom till Stockholm i onsdags och tyvärr har stannat kvar sedan dess.

När det har varit mulet och regn har jag slöat framför datorn och mannen har spacklat badrumstaket. Jag har varit jätteseg men framåt eftermiddagen vaknar jag till liv. Har då börjat hjälpa till med att måla lister, sandpappra etc. Allt detta förarbete tar ju sån himla tid men det ser ut som vi skulle kunna bli klara imorgon. Då är badrum och vardagsrummet helt klara förutom fönsterbrädan som vi måste beställa.

margaux - ha en riktigt härlig semester. Min tog slut idag . Två veckor är aldeles för kort men ganska så bra uppglagt denna sommar med en vecka i Grekland och så en vecka hemma så vi hann fixa i lägenheten utan att känna oss stressade.

• margaux

förhoppingsis!
    Vilka fina bilder. Det såg jättehärligt ut!

Lapinette. Är ränderna borta? Kan du inte lägga ut en bild på badet?

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!