• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • margaux

Izunia är du i min stad?
    Hoppas du har det trevligt! Har ni varit ute något?

• Lapinette

margaux - ha en suveränt semester! Är inte ett dugg avis.

Själva satt vi på restaurang Musslan igår och åt just musslor samt drack ett Alsacevin till. Sen blev det ostbricka och ett glas rött. Drällde sen vidare ned till Berns där vår väninna från Cannes satt med en kompis. Supertrevlig kväll men idag är man lite trötter.

• förhoppningsis

Margaux
    det låter som ett lovande magasin, hoppas nu att resan blir av med allas jobb och tentor...

Köpte min jacka på Bruuns Basar, har massa fint nu!

Du som är vinexpert har du bra koll på tyska moselviner? Har massa flaskor i skåpet som vore kul att veta hur de ska drickas osv...

mlu
    vilken fynd!! SOmmaren fortsätter ju för er ett bra tag till, här är bikini säsongen nästan slut.

• margaux

Tackar och bockar!! Med tanke på dagens usla väder känns det HELT ok att åka!! Har kollat temperaturer och så och det verkar vara lagoma 28-30 grader.

• margaux

Mosel, Mosel, Mosel! Världens bästa vitviner?? Kanske... Vad är det du har i skåpet? De gör mkt skräp också men om du har tur är du in for a treat!! Mina favvo producenter är: F.Haag, J.J Prüm, R. Haart, E.Müller.

• margaux

De är oftast friska, lätta, delikata och med viss restsötma upp till jättesött. Gott som aperitif, till asiatisk mat och sushi. Pilgrimsmusslor och naturell sjömat..... Dubbelmums!

• margaux

Mlu, låter som ett kap!! Jag köpte en grym Chloe bikini förra rean men dessvärre var den kanske lite,lite avslöjande.... Hehe, vågar inte helt gå med den! Du har kanske bättre tur! Men i mitt nästa liv blir det perfekt mage och sprättig rumpa så man kan ha vad man vill...

• mlu

Jo, min bikini var nog ett kap. Just avslutat en trevlig kvall pa balkongen, hade nagra vanner som kom over for en pizza ( usch, jag vet...) plockade fram en valdigt god flaska Cote du Rhone och tja..sedan var det fyrverkerier da det ju ar katolsk helg idag , avrundade med kaffe och lite limonicello! Satt kvar en stund dar ute efter som gatt omgiven av mina plantor och levande ljus men nu skall jag ga in och sussa da jag har massor av jobb framfor mig under morgondagen!

• Izunia

Idag var vi och firade bröllopsdagen pa italiensk restaurang med underbart vin! Mer vin och franska tryfflar när vi kom hem! :) Jag är mätt!!

Imorgon aker jag till göteborg och pa fredag kommer jag till oslo igem MARGAUX!

• förhoppningsis

Margaux
    Flaskorna köptes när jag var på en liten vintur som sponsrades av "Tyska vininstitutet" I 4-5 dagar kördes vi runt av en chaufför mellan olika vingårdar, provade 30-40 olika sorters vin per dag + lunch och middagsvin...
    Hade med små minneslappar hem men efter flyttar så har de försvunnit och kastats om helt.
    Kommer ihåg att jag handlade vin som jag tyckte var gott, tror att många är riktigt söta, nästan dessertviner.
    Isvinet är uppdrucket sedan länge men det som är kvar är, med direkt avskrivning från etiketterna:

Künstler, 1999, Stielweg, Riesling Spätläse (är inte säker att den är därifrån den flaskan kan ha kommit senare)

Hubertushof, 2002, Riesling Auslese, Gutsabfullung/estate bottled, Qualitätswin mit prädikat

Wingut Karp Schreiber, 2005, Braunerberger Mandelgraben, Riesling Spätläse, Qualitätswin mit prädikat

2003, Trierer Deutschherrenberg, Riesling auslese, Qualitätswin mit prädikat, märkt med "goldene kammerpreismünze"

Wwe Dr Thanisch, Riesling 2004, Erben Thanisch

Kommer tyvärr inte ihåg mycket från resan nu, men auslese/spätläse, är inte det hur sent de skördas och hur många % xele (hur stavas det) det är, socker...

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!