• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Gemma

Dear Jeanie! Unfortunately I have a big task which is due this weekend so I have no time until next Monday. If it can wait until then, I'd be happy to help out, but that might be too late for you?

> Dear Gemma,
    >
    > If you could try to release your Sunday time on this, that'll be very
    > great!
    > On the other hand, I'll try to extend the deadline, since it's been nice to
    > work with you.
    >
    > Let's see, waiting for your reply!
    >
    > Cheers,
    > Jeanie

Hi again! I really enjoyed working with you too, unfortunately as much as I would like to, I won't be able to help you out on Sunday, it's absolutely impossible.
    However if you manage to extend the deadline I'm all yours on Monday. Please let me know how you're getting on, then we can discuss the rest of the details!

Looking forward to working with you again, this time or some other time :)

Gemma

Fotnot: "Big task" = gosa med mannen och äta champagnebrunch på Marriott. Sen måste jag ju uppfostra mina kinesiska arbetsgivare också. Det är nämligen INGEN där som på allvar menar att "deadline måndag klockan 4" betyder just "deadline klockan 4", eftersom alla alltid är försena med... allt. Kulturen är sådan. Men jag råkar vara sån att jag lämnar exakt på sekunden när jag lovat. Och när de fattar det kan jag få den RIKTIGA deadlinen och inte en vecka för tidigt.

• mlu

Oj vad Ni skrivit!

Mitt liv fortsatter i rasande fart, just nu kanns det faktiskt lite glamourost! Senaste dagarna har varit en kavalkad i Champagne och party. Champagne pa Martinez i Cannes, Middag pa Pastis, drinks pa Tantra och party pa Bauli pa fredagen. Lordagen spenderades vid poolen samt pa Nikki Beach ( hade i St Tropez och natten lang pa Cave de Roi ja, lika bra som alltid!! Jag hade enormt kul motte som vanligt i St Tropez de mest underliga typer.

Idag ar det jobb som galler men ikvall blir det BBQ pa terassen och utgang i Monaco eller Cannes. Det har med singelliv pa Rivieran ar inte sa dumt faktiskt...

• förhoppningsis

Gemma
    Skriva en bok låter väldigt spännande, vad skulle det vara för bok?
    Det närmaste jag kommit bokskrivandet är ett kapitel i en otroligt juridisk bok om medicinska patent och huruvida kirugiska, terapeutiska och diagnostiska metoderna bör falla i eller utanför undantagen.
    Skrev tillsamans med en vännina men den boken får nog en mycket begränsad läskrets...

Ni verkar få göra så otroligt många fler tester än vad man gör hemma i Sverige, låter ju som om det är många fördelar med att vara gravid i kina. Kanske något att föreslå för mannen den dagen vi bestämmer oss för att försöka bli gravida.

Malaysia har dessutom den sortens hotell som du gillar, tysta, stora bekväma sängar, kanonservice och mängder med god mat + underbara frukostbufeer. VIsserligen har de blomsterppsättningar men det är mer orkider än liljor.

Här är det mest tanter som verkar tro att gravida magar är allmän egendom, de kommer dessutom gärna med lite goda tips om barnuppfostran på samma gång. En vännina funderade på att trycka en tröja med "RÖR EJ" på över magen när det blev för jobbigt.
    (Skrattar fortfarande vid tanken på din beskrivning av kinesiska hotell)

• förhoppningsis

glömde...
    Har iof varit i Alicante förut men det var ett par år sen och visserligen är min bror och hans sambo där flera gånger per år, men de äter bara på lokala kinesen/indiern verkar det som, så tips på restauranger, barer och gärna prisvärda viner vore kanon

• Gemma

förhoppningsis: Senaste bokförfrågan var att spökskriva memoarerna till en nerknarkad f.d. rockstjärna. Tack men nejtack.

Dessförinnan har jag fått frågor om att göra en stor, glassig bok om kaffe tillsammans med en superduktig fotograf, det föll på tidsnöd. Och sen har jag blivit ombedd att medverka i en antologi, minns inte ens vad den handlade om eller varför jag tackade nej, men initiativtagaren har sedan dess blivit en väldigt läst författare så idag kan jag ångra mig lite.

• Gemma

förhoppningsis: Har de någon "gamla stan" i Alicante? Trevligast är nog att strosa omkring och hitta nån lyxig, modernistisk tapasbar och beställa in en flaska av deras bästa cava. Så har i alla fall fått mina bästa spanska, kulinariska upplevelser.

Malaysia... min väninna (hon den fabulous) var där när hon var i sjätte månaden, då var det januari och kallt. Själv har jag ju större behov att fly hettan ;) Därför är jag här. Oj vad det ösregnar just nu.

• förhoppningsis

mlu
    blir aldeles trött och mycket avundsjuk när jag läser om vad du gör... skulle absolut kunna tänka mig att komma och praoa lite i ditt liv!
    Mitt består just nu nästan uteslutande av att bråka med banker och läsa nationalekonomi till tentan på fredag.

Gemma
    tapasbarer och deras cava är ett även av mig beprövat trick, brukar alltid vara jätte bra. Hittar man ställen som är mindre turistiga så kan det vara en riktig upplevelse. Tyvärr finns det nog inga sådana i ALicante är jag rädd...
    Dina bokförfrågningar låter oavsett som om de skulle ha lästs av fler än de som läser "min" bok.

• Gemma

förhoppningsis: Bor din bror i Alicante? Eller vistas han mycket där? I så fall har han kanske tips.

mlu: jag blir mer impad än avundsjuk, av din fantastiska energi och initiativrikedom! Pastis har jag hört talas om, finns inte den i New York också?

• Gemma

förhoppningsis: Men skillnaden är att du faktiskt har GJORT det, skrivit en bok. Och att jag inte. Enligt min kompis (som medverkat i ett antal publicerade böcker) finns det bara två typer av människor: De som "gör det" och det som "inte gör det".

• förhoppningsis

Min brors sambos familj har hus i Alicante så de är där flera gånger per år men tyvär så brukar de hålla sig till den närmaste kina/indiska restaurangen och håller sig gärna ifrån "sånna där dyra ställen" Har försökt förklara att all god mat nödvändigtvis inte är dyr... Tapas äter de dock men väldigt sällan, så de har nog absolut inga andra tips än vilken öl som är billigast på Lidl. Nu låter det jättehemskt, men de tycker inte om vin, champange. Dricker väldigt sällan drinkar eller äter ute på annat än pizzerian/indiern/kinesen. Så därför vore det kul att kunna gå till något bra ställe när jag är där.

Vad det gäller boken var den en del av min examen, så det var något som sparkade mig ordentligt baktill för att få mig att skriva min del. Saken var den att det saknades litteratur inom området så det behövdes en bok.
    Även om ytterst få kommer läsa den, köpa den trots att den finns, men eftersom det är det enda som finns så får den ganska stor juridisk tyngd. Funderar på att ge bort den i julklapp men tror inte att det kommer uppskattas.
    Skulle hellre skriva något som lästes tror jag.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!