• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Gemma

Åååå nu åt vi ute-grills-grillad lax med massa rosépeppar och massa massa färskriven pepparrot, och när jag gick ner med resterna i kylen så vinkade jag adjö till Österlen-lammlägget och de smörstekta kantarellerna... såna smaker ni får, varje dag, girls. Och de ekologiska äggen varje morgon och nybakat bröd, bara en sån sak.

Jaja, hopp på planet bara i morgon. Fullkomligt oglamorösa, charmlösa Finnair. Vi ses i Kina.

• Lapinette

Förstår (nog) hur det känns men du vet att när du väl är där så kommer det bara ta några dagar så tycker du att det är bra.

Gemma - om du tittar in kan du tipsa mig om ett mysigt ställe på Kungsholmen. Det gäller att gå dit med en väninna, ta ett glas vin och en bit mat.

• Gemma

förhoppningsis: Nästa gång blir i början av november, två veckor. och det är ju faktiskt jättesnart. Och dessförinnan ska vi troligen ha två besök, och sen ett till i november, av rara söta vänner. Så självklart kommer hösten att bli härlig. Redan i september sätter Shanghai igång och blir som bäst, man går i shorts och linne utan att svettas ända in i november. Det är bara NU man inte vill vara där. Och jag vet inte vad som har hänt med mig men jag har nog, eh, blivit nån sorts naturmänniska. I synnerhet som jag numera kategoriserar Stockholm city som naturområde.

• Gemma

Lapinette: Kungsholmen - min favvorestaurang Baguz har ju lagt ner, är sååå ledsen (kolla deras tuffa hemsida som fortfarande finns kvar: www.baguz.se/baguz.html )men där har öppnat en ny tapas-aktig restaruang, hörnet Norra Agnegatan... någon annan gata, nära Kungsholmsgatan) som såg trevlig ut (fast utan det där second-hand-loppiga inslaget som jag alltid blir så charmad av). Lokal på Scheelegatan är trevligt, god mat och rar uteservering. Sen finns ju AG om man gillar stök och stoj, och kungsholmen, och Gerdas och Pontonen. Finns nån liten hörnkrog som heter Mäster Anders också nära Kungsholms torg, har aldrig varit där men det ser fint ut.

• Lapinette

Mäster Anders, där satt jag och på torsdagar med min Kungsholmsväninna (Pipersgatan). Gick en kurs på Kungsholmen och efter den träffades vi alltid där och tog en drink. Supertrevlig!

Känner nog inte för Gerdas och Kungsholmen. Vill ha något mindre och mysigare. Det kanske får bli Spisa hos Helena. En gammal favorit.

• Gemma

Okej, ha det så mysigt! Håller på och packar och inser att jag helt enkelt inte kan ta med mig alla saker. Maten bortprioriteras direkt, choklad, fullkornspasta, mannens special-margarin... snyft. Men vad göra med alla tidningar som vi köpte i London, och mina nya pocketböcker..?

• Lapinette

Tapas vid Agnegatan låter ju annars intressant. Ja, vi får se vart vi hamnar helt enkelt.

Trist att behöva prioritera vad som ska få följa med i väskan. Det går inte att skicka böckerna och tidningarna med posten istället?

• Gemma

Lapinette, nej det blir för dyrt. Usch, det känns mer och mer ohållbart, tjugo kilo är liksom anpassat för turister, inte oss som BOR därborta. På SAS får jag ta 30 kg men det är ju en klen tröst för mig i November då jag förutom mina egna saker ska få med mig en barnvagn, bilbarnstol, säng, barnkläder och miljoner andra barngrejer. Då får vi nog ta och ordna någon sorts frakt. Jaja, jag har ju ett par månader på mig att rodda med det där.

• Lapinette

Är det inte billigare att köpa barnsaker i Kina? En av mina trådkompisar köpte sin barnvagn i USA och det var en himla skillnad i pris mot här.

• Lapinette

Nej, nu ska jag lägga mig och läsa de sista sidorna i min Läckberg bok. Har ikväll kört 90 minuters Tour de France. Är död! Fattar ni grabbarna som kör hel sträckan . Bonne nuit!

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!