• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Lapinette

De rien! Hade du sagt det för typ 3 månader sedan hade jag inte haft någon aning men har gjort en del "research" under sommaren.

• Gemma

Tihi, nu har jag och mannen suttit i varsitt rum och Skypat till varann, pratat och skickat bilder. Känns som om man är femton bast. Fast det fanns en rationell anledning: I morgon ska han till Korea och där kan han inte använda sin telefon, de har någon sorts eget system, därför knallade jag och köpte ytterligare ett headseat som vi testkörde. Så nu behöver han bara hitta en uppkoppling till sin dator, sen kan vi prata med varann, gratis. Helt sjukt bra ju.

• Lapinette

Använde Skype en hel del när jag bodde i Frankrike. Det var på så vis jag bl a kommunicerade men min pappa och ibland med brorsbarnen, de gillade att koppla upp sig hela gänget så kunde vi prata flera stycken. Superbra system men nu har jag inte loggat in mig på ett tag då det inte känns lika nödvändigt. Jag och maken kommunicerar dagligen via MSN (då bara text och inte tal).

• förhoppningsis

Gemma
    Skype är helt underbart, kanon att kunna prata med sina vänner när de pluggar utomlands i ett år, samtal till hawaii är inte billigt när man brukar prata med varandra ett par gånger i veckan.

• Gemma

Iuuu, nu har vi varit och gjort det läskiga missbildningsultraljudet. Vet att man i Sverige oftast bara får göra ett ultraljud (i alla fall under tidiga graviditeten), och det är detta. Då kollar man verkligen allt, allt, allt, ryggrad, underarmsben, lever, mjälte, hjärta, hjärnstruktur - you name it. Med andra ord finns det en hel del som det kan vara fel på. Dock inte på gemmas lilla alien, den såg finfin ut där den låg och sög på tummen medan den sparkade vilt med fötterna. Skönt att ha det avklarat, tyckte både jag och mannen, som noga studerade de nya fotona till familiealbumet (läs: ultraljudsbilder). Och ska jag vara ärlig, blev jag aldrig riktigt orolig. Jag har ju kännt hur det pickar därinne i säkert fem veckor nu, så fort jag slappnar av. Och även om jag inte riktigt vågat tro det så har jag haft mina misstankar om att det är sparkar.

En grej jag oroar mig desto mer för (knäppt, jag vet), är att få foglossning och inte kunna röra på mig. Jag är sååå beroende av att kunna gå på gymmet, men onsdagens tretimmarsklättrning följd av 14 timmar i sittande form satte sina spår. Och efter gårdagens powerpromenad har jag kännt mig minst sagt öm i underredet (skelettet) så nu får jag lov att ta det lite lugnt. Vilket i mitt fall innebar att jag bytte ut benspark mot benpress på gymmet i morse. Läkaren rekommenderar mig att börja simma så det ska jag göra, i morgon. Vi har en finfin inomhusbassäng på hotellet på andra sidan gatan som jag aldrig har provat, men jag hade självklart köpt en ny, fin baddräkt med extra plats för magen, utifall att.

Nu sitter jag med ett mastodontiskt översättningsjobb som kom, en dag försent. vilket innebar att jag fick ställa in kvällens middag med en av de rara, kinesiska väninnorna. Hon jobbar för övrigt för Swarovski vilket visserligen inte är Tiffany men ändå lite glammigt. För mig är Swarovski enormt åttiotal, jag började samla på deras djur när jag var i sjuårsåldern och slutade rätt kort därefter, när jag upptäckte diamanter ;) H&M Shanghai är f.ö prytt med tusentals swarowski-kristaller som sitter infällda i golvet. I alla fall. Back to work.

Kram, Gemma (two in one)

• förhoppningsis

Gemma
    Skönt att allt såg bra ut på Ultraljudet! Lite fashinerade hur mycket man kan se på det testet...

FÖrstår att både ljumskbråck och foglossning måste vara jättejobbigt, hoppas du slipper bägge. Låter som om du håller igång riktigt ordentligt, avis på er pool. Härär det nu 13 grader och regn så du lämnade Sverige i rätt tid - minst sagt!

Har varit hos skräddaren nu på morgonen och hämtat ut brudklänningen från chem + 3 par byxor jag sytt upp. Tränat 2 timmar och nu är ursäkterna slut, måste snart börja skriva på uppsatsen, kan inte ens städa i köket eller nått, allt glänser ff efter mannens födelsedagsfirande igår...

• Gemma

förhoppningsis: Om det är till nån tröst så sitter jag här och översätter en bruksanvisning till engelska, klockan 22 på kvällen, och mannen är bortrest. Måttligt skoj... Lycka till med pluggandet, snart är det över!

• förhoppningsis

Gemma
    Vad duktig du är!
    Själv har jag fikat i 2 timmar med en mycket höggravid väninna som kom över, önskar jag kunde vara duktigt diciplinerad, men utan att ha en deadline så är det svårt att hitta motivationen riktigt... fast vore så skönt att få ut min examen!

• margaux

Hej,hej!

Grattis till ultraljudet Gemma! Skönt att få grönt ljus....

Jag är trött och törstig efter en lååååååång dag i går som slutade på Bagatelle (2*) med "5" rätters och spännande, spännande vin. Kom krypande i säng halv 3.
    Idag har jag haft 3 smakningar och sitter nu på jobbet och försöker få undanstökat epost och sånnt. I morgon har vi firmadag med möte, möte, möte och avslutande middag på kvällen. Sen ska jag ut ur stan till nordnorge i 2 dagar och yttligare 2 dagar norrut i början på nästa vecka. Pust.

Håller på att planera en resa till Spanien om 3 veckor, rätt efter Toscana, sen ska jag rätt till STHLM. Blir trött av att bara läsa det jag skrivigt...

Min semester känns långt borta men det var riktigt skönt att få lite quality time med mannen som det annars inte blir så mkt tid till!

Jag shoppade lagom mycket, det blev mest skor men ingen väska och det grämer jag mig över... Hittade också en jättefin mörkgrön skaljacka med gulddetaljer som passar så bra i vårat nya, lätt fuktiga klimat! Fast just nu skiner solen och bevisar mig fel.

Ikväll blir det soffa och take away om mannen inte orkar laga mat!

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!