• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Lapinette

Vi fick alla bilder lågupplösta på CD så vi kunde visa släkt och lägga upp på vår hemsida. Sen beställde vi ca 100 foton och detta gjorde jag i typ februari dvs 9 månader efter bröllopet. Vi fick betala per foto men detta visste vi om så det kom inte som någon överraskning för oss.

• Gemma

Lourdes, jag tror att en hel del som väljer en proffsfotograf får samma deal som du och accepterar den. För mig som själv är fotointresserad är det väldigt viktigt att kunna pula och beställa hur, när och vad jag vill så vi anlitade en bekant. Men det fanns flera skäl till att vi valde honom. Jag älskar hans bilder, han ville gärna hänga med till Frankrike, han jobbade i 11 timmar, han tog inte så mycket betalt osv. Jag fick alla digitalbilder på CD och de cirka 100 bilder han tog med analog Hasselbladare fick jag negativen till. Men det är nog rätt ovanligt.

Vi fick f.ö. hundratals bilder från gäster och engångskameror också, en del riktigt bra! Se till att få loss gästernas bilder om du inte redan gjort det.

• Gemma

Du blir ju begränsad i den mån att du måste gå genom fotografen när du vill framkalla. Och du kan ev. inte välja labb osv själv. Själv var jag mest bekymrad för framtiden, vi flyttar ju rätt mycket osv.

• Gemma

Nä govänner nu ska jag packa ner Macen i pyamasen för den ska följa med mig till Sverige i morgon bitti. Vi ses där! Kram, G

• Lapinette

Välkommen till Sverige!!! Idag skiner solen på oss i Stockholm medan det är grått i Göteborg (har jag hört).

• margaux

Lapinette!! Trevlig semester!!
    Och trevlig resa.

Jag har just fallit pladask för en klänning.. Please, feed back!
    Pronovias 2008 "Clara"
    Jag dööör... Må ha! Tänkte svänga en tur inom när vi är i Barcelona men man kan ju inte köpa klänning när mannen är med ju. Vad göra?

I helgen ska jag träna, ta det lugnt och rå om parförhållandet som inte sett så mkt till varandra i det sista.
    Ikväll bler det sushi (surprise... ) och i morgon blir det gäster och en smått mer ambitiös middag!
    Vad ska ni göra?

• margaux

Gemma! Välkommen till Sverige...
    Andas djuuuuupt!

• Lapinette

margaux - kan du inte lämna mannen utanför affären? Jag vart tvungen att lämna maken utanför när jag letade spetstyg till min klänning. Han visste ju att det var tyg till brudklänningen som jag var ute efter men inte vilken sort och detsamma gäller ju om du provar klänningar medan maken din får sätta sig och ta en fika någonstans. Prova!

I Stockholm så har jag påbörjat semestern med att skriva ned en packlista för Grekland. Det blir nog bara shorts och korta kjolar dagtid och klänningar kvällstid. Sen är ju Grekland mer "avslappnat" än Rivieran så det blir mest sandaler och så ett par med klack. När jag tittar ut genom fönstret tvekar jag inte en sekund till vårt val - det vräker ned.

Snart ska jag iväg och möta upp maken för ett spinningpass. Sen går vi nog hem och äter en god köttbit med ratatouill samt öppnar ett franskt rödvin och njuter av att vara hemma igen.

Imorgon blir det en tur ned på staden då Tall Ship Race är i stan. Ska ned och titta på alla vackra båtar som ligger utanför Slussen.

• förhoppningsis

Gemma
    Din klanning later super snygg!!
    Har samma fundering som Lourdes, var hittade du ett album som rymmer sa manga bilder? Finns det plats for text da eller ar det bara bilder?

Margaux
    Later som om huslighetspoangen rasar in for dig. vad bakade ni for brod? Har har de bara vitt brod, riktigt vitt!! Det grovsta brodet de har till frukost ar formfranska, resten ar ren vetebrodsdeg dvs kanelbullar utan kanel. Sen finns det ca 40 sorters kakor, munkar, muffins, pajer att valja pa om man vill. Jag vill ha grovt brod, fullkorn, rag, vad som hellst!! Efter 2 veckor pa vetebullar har jag trottnat ordentligt. Sjalvklart kan man fa dem med chokladbitar i om man vill. Valdigt englesk/dansk frukost med andra ord...

1.5 timme for vaxning tycker jag later som tortyr!!! Brukar ta 15-20 min nar jag gor det, da gar de igenom med pincett sen och plockar det som blev kvar. Tycker det ar plagsamt lang tid! Men sa vart det, kanner sig sa fin a frash sen, enkelt att halla efter sjalv sen nar det borjar komma tillbaka om man vill.

Forstor att det maste vara problem att fa hem alla dessa afrika djur, nu ar det nog stort omojligt att ta dem i handbagaget. Flyger via london pa vagen hem och allt som inte rymms helt i deras handbagage mall-lada far inte aka med. radd att de hugger halsen av den eller natt. Skulle nog faktiskt kunna kapa planet med den, de tog min ogonbrynspincett nar jag akte till london forrut och en jatte tragiraff verkar klart farligare...
    Vart vanliga bagage var overvikt redan pa vagen hit och har inte blivit lattare direkt. Har visserligen gett bort massa klader jag hade pa safarin som jag anda skulle slanga och alla flaskor med shampoo, balsam, inpackningar, hudcremer mm kommer vara slut nar jag aker hem eller lamnas kvar men vi kommer nog fa muta oss igenom invagningen anda...

Idag har vi dykt hela formiddagen, sen var det massage, drink fore maten och sa snart middag.
    Trots att vi tycker att vi inte gor sa mycket gar dagarna fort anda, lite som schema. Kl 16 ar det afternoon tea, sen dushar vi och byter om, tar en drink och tittar pa solnedgangen och sen ar kl ca 20 och da ater vi middag.

30 min motionssimning i poolen ar vanligt precis innan vi dricker te. Skont, man kan fa det serverats overallt!

Stora nackdelen med zanzibar - BANANER!! JAg avskyr bananer, hur de luktar, smakar och det hemska ljudet nar man ater dem! Har finns det i nastan allt. Stora tart och kak buffeer efter middagen varje dag. Allt med choklad (ca 99%) innehaller aven banan. Ett stort skamt mellan mig och J, jag ser en ny tarta jag inte provat, tar en tugga ser galet besviken ut och han ater upp resten...

• Izunia

margaux! Den sag ut som en dröm! Väldigt romantisk klänning!! :)

Jag jag sprang och provade klänningar i Sydney själv medan mannen fick roa sig i nan kameraaffär! Inga problem!

G välkommen till S!
    Hur länge ska ni stanna?

Lapinette jag är ledsen för er skull. Tyvärr är det en verklighet och det är bara att fortsätta. Hoppas pa bättre lycka nästa gang.

Jag gjorde en brasiliansk pa mig själv igar!! :o Det kändes att man levde men det gjorde faktiskt mindre ont och betydligt snabbare än när jag gjorde det hos ett "proffs" innan bröllopet förra aret. Det tog ochsa 1,5h och var REN TORTYR! Hon visste inte vad hon gjorde!! Helt fel vax använde hon dessutom..

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!