• Gemma

En plats i solen

Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).

Kram, en av kineserna.

• Svar på tråden En plats i solen
  • mlu

Lapinette: Later jattemysigt att aka till Kopenhamn pa riktig "karleksresa". Sjalv sitter jag hemma ikvall o raderar gamla mail och stadar i min dator. Inte sa spannande men foll inte foga for frestelsen att aka till Cannes ikvall da jag var bra sugen att ta en titt pa det dar filmfestivals"spektaklet". Far val se om det hinns med nagon annan dag!!

Har lagat pasta med torkade trattkantareller och hyvlat pa riktigt stora tjocka skivor parmesan. mmums... Dock inget vin da jag konstaterat att min vinkonsumtion har i Frankrike ar ganska hog, har ar det inte tal om vita veckor som Du skrev att Ni hade i Stockholm utan snarare vita dagar, idag var en sadan dag for mig.....

• Gemma

I'm löving it, en massa aktivitet! Ska till skolan nu, sen grammatiktenta, bläh.

Tänkte alltså att det kunde vara kul att veta VILKEN bästalista Noma hamnat så bra på, finns ju en massa olika där tycke och smak regerar :)

Själv har jag inte varit på sådär jättemånga toppkrogar, i Sverige operakällaren, Wedholms fisk, L'escargot och Gourmet och Petri Pumpa (de tre sista på åttiotalet), Gundel i Budapest och så T8, Laris samt Jade on 36 i Shanghai, uhm... Pierre Gaignaire i Paris. Favoriten är utan tvekan Niklas i helsingborg. Tror knappt att den finns längre.

Men godast var utan tvekan det lilla värdshuset i Bükk-skogen i norra Ungern där de serverade vilt-gulyas och vilt-pörkölt som brann av färsk, röd paprika, med spänstiga, hemmagjorda nudlar till. Och till efterrätt tunna pannkakor (palacinta) med syrlig färskostkräm och inlagda, svarta körsbär. En massa hembakt bröd till. Vid närmare eftertanke var det nästan lika gott var man än stannade till med bilen... fast här var det vilt istället för biff och då dog man ju en smula. Mina föräldrar är f.ö. i ungern på bilsemester nu, de bor på samma vinslott i Tokaj där vi tillbringade två underbara dagar. Lyckostar.

MLU: Ska ta mig an ditt mail och innebörden av detta så fort min hjärna är mindre stinn av kinesisk grammatik.

Men alltså oj vad himlen är blå idag, det måste vara nåt fel på mina ögon.

Kram, G (cynisk - moi?)

• Gemma

Lapinette igen: Sååå mysigt ni ska ha det! Köpenhamn är underbart. Var ju där hela två gånger på två veckor härförleden.

Och... glömde det viktigaste. Igår åt vi korv med mos till middag! Har under den senaste veckan suktat som en galning efter just korv med mos. Och igår slog jag till på ett paket tjocka, australiensiska korvar av 100% nötkött, i knackigt naturskinn. Svängde sedan ihop mos med persilja, mjölk och svartpeppar, till det sockerärter stekta med mycket vitlök och en sallad med min speciella honung-dijondressing, riven parmesan, rostade solrosfrön... men alltså korv. Med mos. Tror aldrig jag ska äta nåt annat i resten av mitt liv.

• Gemma

Stålis, hur mår mannen idag? Har ni nåt bra sjukhus i närheten? Och en bra försäkring? Min väninna, vars man råkade ut för en bilolycka i somras (här alltså), menar att han fick den bästa vården på ett "vanligt" kinesiskt sjukhus. Inget gulligull men riktigt kompetenta läkare. Fast det kan kännas tryggt att kunna välja ibland.

• Lapinette

Gemma visst är det så! Försöer själv minnas vilka restauranger som gett mig gåshud. Ibland kan det ha varit en förrätt eller ett vin som passar utmärkt till maten. Sen är det som jag har skrivit tidigare atmosfären och självfallet ens eget humör som spelar in och ja, sällskapet också.

Ett sånt där minne av en fantastisk middag men där min man saknades var när jag satt i källaren på F12 med fd kollegor och vänner. Vi var fem stycken runt ett bord med en stor kandelaber i mitten . Runt om låg deras årgångsviner. Serverades deras avsmakningsmeny med vin. Helt suveränt!

Annars föredar vi nog några få rätter istället för att försöka få i sig 7 med så många olika smaker att man tillslut inte orkar ta in det. Det kan ibland bli för mycket av det goda och traditionister som vi är gällande vin så är vi nog det vid mat till viss del också. Gemma om du hade cravings efter korv och potatismos så har jag det efter foie gras just nu.

• margaux

Gemma.
    www.theworlds50best.com/2007_list.html

Igår blev en lååång och blöt dag för mig. Var hos min väninna kl. 09.20 och värmde upp med färsk pressad apelsinjuice och Champagne... Sen blev det oräknerliga sorter med champagne & bubbel, rosé och vitvin. Massa god mat och god stämning i solen! Vi blev sittande till kl 18.30 då färden gick vidare ut, men värdinnan blev nekad ingång(lång dag... ). Då kastade jag in handduken också och gick hem och såg på Closer. En riktigt bra film med Jude Law, Julia Robert och Nathalie Portman.

Stålis! Hoppas din man blir frisk snart, det låter riktigt guffent det han har!

• Blivande Fru Stålhandske

Hej på er flickor!

Mannen mår mycket bättre, febern är kvar men har gått ned avsevärt. Samma med utslagen. Vi har konstaterat att han förmodligen missat en spruta vaccin mot röda hund när han var 18 månader, så det är förmodligen det han har. Kineserna har vi inte lyckats få ett bra svar av såklart!
    Han har en superbra genom det svenska företaget han jobbar för, men vi har inte nyttjat den då ett besök på det bästa sjukhuset här kostar 7 kronor. Medicinerna är lite dyrare såklart, då de är västerländska istället för kinesiska.

Hur har ni det under långhelgen?
    Här jobbar jag fortfarande, imorgon är det lite ledigt förutom ett möte på förmiddagen.

Margaux, hur gick det med low carb-dieten du följde?

Nu ska jag snart trolla fram en räksallad till middag, med nybakt bröd!

Lapinette, är det i helgen ni har bröllopsdag+kaninfödelsedag?

Stålis tappar ord, det ska självklart vara "Han har en superbra FÖRSÄKRING genom det svenska företaget han jobbar för", och inget annat!

• margaux

Stålis.
    Skönt att han är bättre... Barnsjukdommar är SÅÅ mkt värre som vuxen! Hurr.

Min low-carb går bra men jag ska erkänna att till löjrom krävs toast så det blev allt en del bröd igår. Och till frukost idag eftersom bakfyllan ska tämjas och då kan man inte neka sig det man e sugen på...

Jag har tappat lite överflödigt hull runt magen och det var poängen så snart ska jag äta normalt igen! Kan inte gå ner för mkt eftersom jag blir värsta benranglet om jag går under 60 kg.

Svar på tråden En plats i solen