En plats i solen
Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).
Kram, en av kineserna.
Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).
Kram, en av kineserna.
Lapinette, jag älskar den franska låten! När är finalen? Kram, G
Åh Gemma, vilket bröllop! PRECIS som jag hade föreställt mig- även om jag faktiskt, i min enfaldighet, trodde att bruden också stortrivdes. Men vilken hemsk "show" med påse över brudens huvud! Men det kanske bara är jag som reagerar som svensk, PK som man är!
Champagne är gottigotti, jag brukar begränsa mig ganska så bra och brukar bara bli lite tung i huvudet. Mannen däremot, är ingen man. Dricker han på lördagen så är han inte helt återställd förrän på tisdag morgon. På söndagen är det fruktansvärt synd om honom och han kan inte röra sig en millimeter och det ska daltas hit och dit. Suck. Det värsta är att de gånger han dricker så märker man nästan inte ens att han är påverkad, så man förväntar sig aldrig att han ska bli så dålig! Tur att han inte dricker så ofta, i genomsnitt någon gång i månaden kanske. Han är faktiskt just nu i Hong Kong och köper valium (!) som vi har hört ska vara en riktigt bra bakis-remedy.
Nåväl, nu ska jag åka och shoppa litegrann. God lördag på er alla!
Lordes, jag önskar er all lycka idag på er bröllopsdag! Hoppas dagen blir allt du önskat och lite till!
Idag har jag haft skoj på en bilverkstad!
Sedan jag lyckades skaffa punktering för några månader sedan på ett däck på bilen har ratten skakat när man kommer upp i högre hastigheter, och det tänkte jag att jag skulle få fixat idag, språksvårigheterna till trots.
Så jag kör till "bilverkstadskvarteren", - ja, det är lite roligt med Kina; De samlar gärna de affärsrörelser som är i samma bransch i samma område, vilket betyder att när du behöver kakel åker du till ett område där det kryllar av just återförsäljare av kakel och tillbehör, lamp-distriktet om du behöver belysning, osv. Det är super för kunden, men för den enskilda butiken vet jag inte om det är det optimala.- nåväl, jag kör in på en bilverkstad och när jag stiger ur bilen så närmar sig snabbt sju stycken oljefläckiga små kineser, varav de gemensamt puttar fram den allra minsta av dem för att sköta kommunikationen. Jag frågar inte ens om de kan engelska, för det kan dem inte. Istället sätter jag mig i bilen, "låtsas-kör" och pekar på 100 km/h på hastighetsmätaren och skakar ratten hysteriskt. Kineserna ser alla mycket undrande ut. Sen går jag ut och pekar på båda däcken och försöker med teckenspråk visa att jag tror att de är obalanserade/sneda.
Sedan bara väntar jag när de i en slags hysterisk, kacklande diskussion som bara kineserna kan uppkomma, kommer fram till en lösning. De svingar upp bilen i en sådan där hiss och plockar av däcken, pillar, kollar trycket, bankar och stånkar i fyrtiofem minuter, sen är det klart. Killen visar upp tre fingrar och jag betalar honom de trettio kronorna han vill ha för jobbet. Jag kör iväg, och alla vinkar glatt. Och alla tänker de: "Stupid white ghost"... eller något ännu värre.
Men det bjuder jag på, tills jag lärt mig kinesiska. DÅ ska jag börja ha riktigt skoj och driva med DEM bakom deras rygg!
Nu ska jag ut och sola!
Stålis, garvade hystreriskt åt deras gemensamma framputtande av den minsta kollegan... blev det bra då? Fick du valuta för dina 30 yuan?
*LOURDES*
Lycka till!!!!!!!!!!
Mon dieu, vad ni och speciellt Gemma har skrivit här sen igår. Ska läsa ikapp men först ge svar till Gemma - det är ikväll, kl 21.00 svensk tid som de tävlar i Helsingfors.
Gemma, klart det blev bra! Kinesisk kompetens at its' finest!
Tänk vad trist att ha ett stort pompöst bröllop som man själv inte alls vill ha. Vad trist att inte kunna njuta. Som vanligt otroligt härligt att läsa dina beskrivningar Gemma.
På tal om dagen efter så vaknade jag tidigt imorse men just huvudvärk. Satt igår på hotell Anglais med maken och tre väninnor. Drack champagne och sen fortsatte jag med Chardonnay till min fisk som låg på färsk sparris och musslor. Till efterrätt blev det något i stil med rabarbermarräng med jordgubbsglass. Så gott! En väninna vandrade hem då hon skulle på bröllop idag medan vi andra fortsatte till Nox. Där blev det ett par drinkar tills kompisarna var trötta och ville hem. Själv var jag i fin form och kunde ha fortsatt men jag och maken irrade hemmåt i natten. Kanske lika bra med tanke på att jag endast har huvudvärk idag.
Någon som vet vart Lourdes gifter sig? Det är genomgrått i Stockholm, dock inget regn än men jag håller tummarna att det inte blir något på hela dagen. Vi ska ge oss ut och titta på lampor till vardagsrummet. Fick igår förslag på spots som bara sänker taket med ca 4 cm. Dock är de inte riktbara (som vi önskade) men suveränt att knappt behöva sänka taket. Sen ska vi vidare till Bo Concept för att beställa delar till vår garderob som vi vill bygga ut. Det tog dem 1 månad att kolla upp om det var möjligt. Bättre sent än aldrig!
Gemma: Vad spannande och intressant med dina kinesiska brollopsupplevelser. Sjalv ar jag pa vag ner till stranden utrustad med farska tidningar o iPod. Dromde om mitt ex i natt, blev extra sur o irriterad pa hans flyttgods som fortfarande star kvar i min hall. Typiskt, langtar verkligen till vi upplost alla band!!