En plats i solen
Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).
Kram, en av kineserna.
Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).
Kram, en av kineserna.
Disig morgon, lyssnar till en elektrisk trädsåg, känns nästan som att befinna sig i Sverige. Idag blir en eländigt effektiv pluggdag. Glosorna är SÅ svåra och SÅ många, bara saker som "öppenhetspolicy", "garantitid", "resurser", ja ni förstår. Och de flesta av oss behärskar knappt de elementära konversations-one-linerna.
Igår var en effektiv dag. Fick iväg min portfolio på morgonen till en bamsebyrå, åkte sedan till stora, skräpiga och allmänt olustiga norra stationen (det är här alla illegalt arbetssökande bybor hänger med sina bylten) för att köpa tågbiljetter till vår stundande bergsutflykt. Efter att i vanlig ordning ha köat i evigheter medan jag surt fäktade bort folk som försökte tränga sig före och snubblat över toviga, smutsiga bybor som campade direkt på marken, fick jag höra - av den grinige, mumlande försäljaren - att tågen inte längre går från den norra stationen; bara den södra. Fast innan skolan hann jag inte dit utan tvingades åka tillbaka hem utan att ha fullgjort mitt uppdrag. Hatar sånt. Fick också skälla lite på ayin för att mannens skjortor ser ut som issy miyake-plagg (solfjädersväckade) EFTER strykningen, hon blev mycket upprörd och ställde till med en charad som inkluderade strykjärn, bräda och många ljudillustrationer med munnen, mest pysljud av olika slag. Men när jag gick, en timme senare, stod hon fortfarande och strök med hängande huvud. Hon blir väldigt sårad om man inte är nöjd med henne så man får vara diplomatisk.
Okej, sen i rask takt skola, tenta (första, lättaste som bestod av tal, mitt paradnummer), sedan motvilligt iväg till södra stationen. Aaaah, en neobrutalistisk dröm av råglas, betong och kortklippta gräsmattor bredde ut sig framför mig, pedagogiska skyltar ledde mig genast rätt till den nästan folktomma biljettförsäljningen där en VÄNLIG försäljare gav mig två förstaklassbiljetter på önskad tidpunkt. Okej, nu är jag ju i kina så naturligtvis stod åtminstone tre hyfsat rena bybor och trängde sig in genom luckan samtidigt som jag rabblade upp min beställning - enkom för att höra vad jag sa och kommentera ALLT ("mjuka säten-biljett! Aaaa, väldigt dyrt, väldigt dyrt!"). När jag ganska surt sa till dem att vänta på sin tur backade visserligen undan, MEN stack inom bara några sekunder fram sina huvuden igen, som gubben i lådan. Och i Kina är man varken sur eller långsint, så då fick jag dessutom en massa komplimanger för min kinesiska, och så de obligatoriska frågorna om hur länge jag bott här, om jag var gift och om jag hade några barn. Ja, ni förstår att livet här är ganska intensivt...
På kvällen kom min man hem hyfsat tidigt, 19.30. Han gör det nästan varje dag nu, vilket innebär att vi kan ta långa kvällspromenader i den ännu ganska milda försommarluften. En del dagar kryper temperaturen över trettiostrecket och det blir kvalmigt och fuktigt, men för det mesta blåser det, de där sällsamma varma vindarna som jag inte stött på någon annanstans än här.
Lourdes, är sååå nyfiken.
Margaux, hoppas att du hinner titta in här ändå när du behöver en break från tentapluggandet. Kolla bara på mig, det går ju hur bra som helst ;)
mlu, ditt liv låter i sanning som en väldigt underhållande film. Jobbar du med mäkleri, nu? Spännande med din affärsidé. jag har ingen utbildning i webdesign men väl en lång, gedigen utbildning i copywriting. Här jobbar jag mest på engelska och gör bland annat annonser och texter till hemsidor. You know where to find me ;)
Kram, G
Lapinette, hur står det till?
Lapinette mår bara fint. Inväntar Köpenhamn och 1-årig bröllopsdag med genomförkyld make. Varför blir han förkyld stup i kvarten? Tror även han har en släng av allergi men nu i natt var det nog förkylning istället. Hoppas det går över tills vi åker på fredag.
Annars så hr vår hantverkskontakt bara gått upp i rök för att idag åter ha telefonen uppkopplad. Måndag - tisdag var både mobiltelefon och telefonen till kontoret avstängda. Ni vet så där numret har upphört, ingen hänvsining. Superskumt! Hoppas nu maken får tag på honom idag för vi vill verkligen att det sätter igång med arbetet på måndag.
Vad mer? Jo var och dansade för Ambra i Bounce i måndags...om någon vet vilka Bounce är?! En superbra streetdance grupp som är kända inom danskretsar och har haft typ 5-6 föreställningar utstålda på Dansens Hus. Fick träningsvärk i mage och nacke efter en timme i salen med henne. Kan tillägga att inte en enda magövning gjordes utan vi dansade hela tiden.
Tja, det är väl mitt liv i en box just nu. Lite jobb (som jag kan utan och innantill), träning, renovering men till helgen bara njuta av livet i Köpenhamn. Ska erkänna...vi har inte tagit oss för och bokat bord på någon restaurang än så det får nog bli där vi får plats.
Gemma, jag har bra medicin mot tenatplugg... dvs. inte läsa! Inte än så länge i alla fall.... Snart börjar det bli hett om öronen och då kommer jag nog till skott!! Hoppas jag...
i morgon är det 17 maj och Norges nationaldag! Den tas liiiite mer allvarligt här än i Sverige och jag har en champagnefrukost/brunch/middag?? inplanerad hos en vännina! Vi blir 25 personer och min uppgift är dekoration av lokal och löjrom. Tror jag ska klara båda galant även om kl 07.30 känns lite väl tidigt att gå upp på en ledig dag! Men men.
Lapinette, jag tycker det låter härligt med lite lugn och ro i tillvaron. Bounce har jag självklart hört om, riktigt coolt att dansa med dem va? Duktiga...
Ang. Köpenhamn och Noma så såg jag att de kom på 15 plats (tror jag)över världens bästa restauranger och den som klättrat snabbast på listan!! Grymt bra, sverige kom på 39 plats med Oaxens skärgårdskrog!
Jag vill på båda!!
Ha det så trevligt i Köpen i alla fall.
margaux - vem går inte upp tidigt för lite champagne och löjrom!
Ingen restaurang bokad då jag försöker få maken att göra detta som en slags födelsedagspresent åt mig. MEN han har inte riktigt samma tendens att planera som jag dvs ingen restaurang bokad även om jag har mailat olika förslag (sjävlfallet bara topprestauranger). Samma sak gäller hotell i Paris nästa vecka. Det blir väl tillslut att vi får sova på någon kompis golv istället. Ändå kan han spendera timmar framför datorn läsandes nyheter. Helt otroligt!
Vilken dag jag har haft!
Mannen väckte mig tidigt imorse, yr av feber och täckt av utslag i ansikte och hela överkroppen. Bara att ta sig till läkaren med stackaren.
Han var riktigt illa däran under läkarundersökningen och svimmade nästan när han skulle få dropp efter undersökningen. Vi fick kämpa med näbbar och klor för att han skulle slippa läggas in på sjukhuset.
De kunde inte ge något bra svar på vad han lider av, bara att det var virusrelaterat. De tog blodprov och svaret väntas imorgon.
De tror att han har röda hund (!), alternativet är denguefeber, vilket inte är så trevligt.
Just nu mår han okej, då han har fått allt han behöver; Glass i magen och National Geographic på TV:n. :)
Vilken dag, jag hatar sjukhus! Vill bara skrubba hela kroppen när jag kommer hem, så äckligt tycker jag att det är!
Lapinette, till och med jag har hört talas om Bounce, en väninna aka SAFE-instruktör sov på min soffa när hon skulle vara gäst på en av tjejernas bröllop för typ... fyra år sedan. Långsökt, jag vet. Men på TV har jag också sett prov på hur de typ tvinnar sig runt sig själva och sen tvinnar upp sig igen, och tillråga på allt får det att se både coolt och snyggt ut. Helt obegripligt att det går. Själv kan jag knappt vinka och le samtidigt.
Läser din man franska nyheter? Min läser typ 50% DN och Svenskan, parallellt med Le Monde (franska favvotidningen), så han ligger OK till statistikmässigt i mina ögon. När det gäller att boka saker så har jag helt enkelt uppfostrat min man genom hårt slit, under nio år. Vet inte hur många tröstlösa nätter och kvällar vi irrat runt med resväskor i Paris... sånt inträffar numera aldrig. Och restaurangen i Paris bokade han på eget initiativ. Men det hjälper nog att jag får TOKSPEL och skriker och gormar. Sånt snabbar på processen... om de inte tar sitt pick och pack och drar illa kvickt ;) Gemma = allt eller inget hehe.
Stålis, jag hoppas verkligen att det inte är nåt farligt med din man, det finns säkert en massa konstiga djungelåkommor där nere i... djungeln. I gengäld har ni ju FRISK LUFT, är så avis på dig! Med dina ömma omsorgers hjälp blir han säkert strax frisk.
Margaux, superkul med Noma. Vad var det för lista? På vår egen måste göra-lista ligger de i alla fall riktigt högt upp. Nästan lika högt som inköp av salladsslunga nu när mannen snart åker till Sverige på businesstrip.
Kram, G
Stålis: Usch, vad laskigt med din mans kinesiska sjukhus-visit. Hoppas att han blir frisk snabbare an kvickt!!
Stålis - usch vad läskigt det lät med prickar och feber. Hoppas han snart mår bättre! Min man är förkyld IGEN. Vet inte vilken gång i ordningen. Det bara rinner och endast från en näsborre. Helmysko men jag hoppas det går över tills vi åker på fredag.
Nu är både hotell i Paris och restaurang i Köpenhamn bokat. I Paris klassade vi upp oss lite och får ett hyfsat hotell med bra läge och i Köpenhamn så insåg mannen att vi faktiskt både firar 1-årig bröllopsdag och min födelsedag så det blev en topprestaurang. Tyvärr var Noma fullt men det blev Kong Hand Kaelder istället. Jag är så sugen på foie gras!
Listan som Margaux nämnde är nog den över världens bästa restauranger. En av dem vi besökte i Syd Afrika låg där.
Förresten var nära att boka en restaurang bara för allt vin de hade. Listan var helt enorm. Man kunde visst även få ett 50-tal viner på glas. Vi får se om vi har något ärende åt det hållet för attans vad sugen man blev att prova deras Bordeaux och Bourgogne viner.