• Gemma

En plats i solen

Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).

Kram, en av kineserna.

• Svar på tråden En plats i solen
  • Lapinette

Men det jag tänkte skriva var;
    LYCKA TILL LOURDES PÅ ER STORA DAG! Jag håller tummarna för uppehåll men det är ju underbart grönskande grönt så det är inget att bli ledsen över om det kommer ett stilla vårregn. När ni har tid och har återhämtat er får du berätta hur underbart det var.

• Gemma

Izunia, neeeej, fick inget mail :( Vill så himla gärna få det, skulle vara perfekt inför min och medarrangörens dejt i morgon. Skickade du till gemligt@hotmail.com ? Min Frogspacemail funkar inte längre.

Kram, G

• Gemma

Girls... vet att jag frågat förr men är det möjligtvis någon av er som ordnat en babyshower och skulle kunna ge tips på någon eller några lekar? Kram, G

• Gemma

Stålis: Allt det där kan de hjälpa dig med i taxfreedesken på flygplatsen :)

• Lapinette

Gemma - har du sett/hört det franska bidraget till Eurovision. För en gångs skull har Frankrike inte skickat någon kärlekskrank donna som står där och gråter ut sin sång utan gjort parodi på sig själva. Man kan se deras video på DN. www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=648816

• mlu

Gemma:
    Har inte sjalv ordnat med daremot besokt babyshowers'. Allt har sjalvfallet varit i baby tema; en lek har varit att gissa antalet non-stops/smarties eller liknande i en nappflaska, en annan lek ar att gissa omkretsen pa den blivande mammans mage och sedan mata med ett mattband, narmast vinner saklart! Har ocksa varit flera mer detaljerade baby-fakta fragor dar sjalvfallet den blivande mamman ocksa deltagit och fatt briljera ( -dock inte alltid den som kunnat alla svaren)
    Massor av cup-cakes och andra godsaker!! Lycka till!!

• Izunia

Gemma jag ska klistra in det jag försökte skicka här istället...

Vi hade även en gästbok där alla fick skriva en liten kommentar samt
    en gissning av födelsedatum/vikt/längd och namnförslag!

Hör av dig om det är nat du inte förstar.
    Vi hade även ett korsord..Med fin nalle puh bakgrund. finns nagra sidor pa nätet där man kan fixa gratis!

1. Alla far ett korsord
    2. lekar ?
    * Mät mammas mage. Alla far riva av tillräckligt mkt toapapper/snöre. Den som kommer närmast vinner.
    * Blöjleken. Alla delas upp i par. Tillsammans men endast 1 hand ska man sätta pa en blöja pa en docka. Snabbast vinner.
    * Multi-mamman. Varje gäst ska försöka hänga sa manga kläder som möjligt pa en
    tvättlina samtidigt som hon haller en ?baby? och pratar i telefon. Flest kläder pa 30 sek vinner.
    3. Köpa en gästbok där alla kan skriva en hälsning samt gissa pa barnets kön, vikt,
    längd, födelsedatum och namn.

Tävlingspoäng (gjorde en enkel tabell).

• margaux

LOURDES!!! PUFF, PUFF och lycka till i morgon..... Have fun, enjoy and relax!!

• mlu

Hej pa Er,

en valdigt "oglammig" kvall pa Rivieran. Varmer en pizza slice i ugnen o funderar pa att synda till med ett glas Rose. Trist att sitta inne o hanga en fredag kvall men kanske mer ekonomiskt att skaffa en tv an att besoka allehanda hotta nattklubbar titt som tatt!!
    Nagon av er som har erfarenhet av att starta eget foretag?? Ja, som om livet inte varit nog omvalvande sista halvaret haller jag pa med en businessplan...men idag sa kanns det sadar. Lite kanla av mellankoli o forvirring...

• Gemma

Å vad ni är snälla med tipsen, ska ta upp allt under planeringsmötet ;) Några mer förslag? Menar inte att vara otacksam, gillar allt ni sa.

OK: Först. Nu. Sitter jag i sängen och lyssnar på fågeltjatter och försöker samla tankarna. Igårkväll var vi alltså på kinesiskt bröllop! Hade frågat väninnan vad det är som gäller, hon sa "Kinesiska bröllop är riktigt enkla, man kommer in, man sätter sig, man äter och sen efter två timmar reser sig alla tvärt och går. Så ha inga förväntningar. Men det beror på hur formellt det är." "Så", frågade jag, "hur skiljer sig ett formellt bröllop från ett ickeformellt?" "Man ser det på brudens klänning", förklarade väninnan, "och så maten, och hur många gäster det är."

Eftersom paret redan tidigare hade gått igenom den byråkratiska och föga romantiska processen att gifta sig hos den kinesiska myndigheten (man gör alltid så, här), skulle det röra sig om en ceremoni och middag till brudparets ära. Vi anade redan oråd när vi insåg att stället låg precis vid vattnet i ett urpampigt hotell, precis vid det berömda Oriental Pearl Tower. När vi hittade fram till stället stod paret i en blomsterbåge och blev fotograferade och filmade; tjejen var stel och vit som ett lik i sin sprits-gräddeklänning. Vi var självklart sist av alla så efter att ha gett det röda kuvertet med 800 kronor till en dam (nån släkting) och fått vårt kort taget med paret, gick vi och satte oss vid det anvisade västerlänningsbordet. Där hade alla män kostym och slips och mitt på bordet såg jag genast en flaska moet. Vid de andra borden satt kineser i förhållandevis enkla kläder, de flesta männen hade billiga tenniströjor och slacks eller jeans. Jag hade, eh, röd lårkort siden-tunika med bell sleaves och kände mig rätt fabulous men aningen avklädd. Och lokalen! Panoramautsikt över vattnet, rosenarrangemang överalt, vita dukar, en scen med en stor, skär skylt som annonserade "wedding", längst fram en tårta i åtta våningar, och så en röd matta som gick genom hela lokalen, där brudparet skred fram i en strålkastarspot till öronbedövande Frank Sinatra-musik. Framme på scenen intervjuades bägge föräldrar av den talkshow-liknande speakern, fotograferna (3st) och filmaren knäppte som galningar när de hällde champagne i någon sorts upplyst pyramid av champagneglas, varpå de skålade med varann till publikens jubel. Efter att speakern talade lite mer fick de hålla om varann till romantisk musik och sen började vi äta. Hummer, gåslever, grillad anka, sjögurka i slemmig, grön sås, hajfensoppa... riktigt gott faktiskt. Rätterna fortsatte att anlända i en strid ström, man använde bara den lilla tallriken som hela tiden byttes ut. Efter ett tag började gästerna cirkulera, först var det föräldrarna som kom och presenterade sig för alla, sen kom de höga myndighetspersonerna, män med dålig munhygien som redan hunnit supa sig halvt redlösa på den kinesiska vita spriten. Alla ville prata med västerlänningarna, det "finaste" bordet förutom brudparets, men ingen utom jag kunde kinesiska så de slemmiga myndighetsgubbarna tog tillfället i akt att dreggla kinesiska slemmokommentarer till mig och sen tog en av dem ett riktigt smärtsamt grepp om min arm och kommenderade mig att följa med honom och - översätta! Jag lyckades dock avstyra uppdraget.

Under tiden hade brudgummen bytt om till en puffklänning i guldbrokad och cirkulerade runt bordet, fortfarande stum och stelt leende. Jag försökte få kontakt med henne men då var hon redan på väg bort. Till slut gick jag resolut fram och började prata med henne och då sa hon bara, mellan sammanbitna tänder: "You think this is too formal for you, right?" Jag förklarade att så var det inte alls, vi hade jättetrevligt, och då kontrade hon med att "well, I just wish this was over, I'll talk to you afterwards when I'm more relaxed." Hemskt va? Både jag och mannen konstaterade att hon såg både glad och avslappnad ut på de många diorna som flashade förbi på storbildsskärmen bredvid scenen, foton från Paris, Indien, Japan och andra resor som hon och hennes franske make hade gjort.
    Efter att bröllopstårtan skurits och ätits (jag skippade den, såg misstänkt ut som polystyren), försvann brudparet en än gång ut för ett tredje klädbyte. När de kom tillbaka blev det lite show, Borat-style, där brudgummen, klädd i röd folkdräkt, ledde in sin likaledes rödklädda "fångst" i ett stort, rött band. Hon hade även en röd påse över hvudet. Uppe på scenen tog mannen bort påsen från brudens huvud, fejkade ett häpet uttryck och kysste henne till publikens jubel. "Ja, det var ju en vacker brud du fått tag på", skojade talkshow-värden.
    Prick klockan åtta reste sig alla upp och försvann illa kvickt. Utom fransmännen (=vi) som vägrade att acceptera att festen var slut. Klockan 21.30 var hela lokalen rensad, förutom vårt bord, där kall sjögurka guppade i förstelnad gelésås, medan flaskorna med moet sakta tömdes en efter en. Då fick vi till slut lämna bordet och sätta oss i en korridor; där fortsatte den franska "festen". Brud och brudgum anslöt sig till oss, bordet fylldes med snacks, tvinnade grå snoddar, prickiga bollar, rutiga pyramider.... och en sorglig liten skål med sjögurka som vid det här laget blivit torr och rynkig. Viktigare: Där fanns även två ishinkar med moet. Är det något som skiljer fransmän från svenskar, så är det hur DISKRET de dricker. Och mästaren i diskretion är helt klart min man. Hans ögon var vid det laget små och ganska röda, hans onda chef hejade på oss och försökte med lömska medel få oss att dricka mer, mer, mer. Eftersom bruden inte pratade franska passade jag på och prata engelska med henne (hennes engelska är utmärkt). Hon var fortfarande märkbart skakad efter upplevelsen, hur jag än lockade och trugade kunde jag inte få henne att säga ett enda positivt ord om bröllopet. I bästa fall var hon neutral: "It's just one of the jobs you need to do in life." Och jag förstod att problemet i synnerhet varit att hon tvingats visa sin kärlek offentligt, inför en massa personer som hon inte känner eller rentav är rädd för (myndighetsgubbar); helt enkelt därför att det förväntas av henne. Pressen på dessa endabarn är enorm, och eftersom båda hennes föräldrar och dessutom hon själv har livstidsjobb inom regeringen skulle det se oerhört illa ut om hon och mannen inte ställde till med ett överdådigt party. Men, menade hon, eftersom hon alltid fått så mycket uppmärksamhet som endabarn är den största lyxen att få bli lämnad i fred, slippa alla frågor om när de ska ha barn, hur hennes man är och så vidare. Jag ska bara att jag förstod men ändå inte, att våra liv är väldigt olika, och att vi i alla fall hade haft jättetrevligt. För det hade vi! vid midnatt åkte vi äntligen hem, då la sig mannen på soffan och jämrade sig att han mådde illa, han hade druckit för mycket champagne! "Hela du är som en jättestor champagneinlagd sjögurka", skojade jag, och då ropade han: "Säg INTE sjögurka, då fontänkräks jag rätt ut!"

Idag... försov jag mig igen. Mannen är på jobbet och lagar en maskin som gått sönder. Ringde honom nyss och han verkar ha kommit över både sjögurkan och champagnen. Förstår inte vad de är gjorda av, männen. Själv är jag hur sjåpig som helst. Hur mår ni?

Kram, G

Svar på tråden En plats i solen