En plats i solen
Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).
Kram, en av kineserna.
Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).
Kram, en av kineserna.
Jag skulle personligen aldrig sänka taket om det inte vore typ... 4 meter. Finns andra lösningar, typ sätta spottar i hörnen. Kram!
Och sen tycker jag att man ska ha många olika belysningskällor, på golvet, i taket, punktbelysning (pendel?) ovanför bord osv. En vacker taklampa blir som en skulptur. Det är jätteviktigt att kunna variera.
Sannt!
Men måste man sänka för spots? När vi satte upp takbelysning i köket så borrade elektrikern i taket för att kolla vad som fanns ovanför och vi hade 15 cm mellan himling och det riktiga taket i trä. Vi satte två klotlampor i glas från Ikea i en meter vajer på varje i taket. Sedan har vi en fotlampa över bordet eftersom det är snetak med fönster där, en sån med tung fot och halvmåne stång med en rund klocka på. Blev jättefint!
Vi gillar mysbelysning så vi kommer ändå att ha smålampor men vi hittar inga taklampor som passar in i vardagsrummet och vill absolut inte ha något som hänger ned. Vi har provat och gått tillbaka med det vi trodde skulle passa.
Visserligen har vi inga grannar ovanför oss men visst blir det att sänka för spots. För att göra det rätt och beroende på lampa så sänker man taket och lägger i gipsskivor.
Vi var så övertygade innan och nu börjar vi tveka. Har fått priser och arbetare är bokade.
Lapinette: Vi sänkte taket i vårt badrum och gjorde en "stjärnhimmel" med dimmer. Funkade där, dels var ursprungshöjden 1,70, dels var det ju badrummet. Men om det funkar i vardagsrummet är nog en smaksak.
margaux, er lägenhet verkar så himla fin!
I badrummet ska vi absolut ha spots och från början hade besämt att ha det i hallen. Nu hänger en ärvd kristallkrona i hallen och för första gången så gillar jag den så den rubbas inte. Men sen SA så har vi varit inne på spots i vardagsrummet. Nästan alla hotell vi bodde på hade spots i taket.
Lapinette, follow your heart ;)