• Gemma

En plats i solen

Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).

Kram, en av kineserna.

• Svar på tråden En plats i solen
  • Gemma

Hej! Hur mår ni? Här i Shanghai är det som vanligt, fåglarna tjattrar, tvättmaskinen surrar, bilarna har tutkonsert och på vår lilla gata, utanför min port, spelas just nu in en rockvideo med en smal tjej i hotpants. Ett tjugotal grabbar satt och hängde i minibussar, "Hello! Hello!" Sa de när jag gick förbi, i mina nya, rondör-fixarjeans. Seven for all Mankind... amen.
    Då var jag alltså redan på hemväg (klockan är kvart i tio nu). Vaknade sju i morse, klockan ett på natten för min omtöcknade kropp, släntrade motvilligt iväg till skolan bara för att finna att den var - tom. Skolan börjar först i morgon, däremot missade jag HELGENS lektioner. Ja, don't ask... de har ett speciellt sätt att göra det mesta på, här.

Hur som helst bra att jag kom upp, ingen idé att dra ut på det, första veckan kommer att bli tuff. Mindes i alla fall just att jag ska gå på kinesiskt bröllop nu på fredag. Spännande! Har dock inga direkta förväntningar, de flesta säger samma sak - folk kommer, slevar i sig maten, tjattrar medan brudparet säger sina löften och sedan, när maten är slut, reser alla sig resolut upp och går hem. Får se om jag har rätt...

Just nu tvättar jag samtidigt som jag försöker finna en mening med livet. Eventuellt hittar jag den på ett löparband på gymmet, får väl släpa mig dit lite senare.

Lourdes: När det regnar i sverige luktar det godast i hela världen. Och det gröna blir extra fluffigt. Önskar dig i alla fall sol.

Ha en fin dag! G

• Gemma

mlu: Hehe, trevligt att du håller stilen.

Lapinette: Nej, dessvärre ingen Man Ray, när vi hade varit hos Monsieur Gagnaire var nästan alla pengarna i matkassan slut. Det är kostsamt att käka middag och dricka vin hos nån med tre Michelin-stjärnor. Läste i alla fall en skojig artikel här www.illvet.se/polopoly.jsp&d=147 som delvis förklarar varför Tahitivanilj-sufflén var så overkligt smakrik och hade så mycket stuns, på en gång robust och fluffig under den marängkrispiga ytan. Läste vidare att Gagnaire är den mest utflippade av frankrikes "stora" kockar, fast... jag vet inte, man har ju testat en del vid det här laget och jag tyckte väl mest att de uppemot hundra olika små anrättningar jag hade möjligthet att prova (inklusive amuse boucher, dessert-amuse boucher, champagne-amuse boucher, plus att jag och mannen provade allt hos varandras tematiskt ordnade beställningar) var väldigt "franska" i smaken, alltså både runda och komplexa. Gillar i ärlighetens namn när smakerna är mer separerade och "spretiga". Men han jobbar alltså ihop med en kemist, som f.ö. skrivit en bok som mannen haft sedan länge, och de försöker ständigt finna kemiska förklaringar till varför smaker gifter sig, hur man förstärker dem och hur man kan få en förutsägbart optimal konsistens på allt. Och alltså... jag kan emellanåt gilla när det INTE riktigt gifter sig. Eller... när man får upptäcka lite själv. Typ som när min kompis hade med en flaska moet och gåslever, men att det blev så himla mycket godare med rökt lax till. Eller när man häller senapsfrön i sockerärterna innan man steker dem i smör. Det blir inte harmoniskt eller balanserat utan mer spännande än så.

En annan grej var att jag redan kände till varenda en av de "avant gardistiska" ingredienserna. Quinoa käkar jag till lunch typ varannan dag, tahitivanilj hade jag i min gula tomatsoppa för flera år sedan, miso, wasabi, utländsk (läs: inte fransk) ost har man ju käkat i sverige sedan åttiotalet. Men fransmän är sååå okunniga på utländsk mat, det mest exotiska inslaget på menyn var följaktligen en "hommage till det kinesiska köket": Pekinganka. Hmm.

Men alltså jag kanske bara är kritisk för att jag tycker att det franska köket är en smula överskattat. I motsats till, säg, Kanton eller Hunan-köken. Ja, eller det ungerska, eller det svenska.

Känner mig i alla fall lyckligt lottad över att ha råd och möjlighet att uppleva så mycket spännande saker. Nu ska jag gå och tumla lite tvätt. Kram, G

• Blivande Fru Stålhandske

Har du tumlare Gemma? Jag hänger min tvätt old-school-style. Men förra veckan satt det en bamsing till ödla och vaktade ovanpå tvätt maskinen och stirrade vilt på mig, så den dagen blev det inget tvättande.

Gemma, kinesiskt bröllop låter super! Jag antar att det går till så som du beskrev, precis som alla kinesiska högtider. Komma dit, sleva i sig maten, dricka, åka hem. Vi får hoppas på att bröllop är av det lite mer händelserika slaget!

Hur har damernas helg varit?
    Här har det varit tokigt fint väder, över 30 grader håller det sig, och strålande sol. Sitter just nu och har dåligt samvete över att jag inte ligger och lapar sol på verandan, utan sitter och ugglar framför datorn. Men jobba måste man också göra, har jag hört!

• Blivande Fru Stålhandske

Och Lourdes, jag håller tummarna för ett perfekt gifta-sig väder på lördag!

• Gemma

Stålis: Resten av den här dagen bär jag bilden av den vilt stirrande ödlan allra närmast hjärtat.

Kram!

• Gemma

Alla: Nu har också jag sett "The painted veil", på flyget hem (hit). Eftersom jag även ville se ytterligare två filmer blev det typ inget sova av. Därför mår jag tjyvens nu. Men det var en bra film (även om kineserna skildrades på stereotypt vis, som små ondsinta hottentottar med streckögon... väldigt långt ifrån de glada prickar man möter här i Shanghai), tack för tipset!

• Lapinette

Stålis - så du har en egen tvättbetjänt!! Han var riktigt stilig kanske t o m rutor på magen?!

I Stockholm regn. Det var evigheter sen det regnade. Lite trist att behöva gå ut i regnet annars är det välbehövligt. Träden nästan slokar för att det är så torrt. Håller dock tummarna för stabilare väder till på lördag men jag lovar Lourdes bröllopet blir minnesvärt och underbart trots regn. Vi hade sol och störtskurar på vår dag. Trist nog så var det strålande sol när vi var inne i kyrkan men när gästerna skulle gå tipspromenad till champagnen vräkte det ned. Man kan tyvärr inte göra något åt vädret och hälsan. Och då hoppas jag tusen gånger mer att ni kommer att må bra på er stora dag!

Gemma - kan ibland tycka att det där superrestaurangerna inte alltid är de bästa. Kanske har man för höga förväntningar? Sen är det ju så att smaken är som baken plus att vi lägger mycket av vår bedömning i atmosfären. En av våra favoritrestauranger (i Mougin)går i orientalisk stil med tunga draperier, stora stabila runda bord, stora palmer, mysigt ljus och som en extra krydda har de soulartiser som sjunger där. Maten är supergod men det är allt detta runt omkring som gör det så bra.

• Gemma

Haha stålis, du är avslöjad, du la ju dit MAT till ödlan. Men den var ju hur fin som helst med sin tuppkam. Nästan så att man skulle vilja adoptera den. så coola djur har vi inte i Shanghai! Skulle bra gärna vilja byta liv med dig i en vecka eller så.

• Gemma

Lapinette: Har kommit fram till att den godaste maten i hela världen är första grillningen på sommaren, kanske lax eller entrecote, mannens taboulé, min potatissallad, med drinkar och vin i den svala kvällsluften, följt av svenska jordgubbar. Tätt följt av mammas vaxbönsstuvning, mammas spenat och mammas julbord. Antar att inramningen har mycket att göra med saken även här..?

Svar på tråden En plats i solen