En plats i solen
Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).
Kram, en av kineserna.
Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).
Kram, en av kineserna.
Okej Gemma, jag erkänner.. drömmen om en tvättbetjänt blev för stor, så jag lockade till mig den i ren desperation.
Mannen var i Hong Kong under dagen som jag kämpade med att få ödlan att flytta sig (Bland annat med att kasta brödbitar på honom, stackarn) och när han, -mannen- kom hem och fick se bilderna jag hade tagit frågade han mig om jag verkligen trodde att just fullkornsbröd var det ultimata snackset för ödlan. Nä, kanske inte det. ;)
Idag har vi haft strålande sol och jag har lapat lite av den ute på balkongen, jobbat, och styrketränat med mannen. Nu ska jag glo på "Music and Lyrics" med Hugh Grant som jag har en pinsam lite förkärlek för.
Gemma, jag kan byta liv med dig en månad eller så, så länge din man fixar frukttallrik till mig på morgonen som han gör till dig. :)
Stålis: Jag har gillat Hugh Grant sedan han gjorde homoerotiska, brittiska privatskolefilmer på åttiotalet, då kallade han sig Hughie Grant och var oftast ond i filmerna, inte sådär charmigt förvirrad. Upptäckte honom genom en killkompis som var homosexuell och hade osviklig nos för blivande superstjärnor. Jude Law, Helen Mirren och Christin Scott Thomas var tre andra då okända skådisar som min kompis blev besatt av.
Music and Lyrics var en av anledningarna till att jag inte sov på väg hit, tillsammans med The Painted Veil och en film med Will Smith som är en riktigt bra skådis (åtminstone jag blev förvånad) i "The Pursuit of Happiness" som är en riktigt bra film (åtminstone jag blev förvånad).
Å, och sen såg jag en sjukt bra dansk film som heter "Adams Aebler" (adam's apples), i Sverige.
Nån som har nåt filmtips till mig?
Idag ska jag gå och fika på ett nytt ställe i närheten, med en svensk väninna (min bästis här). Sen blir det skola och kanske lite skoshopping inför bröllopet (med modesta prislappar, kinesiska skor av lite bättre kvalité).
Igårkväll gjorde jag riktigt schysst vardagsmat, marinerade fläskfilé i marinad bestående av massa pressad vitlök, honung, olja, salt och peppar. La allt i en plastpåse i kylen. Efter en halv dag tog jag ut filén ur marinaden, lät oljan rinna bort, stekte ner resten av marinadmixen tills den karamelliserades lätt, tillsatte grädde, extra peppar och buljong och hade sen en sås som är klart är beroendeframkallande. Till det serverade jag vildris, svamp stekt med schalottenlök och sockerärter frästa med senapsfrön. Njöt till sist av en sallad omslingrad av den goda goda oljan och vinägern som jag slet så med att baxa hit. God vardagsmat... är nästan det godaste som finns.
Idag är det åter försommar och luften känns redan lite friskare än när jag kom. Tur att man vänjer sig så snabbt!
Stålis: Nästa gång du får ödlebesök, testa med några saftiga spyflugor istället.
Kram. G
Är precis tillbaka från en vända i poolen, nyskrubbad och len efter duschen också. Superhärligt ute idag med krispig luft, 30 grader varmt och strålande, strålande sol!
Gemma, skojigt med Hugh Grant och homoerotiska filmerna, skulle inte ha något emot att se någon av dem nu och få ett gott skratt. Music and lyrics igår var helt okej, precis som jag hade förväntat mig. Problemet är att jag alltid haft så svårt för Drew Barrymore, och har det så fortfarande.
En annan film jag plockade på mig häromdagen i filmbutiken var en gammal sådan som jag aldrig sett, med Brad Pitt. "A river runt through it". Den var också mysig att se då jag är lite inne på lätt-tittade filmer just nu. :)
Gemma, din marinerade fläskfilé åkte rätt in på veckomatsedeln här hemma, lät mumsigt!
Nu ska jag åka och veckohandla innan ayi kommer och ska storstäda.
Gemma - tips på film men du har troligen redan sett den, "In the mood for love". Kinesisk och helt underbar!!!
Men vad skriver jag? "A river runt through it"? jag menar självklart "runS".
Nu har jag bekämpat en myrinvasion i köket med insektssprayen som inte kan främja ozonlagret någonstans. Åh, så det sticker i halsen!
Stålis, är det "Mortein" spray? Nä, den främjar nog bara husfriden för din och mannens del. Eller kanske Raid? Jag skulle inte hänga kvar i huset under tiden som det är som värst. Myror har vi också, ständigt. Men det beror nog mest på min fäbless för mango. Mmmm. Får väl säga att det var nog det enda som jag saknade när jag var i Europa, tillsammans med prisvärda middagar, fejk-Catherine Malandrino (blev varse om vad äkta vara kostar i Paris, Gemmas moral goes out of the window!) och en och annan kär vän.
Igår shoppade jag ett par bekväma skor från Clarks. Såna som gör att man känner sig aningen piffig, inte är uppseendeväckande fula och som man kan gå många kilometer i. Kort och gott nästan det svåraste som står att finna, tillsammans med Birkin-väskor i box-läder och färgen "Rogue Hermés". Arrrrgh, INTE tänka på det nu. Hur har ni det?
Kram, G
Idag skolkar jag för att göra färdig min portfolio. Vill ju skaffa mig lite relevant arbetslivserfarenhet.
Kan ju tillägga med facit i hand att det gick sådär med arbetsdiciplinen. Ska iväg nu och käka middag med mannen, alltid trevligt att ha en dejt. och till skillnad från mig har han som vanligt gjort massvis idag. Tog i alla fall min väninna på en promenad i sunkluften innan idag, hon bor utanför stan i en typisk gated community och får typ inte se någonting alls av Shanghai. Sååå trist. Och hon är mormon och umgås mest med sin church group. Men hon är urgullig och vi har jättetrevligt, även om hon klämmer ur sig i hennes tycke självklarheter som "well of course you wouldn't want to have children if you're not married". Men alltså det stör inte mig ett dugg, jag bara kontrar med min egen åsikt och sen är det bra med det.