• Gemma

En plats i solen

Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).

Kram, en av kineserna.

• Svar på tråden En plats i solen
  • lourdes

Nej, nej, jag missade ingen bröllopsresa som tur var. Vi planerar att ta den i okt/nov då vi sparat ihop pengar.
    Just nu sitter vi och småplanerar. Sydafrika har varit på tapeten ganska länge, men vi är inte helt säkra ännu. Nu kommer väl Lapinette hoppa på mig ;)
    Vi tvekar just för att vi inte vet om vi känner för att åka runt en massa och utforska landet, för det är den uppfattningen vi fått att man bör göra om man ska till Sydafrika, eller vad säger du Lapinette?
    Just nu känner vi bara för att ligga i solen och bli ompysslade och göra så lite som möjligt. Kan hända att vi känner så just nu för att vi är trötta efter allt. Till hösten hoppas vi få nya krafter och då kanske Syafrika passar oss. Hm...

Förstår dom som åker på bröllopsresa direkt efter bröllopet. Hade verkligen varit skönt att åka iväg till en paradisö och bara vara.

Hur har ni andra gjort med bröllopsresan?

Andra resmål som vi har funderat över är:
    Maldiverna
    Amalfikusten
    Costa Rica

• Lapinette

lourdes - jag är en sån som förespråkat ledighet efter bröllopet. Vi åkte iväg på måndag morgon, en vecka till Amalfi och de första dygnen sov vi bara. Var så slut! Sen började vi så smått vakna ur dvalan och åkte på lite utflykter.

Sen så tog vi den där längre resan som just blev SydAfrika. Vi gillar att se saker så för oss kändes det inte jobbigt eller stressigt. Vi tog dessutom bara en liten hörna av detta stora land. Valde bort att åka upp i norr etc. enbart för att vi inte ville stressa. Den delen får vi ta en annan gång helt enkelt. Jag kan varmt rekommendera er att åka dit men lovar att inte "hoppa på dig" om ni åker någon annanstans. Vill ni ha lata dagar och sol/bad så skulle jag välja Maldiverna av ovanstående alternativ.

• lourdes

Nej, jag skojade bara om att du skulle hoppa på mig. Vet att du inte skulle göra det, du är ju världens snällaste :)

Maldiverna skulle vara det perfekta resmålet just nu, men jag har en känsla av att vi vill "utforska" till hösten.

Hur länge var ni i Sydafrika? Tips på boende?
    Och ni som också har varit i Amalfi, hur var det?

• Lapinette

Amalfi är jättevackert men attans vad mycket turister. Vi var där i slutet av maj och det kändes som hela England var där då. Har hört att det ska vara bäst i oktober, lugnare och mer genuint.

Vi var i Sydafrika i 2 veckor och alla hotell fick jag tips om härifrån (BT). Kan absolut ge dig rekommendationer och säga vad jag ångrar eller skulle ha gjort annorlunda.

• Lapinette

Hade alla tips nedskrivna på min dator men tyvärr raderades dem när jag bytte till en ny dator men i stort sett så såg vår tripp ut så här.

5 dagar Kapstaden
    3 dagar safari
    2 dagar Plettenbergs Bay
    2 dagar Franschoek

Vad jag hade gjort annorlunda var:
    - dragit ned till 3 eller 4 dagar i Kapstaden
    - 2 dagar safari hade räckt
    - ökat med 1-2 dagar i Plettenbergs Bay där vi hade en underbar svit

• lourdes

Så 2 veckor räckte för er i Sydafrika?

Hur var det att packa upp och packa ner väskan efter endast ngr dagar på vardera ställe? För mig låter det lite som att man hela tiden är på väg någonstans och inte kan slappna av helt, men det kanske är en vanesak.

Vi är ute efter att bo på ngt riktigt fint och "lyxigt" ställe. Något du har att rekommendera?

• Lapinette

Kände aldrig att det var jobbigt att åka vidare. Många som åker till Sydafrika väljer ju t o m att bila Garden Route. Vi ville inte åka hela den vägen utan gjorde vårt upplägg med ett flyg mellan Kapstaden och Port Elisabeth.

Som jag skrev innan så gillar vi att åka runt och våra bästa semestrar har varit när vi har bilat runt och besökt flera ställen. Gillar att "upptäcka". Så det där är ju beroende på vad ni tycker om att göra. Är man mer för att ligga på stranden så är Maldiverna ett bättre alternativ. Vi gillar att mixa. En dag på upptäcksfärd och sen en lat dag vid havet eller poolen. Så brukar vårt upplägg se ut.

Vi bodde fint men inte superlyxigt. De bästa ställen vi bodde på var safarin som var femstjärnigt och så då sviten som vi hade i Plettenbergs Bay.

• Gemma

Har nu skickat ännu ett jobbsökarmejl till en byrå här, började med ett ödmjukt "Although you're probably insanely busy..."

Få se hur det går. I sverige brukade nio av tio ignorera även de mest kreativa kontaktförsöken.

Hur mår ni?

G

• Lapinette

Vet inte hur jag mår?! Ytterligare en natt och jag är klarvaken typ mellan 03:00-05:00. Det är så ljust ute att kroppen inte alls vill sova. Var uppe och googlade lite och snurrade runt i lägenheten. Shit, jag som sover som en ovaggad gris i vanliga fall.

Annars en superhärlig solig dag i Stockholm och jag är på jobbet igen. Idag ska de börja med renoveringen av vårt vardagsrum. Det blir sänkning av taket med typ 8 cm och 15 spots, 3 vita väggar och höjd fönsterbräda. So nice när det är klar! Önskar bara att våra möbler kunde säljas också så vi kan införskaffa dem vi har tittat ut.

• Gemma

Lapinette, 8 cm låter inte alls dramatiskt. Blir säkert hur coolt som helst. Just nu sitter jag och samlar mod inför att ge mig ut i den uräckligt varma dagen, ska göra något så ansträngande som att fika med en väninna, följt av vaxning av ben. Hm. Lat var bara förnamnet.

Svar på tråden En plats i solen