• Gemma

En plats i solen

Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).

Kram, en av kineserna.

• Svar på tråden En plats i solen
  • Lapinette

Tänka sig att jag aldrig har hört marskatter här i Sverige? Ändå så hade vi flera katter runt husknuten där jag bodde förut. Hörde jag dem inte för att jag sover så sött eller är de sådana väluppfostrade (halvt innekatter) som inte skriker? Har dock ett minne av en katt som skrek så in i bövelen fast det var i maj. Helt fel månad och den sista natten jag spenderade i Tokyo. Låg där på golvet och försökte sova med en katt som skrek utanför fönstret och en pappa bredvid mig som snarkade så väggarna skakade.

På tal om snarkningar så har min make (ja, han är hemma igen) väckt mig flera gånger i natt för att jag snarkar. Jag blir så sur när jag blir väckt. Muttrar något, vänder mig om och snarkar igen. He, he! Hämnden är ljuv. Jag har en liten förkylning som inte vill ge med sig och varje helg när jag slappnar av så kommer den.

Annars så sitter jag här och tittar ut över hustaken. Solen skiner men det är lite mörka moln som sveper förbi. Det har regnat i natt och imorgon ska det vara dåligt väder igen. Är glad över min promenad i solen igår och tulpanerna stoltserar fint i den stora vasen på matsalsbordet. Jag köper olika kombinationer och färger varje gång.

• Gemma

En daglig dos mörk choklad är bra för både hälsan och humöret. Ett amerikanskt forskarteam lett av en professor i medicin från Harvard University, har kommit fram till att flavonolerna i kakaobönan kan sänka blodtrycket, minska risken för demens och diabetes samt påverka minne och inlärning positivt. Sedan tidigare är det även känt att mörk choklad gör oss lugna och glada eftersom det innehåller ämnen som stimulerar ?lyckohormonet? endorfin.

Ett flertal studier har visat att antioxidanterna i rött vin kan minska risken för cancer samt hjärt- och kärlsjukdomar, om än bara bland äldre. Bland annat gjordes ett uppmärksammat 10-årigt försök på 8000 personer vid the Kaiser Permanente Medical Group i Oakland, USA. Resultaten visade att personer som dricker ett till två glas vin per dag lever längre än de som är helnykterister eller dricker mer.

• Gemma

Enligt en studie i the American Journal of Clinical Nutrition kan risken för hjärtsjukdomar bland äldre minska om man dricker koffeinhaltiga drycker.

Gifta par har större sannolikhet att leva länge än ogifta, skilda eller änkor, visar en färsk undersökning gjord av amerikanska University of California. Personer som aldrig gifter sig löper drygt 60 % större risk än gifta att dö i förtid, och allra störst är risken för ogifta män.

• Gemma

Ha en skön söndag!

Kram, G

• Izunia

Vad jag ligger bra till statistikmässigt!! Tackar gemma!

Mer statistik tack! :D

• Lapinette

Japp, här blir det nästan vin varje dag och mörk choklad absolut! Är egentligen ingen chokladmänniska men nu kan jag inte äta en måltid utan att sluta med en ruta av 85 % choklad från Lindt.

Fast igår blev det champagne, hummer, löjrom och färska smögenräkor. Vi firade att vi hade en lördag hemma aldeles för oss själva.

• Gemma

Mer statistik: Hörde i ett program på P1 (läs: rätt seriös nivå) att 9 av 10 nobelpristagare är endabarn.

Och... idag försov jag mig. till 100% irriterande eftersom jag ägnat många sena timmar åt att förbereda läxan, ett litet föredrag på kinesiska. Och sen var jag så däckad att jag inte hörde väckarklockan. Det positiva är att min förkylning börjar ge med sig av allt sovande men huvudet känns som en spärrballong (läs: yrsel fortfarande, tryck, poppande öron), så jag ska gå tillbaka till den bra men SVINDYRA kliniken för mer koll.

Igårkväll åt vi middag med ett par som jag faktiskt raggat upp (bara i ett socialt avseende alltså ;) ) eftersom jag blev så impad av mannen! Han är mr hotshot CEO och höll ett inspirationstal till alla nyanlända i Shanghai i höstas, men istället för att i vanlig ordning orera om de knasiga kineserna (ja, sådär som jag ofta själv gör), pratade han om vikten att lära sig språket och sätta sig in i kulturen. Det gjorde starkt intryck på mig.

Skyndade mig naturligtvis att boka honom som talare till ett av våra egna events, dels för att han är så bra, dels för att få en ursäkt att prata med honom. Och han blev så impad av min trevlige make (min make är en såndär sympatisk typ som alla gillar, när det gäller mig är det mer antingen eller ;) ) att han föreslog en middag med oss fyra. ja, för han är gift med en superskarp kinesisk kvinna som därtill visade sig jobba för världens största reklambyrånätverk. Hon menade att de antagligen behöver en del frilanshjälp med just sådana saker som jag har jobbat med. Vi får se! Skulle vara nice att ha åtminstone några vapen att värja sig med när man återvänder till Stockholms tuffa arbetsmarknad. Läs: utökad CV, relevant för min branch. Kinesiska hör dessvärre inte dit.

Men just nu regnar det. Jag måste straffplugga en massa glosor för att kompensera mitt bortfall. Svårt när man sitter här och svajar.

På sniskan, G.

• lourdes

Gemma, igår kväll såg jag en underbar film, Kärlekens Slöja, från 20-talets Shanghai. Otroligt vacker miljö. Rekommenderas varmt!

Margaux, har startat en tråd (mat & dryck)där jag skulle behöva din hjälp. Vore jättetacksam om du kunde hjälpa mig.

• Blivande Fru Stålhandske

Här jobbar och jobbar Stålis för att få ha semester i några dagar när vi får besök i slutet av denna månaden av två av H's kompisar som är två pärlor till karlar.

Gemma, är du försummad av mannen? Låter jobbigt. Jag skulle vara en riktig gnällspik om det hände mig, det är en sak som är säker.

Regn i Zhongshan idag, men har hört ryktas om att sommarvärmen är på väg..

• Blivande Fru Stålhandske

Mmmm Lourdes, er mat lät supergod!

Svar på tråden En plats i solen