En plats i solen
Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).
Kram, en av kineserna.
Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).
Kram, en av kineserna.
mlu!! vad tragiskt!! Jag hade blivit helt hjärtekrossad! Materialistisk eller ej - dina saker hade sitt värde och du har köpt de för att du tyckte om dem! Jag hoppas innerligt att du far nan ersättning av flygbolaget eller försäkringen.
mlu: Nej, så tråkigt! Och jag antar att LAX inte tillät att du låste din väska heller - i vanlig ordning? En tjuv med bra smak tydligen.
Klart turen kommer att vända, vänta du bara! Jag säger som Izunia - hoppas du får ut någon form av ersättning.
MLU, jag är superledsen för din skull. Kläder är inte bara materialism, de är en förlängning av en själv. Som tur är, finns det inte så många helt unika kläder och med tiden kommer du säkert hitta substitut som du gillar lika bra, eller ännu bättre. Men till desss... snyft.
När det gäller Pashminasjalar finns det dyra (omkring 1500 SEK tror jag), handbroderade varianter även här i Shanghai. Själv brukar jag köpa dem på marknaden för tjugo kronor styck. Har en massa olika färger. Eftersom jag aldrig haft några innan jag kom hit, vet jag inte hur kvaliteten motsvarar de riktigt dyra sjalar man köper i Sverige. Antagligen är väven inte lika tät och de kan bli en smula luddiga. Men jag är ändå jättenöjd med mina. Mjuka, blanka och hyfsat stadiga. Och priset! Dock - eftersom jag sett att kvaliteten varierar även på marknaden skulle jag nog inte våga köpa dem över nätet. Har sett att de säljer exakt samma pashminas på Drottninggatan nära bron till gamla stan för omkring en hundring styck. Mitt tips är att du går dit nästa gång du är i Stockholm och känner på dem, sen kan du om du gillar kvaliteten köpa på dig ett helt knippe.
Och... the bottom line is: Visst kan man ifrågasätta kvalitet och "status" hos en tjugokronorssjal. Men kom ihåg att pashminaull och kashmir har rasat i pris eftersom djuren finns i Kina och att materialet numera är mycket lättillgängligt. Så keep an open mind!
Fråga: Vad är Friendship stores? Undrar om de finns kvar...
Marskatt, tack för dina gulliga ord! För mig känns det enkelt, för när jag speglar mig ser jag i själva verket bara ett stort ekollon ;) Men tjejerna igår sa en massa snälla saker och Ayin likaså (hon är här och i full färd med att skura toaletterna.
Igår kväll var jag alltså på en uberdesignad japansk restaurang med tjejerna. Maten var otroligt god men dyr och eftersom flera av gästerna var studenter vågade vi inte beställa in tillräckligt med mat vilket innebar att alla nervöst petade i maten och åtminstone jag var vrålhungrig när jag kom hem. Kan ibland ha svårt för konceptet "alla delar en massa smårätter", gillar det här med MIN mat, som bara JAG har valt och bara JAG får äta (fast om någon frågar snällt får de såklart smaka).
Nu ska jag till gymmet. Inspirerad av stålis ska jag försöka slå mitt tidigare löpnings-rekord: Tio minuter. Imponerande... not!
Kram, G.
mlu - vad hemskt!! Kan du inte få någon ersättning för det som försvann??? Eller får men helt enkelt skylla sig själv att man lämnar in bagaget?
Jag skulle har varit i Nice i helgen men mannen åkte tillslut själv. Han landar vilken minut som helst på Arlanda. Jag hoppas jag kan följa med någon annan gång och då kanske vi kan träffas?! För mig innebär Rivieran att åka till Esterelle och vandra i bergen, äta goda middagar i Mougin, strandpromenader (ej under sommaren) i St Tropez. Kan väldigt lite om utelivet förutom några barer i Cannes. Sorry for that!
Gemma:
Tack for Dina uppmuntrande ord. Visst man kan hitta nya favoriter. Synd bara att det riskerar att bli ett stort hal i kassan nar man skall inforskaffa dem!! Solen skiner har i Nice idag och det ar over 20 grader varmt. Tydligen 4 grader varmare an normalt senaste veckan meddelade dom pa radion. Lustigt bara att nu nar jag bor har ar jag inte alls like intresserad av vadret langre....
Sitte inne och forsoker jobba!
Pashmina sjalar a 20 kronor!! Fantastiskt!! Frstar vad Du menar att man nog inte skall kopa dom over natet... Synd!!! Jag har inga skrupler, min jag forlorade var nog ocksa ganska "kinesisk" litte tunnare men ganska fin lyster i vaven!!
Lapinette:
Jo, man kan fa en viss ersattning av flybolaget och eventuellt forsakringen. Problemet ar att inte hela bagaget forsvann, da ar det tydligen lattare att fa ersattning samt att jag reste Nice -LA och inte London- LA da jag fortfarande har en engelsk forsakring. Hrm...det tycks inte vara meningen att det skall vara alltfor enkelt att fa ut forsakringspengar. Ibland undrar man ju vad man betalar for.... forsakring for vad?? sa lange ingenting hander??
mlu, tyvärr är det sa...men allt! De gör det sa omständigt för folk sa att de helst ska ge upp och inte orka bry sig och ersättningen/försäkringen. Bara pa dem och ge dig inte! Har du tur kan du fa shoppa lite nya fina saker snart.
Har du etablerat dig i Nice än?
mlu - Känns ju som du har fått din kvot av elände för ett antal år framöver. Nu borde du få lite flyt i tillvaron ...jag håller tummarna!
Lapinette:
Tack, vad gullig Du ar, hall tummarna hart!! Mina egna ar snart bla av allt tum-hallande men visst hoppas jag att turen vander snart....
Har fatt enhel del besok inbokade av vaninnor som vill uppleva lite Cote d'Azur under varen!! Skall bli skoj. Maste nog skaffa en bil. Just nu har jag "varan" gamla bil men min ex skall hamta den i April. Desstom ar den alldeles for dyr for mig att ha har sa det blir till att se hur langt pengarna racker. Hoppas pa att dom racker langre an en vespa... Hade Ni nagon bil har nere?? Kanner Du till nagra bra bilhandlare??
mlu - man klarar sig inte i Frankrike utan bil. Kommunala medel existerar ju knappt. Ja vi hade en Alfa Romeo som numera står parkerad i Vasastan i Stockholm. Tog ut henne (LA voiture) på en tur i lördags men hon står tyvärr mycket stilla nu när vi bor centralt i Stockholm. Bilen inköptes på just Alfa Romeo i Cannes, Rue Carnot.