• Gemma

En plats i solen

Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).

Kram, en av kineserna.

• Svar på tråden En plats i solen
  • Lapinette

Det har du så rätt i så här kommer några till!

• Izunia

:) :) :) :) :) hoppas du mar bättre! :)

• mlu

Oj, vad jag blivit frekvent pa denna sida kvallstid som singel...

Igar gick jag ut med ett gang tjejer, mestadels engelskor, har i Nice. Riktigt skoj, dom flesta verkar ha hamnat har av allehanda markliga anledningar. Kanske kan skaffa ett socialt liv trots allt...

Kanner mig ohyggligt smickrad da en skotsk tjej fragade mig var i sodra england jag kom ifran!! Inte illa, skall forsoka att uppratthalla det. Men man vet ju aldrig efter ett par manader har kanske min engelska mer paminner om Svennis svengelska!!
    Om bara franskan kunde komma lika flytande...

Kvallen har spenderats pa min "nya" kvarterskrog; Cafe Turin, crevettes moyennes nagra huitres och Chardonnay. Har min pappa har pa besok sa det ar andra visiten pa denna restaurang inom loppet av nagra dagar. Fantastisk god mat 150 meter fran porten... Kommer nog inte att kunna lata bli att ga dit aven utan sallskap, favvo-vinet finns dock bara pa helflaska!! -Kommer bli tungt. Valkomna ner till Rivieran tjejer. En ung Chardonnay Louis Latour som smakar fantastiskt till skaldjur och mayonnaise for bara 15 euros!

• Lapinette

mlu - blir onekligen frestad. Hoppas mannens nästa businestripp kan planeras lite så även jag kan hänga på.

Här i Stockholm kände jag mig riktigt busig då jag "skolkade" från SATS och åkte hem istället. Bestämde mig när t-banan passerade stationen jag skulle av på. Var ute i sista minut och kände inte för att springa in med andan i halsen. Har även mått lite tungt idag efter en tjejmiddag här hemma igår. Inte mycket, inte så sent men i kombination med en hård arbetsvecka så pallar jag inte längre. Börjar bli gammal.

I alla fall, åkte hem slängde in träningstrunk och datorn. Bytte till bekväma skor och gick ned på stan. Njöt av att det fortfarande var ljust och inte alls kallt. Köpte ett helt fång med tulpaner på Hötorget och sen promenerade jag hem igen. Kändes som ett bra beslut!

• Gemma

Hej govänner! Era smilisar måste ha hjälpt för jag mår lite bättre idag. Kan ha att göra med nio timmars tung sömn också. Vad är lördag morgon för er? Lördag morgon betyder för min del, just idag, att skriva BT-inlägg med macen på magen i sängen och en stor kopp espresso bredvid. Fast nu har klockan redan hunnit passera 12 så espressokoppen har fått sällskap av flera tallrikar och en nästan urdrucken tékopp, samt en hel liten installation av följande: Tre snoriga papperstussar. En halvt uppäten karta anti-yrselkapslar (som dessvärre inte hjälper), en anti yrsel-spray som inte hjälper men luktar starkt av en väldigt god blomma, nezeril nässpray, nipaxon slemlösande medel (snart slut, hjälp, vad göra?) samt öronproppar (hjälper faktiskt riktigt bra mot grannens nattliga MSN-plinkande) och en massa böcker som lät bra i teorin men absolut inte kan mäta sig mot BT när det gäller underhållningsvärde. För att vara rättvis mot mig själv har jag faktiskt hunnit skriva klart en krönika och översätta den till engelska också, samt skicka iväg den till uppdragsgivaren (min pappa).

Igår var en rätt bedrövlig dag, som ni kanske kan sluta er till av mitt förkrympta lilla inlägg. Började med att gå till skolan och blev på riktigt gott humör av min klass, jag kan inte nog prisa deras skönhet, intelligens och kreativitet. Vart man vänder sig så sitter stiliga, småleende canadensare som ställer intelligenta frågor medan de klottrar ner fantastiska illustrationer i sina anteckningsböcker. Istället för att, som folk gjorde förra terminen, muttra sura kommentarer till mina svar (?du går i FEL klass, du är mycket BÄTTRE än den här klassen, det är FUSK?), spetsar de öronen och säger rentav ett och annat ?tack?, för faktum är att jag inte har något emot att hjälpa folk, stanna kvar efter lektionen och förklara lite grammatiska regler (lärarna har såklart grymt mycket bättre koll på sånt men ibland räcker inte deras engelska). Ja, om jag bara får ett sånt där strålande, blått, kanadensiskt ögonkast som tack. Mmm. Erkänner att jag är lite småförälskad i några av dem? men bara LITE. Men alltså finns det NÅT som får en lättare förälskad än att man blir försummad av sin man? Hade en verklig kris igår när mannen skulle komma hem extra ?tidigt?, dvs mellan halv åtta och åtta! Och därtill jobba idag, lördag!
    I alla fall, kände mig så risig att jag fick boka av min fikadate med min kinesiska väninna och hänga i soffan. Var ensam och uttråkad och skällde alltså ut min man i telefon. Kände mig så usel när han kom hem, men han var riktigt kärleksfull så jag antar att jag trots allt hade en poäng (svårt ibland att veta om man bara är grinig eller har nått en ?äkta? gräns). Ja, sen lagade vi snabbt favoritmiddagen hälleflundra och marinerade jätteräkor med ugnsbakad nypotatis och sparris. Läste lite tidningar framför TV:n, kalasade på papaya och Rufus Wainwrights ?Poses?. Har aldrig fattat papaya tidigare, tyckte den var banal och söt och med Rufus var det precis tvärtom, för mycket och för jobbigt, men nu har det släppt både för mannen och mig. Papayan kväser vår post-Hainan-blues, smakar helt enkelt som ett koncentrat av vår semester; Rufus texter passar min förkylningsbitterhet perfekt (??I did go from wanting to be someone/ Now I'm drunk and wearing flip-flops on Fifth Avenue??). Har ni några andra förkylningsbotartips så är jag idel öra.

Idag skiner i alla fall solen och någon gång kommer mannen säkert hem, till dess hinner jag jobba lite till och rättfärdiga att jag inte tanker göra nåt nyttigt alls under resten av dagen, om man inte räknar pedikyr och cocktailparty i en snäll väninnas urlyxiga bostad på 47 våningen till nyttigheter?

Lapinette, du verkar ju vara duktig nästan jämt så ditt sats-skolkande ser jag som något helt igenom positivt. För mig är det mest irriterande att jag aldrig lyckas träna mer än tre veckor i streck, så blir jag sjuk igen och måste göra uppehåll lika länge. Men jag får väl satsa på den bleka, taniga stilen. Funkar fint med min nya frisyr för mannen menar att jag är mer lik en karljohansvamp än ett ekollon och då får foten gärna vara vit.

Kram på er, G

• Marskatt

Morgon för mig - har nu varit uppe i två timmar och sett på barnprogram. Sonen hoppar runt som en galning (i pyjamas) och dottern har redan lekt med katten, klätt på sig och försökt jaga upp sin pappa ett antal gånger (som kom hem kl 4 efter en fest med jobbet igår, 665 pers...). Helst hade barnen velat gå ut för länge sen, men av hänsyn till våra grannar har vi än så länge stannat inne. Vi har en oskriven regel här på gården om att inte köra bobbycar etc före kl 9 på dagarna... och eftersom snön är borta är det ju cykel och bobbycar som gäller! Nå ja, det är ju i alla fall min tur att ha sovmorgon imorgon då...

• Gemma

Marskatt: I kina finns en SKRIVEN regel att man ska föra så mycket oväsen som möjligt! Åtminstone måste man tuta med signalhornet innan man svänger, och det sätter liksom ribban för samhället i övrigt. Det är en kakofoni av harklingar (folk sitter ofta och laddar i evigheter för att få riktig schwung i loskan), byggarbetsljud dygnet runt, air conditioners med trasiga, vibrerande kullager, uppbragt tjattrande och gormande kineser, livejazz från restaurangen på andra sidan staketet och bilar som står i timmar med motorerna påslagna ute på gatan.

Men jag har utvecklat ett speciellt filter i öronen som gör att jag ändå kan snappa upp fågelsång. Och om bara någon månad kommer MARSKATTERNA sätta igång och yla i vår trädgård. Om det är ett trevligt eller otrevligt ljud? Mannen och jag är inte överens. Jag gillar, han får ångest.

• Gemma

Mlu och utvandraren, jag har mailat er.

Svar på tråden En plats i solen