• Gemma

En plats i solen

Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).

Kram, en av kineserna.

• Svar på tråden En plats i solen
  • Gemma

alltså jag måste erkänna att jag numera ljuger hela tiden, om allt! Har börjat med det sen jag kom hit till Kina för det är en del av den kinesiska kulturen, det heter att "save face" och responsen du får när du ljuger är helt enkelt ofta bättre än om du är svenskt ärlig! Hemskt va? Känns också på något vis mindre viktigt att vara ärlig mot nya vänner som man kanske bara ska ha under en viss period, än mot folk som man bygger långvariga relationer med. Har upptäckt att småljugandet förenklar livet, i alla fall kortsiktigt. Usch, hemskt, jag vet. Fast jag måste ju bara vara ärlig mot er ;)

• Lapinette

Jag är superdålig på att ljuga. Det syns direkt om jag försöker fara med osanning. Enklare dock att ljuga via sms .

• Gemma

Lapinette: Om du hade bott i Kina så hade det kvittat. Alla förutsätter att du småljuger och spelar med så bra att du bara kör på och broderar ut din inbillade sjukdom med fler och värre symptom, varpå alla ojar sig i kör och blir så dölyckliga att du till slut går därifrån, i nöjd förvissning att du förgyllt deras dag. Plus sluppit ifrån den där dötrista festen. Hur säger man: It's a win-win situation ;)

• Gemma

Ah, precis nu hade det suttit fint med en saftig Stålis-story från den kinesiska ödemarken.

• Gemma

Oki, till nåt annat: Min fabulous väninna är höggravid. Vill ordna en babyshower till henne. Har någon av er, erfarenhet? Ska det vara surprise, samråd, när, hur?

Kram, G

• Izunia

Gemma jag har anordnat 2 babyshowers. Senast 24 feb i ar! :)

Vi hade ingen surprise..Alltsa de visste datum och de gav mig lista pa vänner de ville bjuda och en önskelista. Eftersom den gravida (i senaste fallet) stod för maten och dryck visste hon även antalet som skulle komma.

Annars visste hon inte vad som skulle hända. Jag och min co-worker hade planerat in 3 lekar samt ett korsord, fixat en tarta, dekorationer etc.

• Lapinette

Har aldrig varit på någon sådan så jag vet faktiskt inte riktigt vad man gör. Själv så har jag lovat mig en dyr skinnjacka som tröst om vi inte lyckas denna gången heller...och oddsen är höga (till en ny skinnjacka).

• Izunia

Tack för alla gratulationer!! :D Dagen försvann i ett nafs da jag satt i ett klassrum hela kvällen. När jag kom hem var kl nästan 22 och jag deckade i sängen och var tvungen att ga upp kl 05 imorse.. för wet-drill!! :o

Sa jag fick ingen speciell födelsedag.. och inget annat än blommor.. men jag har fatt present i förskott av min mor - skor och mina versace solbrillor. :D Av papsen skulle jag fa en ny digitalkamera da min gamle gick sönder.. men jag har inte hittat en potentiell ersättare än.

Andi far se till att gottgöra när han kommer hem...

• Lapinette

Födelsedagarna blir int elika viktiga nu för tiden. I fjol firande jag inte min alls då det var något mycket större som inträffade dagen efter - vårt bröllop. I år vill jag åka iväg och fira födelsedag samt bröllopsdag med maken. Förut (fram till typ 32) hade jag alltid födelsedagsfester...har nu tappat lusten lite då ingen annan har fest.

• Gemma

lappinette, är det inte så att folk försöker bli gravida i typ... i genomsnitt två år? Och klart du ska ha en skinnjacka. Oavsett vad ;)

Izunia: Supertack! Orkar du berätta nåt mer? Typ, hur nära födseln? Var ni hemma hos personen eller hos dig? Vill nog gärna fixa en surprisefest för henne men samtidigt vill man ju gärna veta vem hon vill bjuda. Och sen undrar jag vad det är lämpligt att bjuda på (okej, jag fattar att parmaskinka och rödvin går bort), leka och ha för dekoration osv. Enligt din mening.

Kram, G

Svar på tråden En plats i solen