• Gemma

En plats i solen

Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).

Kram, en av kineserna.

• Svar på tråden En plats i solen
  • Lapinette

Vi har nog inte riktigt hunnit flyta in i Stockholm än. Först blev det att leta ny lägenhet och sen flytt. Efter det renovering, julafton och nyår och för att inte låta tristessen komma så hade vi inflyttningsfest innan vi stack till SA. Hem, O åker till Barcelona, kommer hem och så får vi svärmor hit i 10 dagar. O sticker till Grenoble. Kommer hem i 3 dagar och sen sticker han till Nice. Hur kommer man in i samhället?

• Izunia

Ja nog later det som om ni har haft fullt upp Lapinette. Jag känner igen min man i det livet. Vi är borta ofta och han ännu mer. Han lever ju pa att resa och da är det svart att komma in i samhället. Han har ju nagra spelningar runt om där vi bor och pa sa sätt träffat lite människor. Han har ju lätt för att skapa kontakter och lever ett socialt liv. Men det blir ju inte som för en vanlig person som bor och arbetar pa samma ställe i manga ar..

Jag kommer ju inte precis att resa mindre heller.. ;) Flera ganger om dagen! :D
    Men det känns bara roligt. Sedan jobbar man med olika personer varje dag. Du har nästan aldrig samma kollegor 2ggr/år.

Nu ska jag ta och utpressa min man lite för att han återigen missar min födelsedag imorgon... Krävs STOR kompensation! :D

• Gemma

Ibland kommer man ihåg att man lever i ett utvecklingsland.

Thank you for your enquiry. At the moment our shoes are not available in China. We have a lot of customers in Japan, and we are starting this year to sell in Seoul, Korea, but China is a little further down the road.

Regards,
    Crockett & Jones Ltd.

• Gemma

Komma in i samhället... hmmm... Ska försöka göra det en stund i morgon när jag och min kinesiska väninna Sophia ska gå och käka xiao lung bao (små drakbullar, alltså det man i sverige kallar dim sun) och sen hänga på tehus och baaara snacka kinesiska. Men inne i samhället, då känner man folk på banken som kan hjälpa en att fixa fram ett nytt bankkort snabbt om det skiter sig (i kina ska man helst känna nån som känner nån på regeringsnivå). Eller man har vänner som märker om man mår dåligt, eller kan låna ut en borrmaskin. Såna saker.

• margaux

Grattis på födelsedagen Izunia!!
    Jag hoppas att du får en riktigt fin dag även om inte mannen är hemma och pussar på dig.

Gemma, hoppas du känner dig bättre idag trots att semestern är slut och Crockett & J inte finns i Kina...

Här skiner solen ialla fall och livet känns inte allt för illa... Planerar en resa till nordnorge i nästa vecka, och det är ju lite spännande när man aldrig varit där förr!

• Izunia

Tack sa mkt margaux!! Jag fick iaf blommor fran min make...:)

• Lapinette

Åhhhh Iza - Grattis i efterskott!!! Jag antar att du inte bara fick blommor och utan något annat så som en trevlig middag eller liknande. Själv fick jag en middag på stan eftersom jag tydligt deklarerade att det var kvinnodagen så jag förväntade mig att han skulle laga middag. Han lagar till fördel middag på restaurang .

Kände mig dock inte så fräsch då jag först körde ett hårt spinningpass. Detta är det passet i veckan då jag släpar med mig mannen för att träna och tror ni han dök upp? Nej, han hade hamnat i ett långt samtal med en headhunter. Just nu ringer de som tokiga efter maken. Vet inte vad som hänt i hans bransch men både business och headhunters poppar upp som små tussilago. Skoj för honom då det har varit så svårt de sista två åren att hitta nytt jobb.

I alla fall... vi hamnade igår på Rolfs kök. En gammal välprövad bekant som maken aldrig varit på tidigare. Mannen åt lamm och drack en Pomerol och själv bled det ett Riesling och fisk- och skaldjursgryta. Jag är lite trist på så vis...det blir ganska så ofta skaldjursgryta när jag är ute.

Vad ska ni göra i helgen? Här blir det nog att börja titta på kakel och annat till vårt badrum som vi ska renovera. Sen ska vi till min väninna som tagit över min gamla lägenhet (kommer att kännas lite konstigt) för att äta middag och se Melodifestivalen. På söndag åker maken till Nice. Är glad för hans skulle då han förutom jobb även har bokat in 2 kvällar med sina kompisar. Önskar bara att jag kunde ha följt med men biljetterna var så dyra.

• Gemma

Hej på er! Lapinette, ursäkta att jag frågar men vad är det för branch din man är i? Och hur får headhunters tag i honom? Är det bara ryktet som går eller har han skickat sitt CV till olika rektryterare osv? Undrar därför att min man jobbat på samma företag under hela sin karriär och aldrig skickat sitt CV eller på annat sätt sökt kontakt med andra uppdragsgivare men det börjar kännas lite otryggt med tanke på att vi nog vill flytta tillbaka till Europa så småningom... plus att det är lite jobbigt när det pratas om nedkärningar osv, att inte ha några andra krokar ute. Vi är ju s a s beroende av företaget båda två, i vår nuvarande livssituation. Tacksam för tips! G

• Lapinette

Min man har sitt CV hos några headhunters eftersom han alltid söker jobb samt att han ett ganska stort nätverk på en site som heter Linktin. Där kan man söka nya kunder samt rekrytera. Jag finns med där men är totalt oaktiv. Men sen så är det faktiskt headhunters som har ringt där han inte har en aning om hur de har fått tag i honom. Ryktet sprider sig fort. Han jobbar i en väldigt nischad bransch och jag kan inte riktigt förklara vad han sysslar med. Ska vi säga lösningar till chips som man sätter i mobiltelefoner och tv-apparter så blir det en enkel beskrivning.

Rent generellt, vara aktiv utåt, skapa goda kontakter och skicka iväg sitt CV till några headhunters. Själv är jag som sagt var totalt oaktiv och har inte sökt ett jobb på säkert 5 år. Blev headhuntad hit...dvs min chef såg att jag hade gjort ett bra jobb här tidigare (han var då inte min chef).

• Gemma

Supertack! Följdfråga: Är han civilingenjör (som min man och många andras) ?

Svar på tråden En plats i solen