• Gemma

En plats i solen

Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).

Kram, en av kineserna.

• Svar på tråden En plats i solen
  • Trollsländan

Gemma
    Det lät ju helt fantastiskt skönt, riktigt grön i ansiktet och önskar att jag fick relaxa lika bra. På väg till jobbet, ska skriva det sista, dvs baksidan av boken under bussfärden och sen hoppas jag att jag får själva litteraturförteckningen klar i helgen. Ser ut som om jag får ett "marsbarn" en liten bok i det här fallet. Det andra barnet sparkar på och lär titta ut i augusti. Ingen på jobbet har ännu sett att jag är i början på 5:e månaden, men och andra sidan är jag inte så pigg på att bränna mina chanser att får en vidare tjänst.
    Kanske ska jag satsa på ting i Umeå när allt kommer omkring. Lämna man och barn. Det har ju stått i tidningarna att särbo har mer sex... så det kanske blir ett lyft.

• Lapinette

Gemma - ååååhhh så underbart det låter! Njut för oss andra som travar omkring i en slaskig stad. Man får faktiskt vara bekväm och lat. Speciellt när man har en mini-semester. Ta vara på poolen, stranden och det vackra rummet. Om ni orkar så kan ni ju bege ur på ön och utforska men drick champagne och vila upp er först.

Trollsländan - så det är så nära till förlossning (boken). Vad spännande! Distans är helt ok om man vet att det endast är för en period. Dock har jag aldrig gjort det med familj. Måste vara betydligt tuffare att vara ifrån sina barn också. Hur länge ska du i sådana fall vara i Umeå?

• Blivande Fru Stålhandske

Trollsländan, så spännande det låter med ett till barn! Vad säger er lilla flicka om att bli storasyster?

Gemma, jag är SÅ glad att resorten levde upp till era förväntningar! Och tro mig, jag är också avundsjuk även om jag inte är omgiven av slask. Playan låter mycket lockande, och skaldjursintag likså! Ta tillvara på er tid och slappa, klättra i berg.. vad ni än känner för!

Jag måste berätta någon oerhört spännande; Vi har lyckats hitta en ugn! Inga deluxe varmluftsugn, utan en liten eldriven ynklig sak. Men den fyller sin funktion, och igår bakade jag rågbullar, dem var fantastiska efter flera månader av vitt fluff-fluff bröd, som jag vägrar äta.
    Har ni något god maträtt eller efterrätt som tillagas i ugn ni kan rekommendera, so by all means, tell me!

Hoppas alla får en fantastisk helg!

• margaux

Ohla!

Äntligen fredag... Och trista veckan slut!!

Trollsländan, Du kan ju inte lämna oss ensamma SÅÅÅÅ länge! Kul att du har hittat tillbaka!

Stålis, Rotgrönsaker med feta/chevre fyllda kycklingbröst är en enkel ugnsklassiker. Lite flingsalt, olivolja, honung och vitlök med valfria rotisar och vips in i ugnen. Kycklingen brukar jag bryna, fylla och lägga i med grönsakerna inslagen i folie.
    Eller ugnspannkaka.... mmmm

• margaux

Gemma! Njut och lycka lite för mig också! Jag ska hem till mamma och ut och rida i snön, gå på prommenad med hunden och vila!!! Gläder mig!!

• Lapinette

Och jag ska vara kvar i ett slaskigt och grått Stockholm med svärmor. Jag vill tillbaka till Sydafrika!

• Gemma

God morgon tråden! Idag tokskiner solen och det har kommit en massa folk, så den sköna lite ruvande ensamhetskänslan från igår är helt borta. Nu känns det mer som att vara på just en resort än i någon sorts kapsel där tiden upphör. Mannen ligger raklång i sängen och väntar på att jag ska knappa klart. Sen går vi nog en sväng till det minimala men kvalitativa gymmet (tecnhogym-maskiner precis som på Sats!).

Fråga: Varför är turister på semester alltid så inihelsickes sura? Tror att jag och mannen var de enda vid frukosten som skojade, skrattade och pussade på varann. Liksom: En rad med sex- sju kockar står och väntar på att få order vid spisen och fram forsar en tysk man och brölar: "i vont omelett viz cheese and hem!" När de inte förstår, för de har bara fått lära sig "pepper, onion, mushrooms or tomato?" blir han skitarg och går därifrån. Liksom... hallå. Skaffa ett perspektiv.

Igår blev jag i vanlig ordning sönderbiten av myggor, de älskar mig för jag har tunn hud och ytliga blodkärl. får skjuta bort tvångstankarna på malaria idag helt enkelt. usch, jag är inte alls äventyrlig av mig, egentligen. Fast nu har jag i alla fall lyckats bli övertalad att åka jetski i havet. Hoppas vågorna inte är lika höga som igår...

Stålis: Ugn är helt nödvändigt! Och supergrattis till bullbaket, visst blir man helt beroende? Min ugn används mest till bak och till att förenkla livet generellt, som Margaux säger är det ofta bara att "slänga in" grejer. Om du inte har en teflonbelagd långpanna kan jag rekommendera dig att skaffa en sån på IKEA eller carrefour. Eller för all del en sån där kinesisk lergryta med koniskt lock, grymt bra för att baka potatis till exempel (häll bara över olivolja, flingsalt och färska örter. Jag brukar köra rosmarin). I långpannan gör jag ofta en massa blandade grönsaker och några laxfiléér, häller olivolja, torkad timjan och flingsalt över grönsakerna. Serverar sen en kall sås till, baserad på creme fraiche. Kan ni få tag på sånt där uppe i obygden?

Margaux: Rida i snön låter wunderbar! Och man trillar ju så mjukt ;) Har inte ridit sedan semestern i ungern förra våren, men jag hade ju egna hästar i tjugo år så suget sitter i. Vad har du / din mamma för hästar?

Lapinette, hur funkar det med svärmor? din man kan väl valla henne själv ibland så att du kan gå och träna eller träffa dina väninnor. Man blir en så mycket bättre värdinna när man får lite time off ibland.

Trollsländan: Låter som en spännande men riktigt tuff period. Hoppas att du tittar in här då och då, oavsett vad du väljer att göra... eller vad livet väljer åt dig.

Kram, G.

• Roslagsbruden

Sitter här tidigt på morgonen - är det inte typiskt att vakna kl. 6 när man äntligen FÅR sova ut! - och passar på att gå in och läsa om era förehavanden. Alltid lika roligt och lärorikt. Den där rotsaks kycklingen i ugn lät inte dumt alls.

Och nu klev mannen upp också - tomt i sängen tydligen.

I de övriga rummen snusas det fortfarande. Sonen överraskade oss med att komma hem på en helgvisit igår (han pluggar på annan ort i vanliga fall men ville få en födelsedgastårta) och dottern tog med sig en kompis hem från gårdagens utekväll. Så nu måste vi ta en promenad till Konsum och fylla på kylskåpet.

Inte mycket tid att surfa runt annars - jobbar JÄMT känns det som. Men det är så roligt att få bossa runt och organisera en verksamhet! Tusen frågor som ska besvaras och tusen möten om tusen olika frågor. Ena stunden sitter jag med en arkitekt, den andra med en bokklubb, tryckeri, annonsförsäljare, layoutare, kollegor, personal, diverse utskott, ekonomer, fritidspolitiker och kommunala tjänstemän, invandrarföreningar och funktionshinderverksamhet, you name it.

Läste ni att Fly Me konkat? Typiskt nog hade jag bokat in mig och 4 andra på ett plan till Malmö nästa vecka. Det var en billig resa och jag förstår nu varför... Bara att boka om sig för dubbla pengarna till Malmö Aviation istället (längre än så räcker inte mina resor just nu!).

Och så har filmen Blood Diamonds premiär i helgen och får mig att fundera om vigselringen innehåller konfliktsfria stenar, eller om jag bidragit till blodsbad, barnarbete och allmänt elände i Afrika eller någon annanstans... Det är ibland tungt att försöka ha ett världssamvete!

Men det ska jag INTE ha just idag, utan njuta av att det är slaskigt (dvs varmare) och att talgoxarna vårkvittrar för fullt. Såg i DI att ett av våra absoluta favoritviner (Cline Zinfandel) fått högt betyg så nu, när det är officiellt att vi har bra smak ska jag köpa oss ett par flaskor att ha i vinförådet.

Annars längtar vi till Påskens Parisresa! Efter det ska vi spara ihop pengar för att åka till Indien (Goa). Mannen vill det så rysligt gärna och jag har själv aldrig varit där.

Har ni?

• Blivande Fru Stålhandske

Åhå.. underbara lördag i Kina. 28 grader idag!

• Lapinette

Stålis t o m jag som inte är någon superkock andvänder ugnen ofta. Bara att värma kyckling, kött eller fisk efter att ha vändt dem i stekpannan är super. De blir mycket godare i ugn. Sen går det alltid att slänga ihop lite pastagratänger. Jag har en favorit med zucchini och parmaskinska som jag brukar gratinera i ugn.

Gemma - det går bra med svärmor. Har börjat vänja mig ...eller så känns det bättre när man vet att hon åker imorgon . Idag har vi varit på jazzbrunch på Mosebacke och sen gått en sväng på stan. Behövde köpa födelsedagspresent till min brorsson som fyller 14 år. Jag har ett fruktansvärt shoppingbehov just nu och efter dagens tur på stan kan jag lägga till ett par knallröda skor, en brun, kort skinnjacka, en kortärmad blus med puffärm på VILL HA-listan. M a o jag har inte köpt något än men den där listan börjar bli himla lång. Måste prioritera vad jag egentligen behöver, helst vill ha.

Roslagsbruden - det var länge sen sist! Funderade på vart du tagit vägen. Så det är mycket jobb men skoj. Bra att du trivs!

Jag satt själv i torsdags och tittade på en resa till Nice nästa helg med FlyMe då mannen ev ska dit i jobb och jag vill följa med. Tur att vi inte bokade för bara några timmar senare så var de i kk. Resor inom Sverige har visst Sterling fixat så det borde inte vara något problem för er.

Idag känns Stockholm bättre! Plusgrader, inte så mycket slask och himlen visade sig! Man begär inte mycket numera.

Svar på tråden En plats i solen