En plats i solen
Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).
Kram, en av kineserna.
Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).
Kram, en av kineserna.
Packa packa... känns skumt att packa ner sommarkläder och solskyddsfaktor 30. Men det är ju tropisk paradissommar där nere, längtar!
Lourdes, läderkakel låter bekvämt på nåt vis. Och sensuellt. Funkar säkert utmärkt i badrummet! Och vilken grej att få vara med och kakla om i Upplala Slott, som första uppdrag. Supergrattis!
Lapinette: En svensk slaskvinter i vasastan låter kanske inte jättespännande, men trivsamt ändå. Och jag saknar Sats och alla roliga filmer man kan se på bio. Älskar själv den där på Sveavägen, vid Rådmansgatan.
Min man lyssnar på Sebadoh, hans favvoband, och softar i soffan. Han hade en usel dag på jobbet igen och avreagerade sig genom att toksimma i 25-metersbassängen på tennisklubben. Sen när han kom hem hade jag lagat marockansk lammgryta med kanel, kardemumma, stjärnanis och torkad frukt. Plus saffranscouscous och sallad med mynta. Då kan man inte vara sur ;)
Margaux, din mat låter som vanligt heavenly. Och att du kan balansera på de där klackarna, det har du och Lapinette uppenbarligen gemensamt. Själv har jag tyvärr vuxit fast i mina gympaskor. Det går ju så mycket snabbare i dem också.
Nu ska vi lägga oss i sängen och läsa. Det är ju snart natt här.
gnatt, g.
Stålis, jag lovar att vinka!!
Gemma - jag har blivit bekväm. Tror det har med åldern att göra. Mina skyhögklackad boots står i klädkammaren och dammar till förmån för ett par eleganta, lågklackade som jag bara älskar.
Vem kan vara arg efter sådan god middag. Själv har jag idétorka inför middagen ikväll. Måste checka med mannen om han har talat med sin mor idag angående maten så vi inte båda planerar. Fast för det mesta har det blivit jag som lagar maten...förstår inte varför då det är hon som är bra på matlagning och inte jag???
Gemma - ha det så underbart!! Njut och samla soltimmar för oss stackare som bor i mörka Norden.
Gemma! Ha en underbar get-away! Försiktigt med solen bara! Och alla farliga djur...
Jag sitter och samlar ihop de sista trådarna på jobbet innan jag ska halka ut till bilen igen!
Ps. Gemma, din gryta låter jättegod! Recept?
På tal om djur åker min pappa till Afrika ikväll. Han ska bestiga Kilimanjaro och det tycker jag är lagom hurtigt för en man på 62 år! Hoppas det går bra!
Hej och kram på er!!
Har jobbat nu i två månader och är helt slut om kvällarna, går upp halv 6 och kommer hem halv 7, sen lagar man mat och lägger barn innan man stapplar trött i säng. Men snart är välsignelsen slut och jag blir arbetslös den 1 april. Vill bara skriva och säga att jag saknar er!!
Trollis miss you too! Och vänner... jag har inte åkt än. Återstår uttag av stora mängder cash för det är det enda som gäller i Kina, träning (beach 2007 ni vet ), lunch med en ny potentiell kinesisk väninna (jag kämpar på med kulturklyftor och språkbarriärer) och sen den långa transportsträckan tills vi befinner oss på Hainan. För normala människor börjar semestern när de bekvämt lutar sig tillbaka i flygplanssätet bredvid sin älskade och de stora, trygga motorerna ryter igång men inte för mig. Jag kan omöjligt slappna av även om det blivit bättre med flygrädslan. Så för mig är det framför allt morgondagens uppvaknande på Kempinski som lockar, med ljudet av vågor utanför och doften av cocosolja, hav och morgonkaffe...
Margaux och alla andra: Ska vara jätteförsiktig, promise ;) Ni är så söta. Lovar också att berätta en massa knäppa saker när jag kommer tillbaka.
Recept på min nordafrika-aktiga gryta finns alltså inte eftersom jag hittat på den själv men här kommer nån sorts arbetsbeskrivning: Stek 1 kg lammbitar (använd stor gjutjärnsgryta som har självösande lock) i (raps)olja. Ta ut lammbitar ur gryta. Stek generöst med hackad lök. Lägg ner fem krossade vitlöksklyftor, 2 skivade auberginer, 2 skivade zucchini och kryddor. Jag använder antingen couscouskryddmix eller ras al hanout eller vad det heter, finns i typ hötorgshallen. Häll på en burk krossade tomater och gott om mörk oxbuljong +vatten samt harissa (stark röd gegga i tub eller burk). Lägg ner hel kanelstång, 2 stjärnanis, hela kardemummafrön och en påse blandad, torkad frukt (katrinplommon, äpple, aprikos och ev fikon eller dadlar funkar fint). Låt puttra under lock i minst en timme, helst fler. Servera med saffranscouscous, gott bröd och en sallad med mycket mynta i.
Kram, G
Glömde: Smaka av med farinsocker, det ska inte vara för surt. Red ev. med idealmjöl.
hej vänner! Nu är jag i paradiset! Vid midnatt igår landade planet i Sanya och efter hård förhandling om taxipriset blev vi körda till Kempinskis SJUKT snygga hotell. Vår suite har havsutsikt, stor balkong med nedsänkt badkar (Moeten väntar redan i kylen!) och allt är genomdesignat ner till minsta lilla fläkt. Vita kalkstensytor, mörka träslag, nedsänkt tak med infällda spottar överallt. Badrummet, med dubbla handfat på en lång träbänk, har öppen planlösning ut till sovrummet så det gäller att inte vara blyg. Frukosten åt vi vid den privata poolen, att man är på en ö märktes när vi var tvungna att läsa en två dagar gammal tidning. Fast spelar det nån roll? Det står ju ändå bara samma saker i den - hur fantastiskt fint den kinesiska regeringen ordnar det för sina medborgare, hur miljövänliga de är, vilka enorma belopp som investeras i att förbättra levnadsstandarden för de tre miljoner invånare som vräktes från sina vackra hem när man beslöt sig för att göra ett par brutalstora dammar.
Från utlandet får vi däremot bara notiser fyllda av elände. "Rekordstor skiljsmässofrekvens i USA efter Valentines day!" "Bussolycka i Sverige!" Och bäst av allt: "Australian man stabbed with puppies".
Nu ska vi gå och boka eftermiddagens spabesök på Banyan Tree Spa som finns här på resorten, sen måste vi välja om vi vill simma i den evighetslånga slingriga poolen med små öar och hyddor, eller gå trettio meter ner till den kritvita sanden på stranden.
I eftermiddag väntar gymbesök och restaurangen, vi har tänkt gå till deras skaljurs-barbecue-restaurang.
Ja, och oj vad mycket ambitioner vi haft, klättra i berg, titta på minoritetsfolk... få se hur det blir med det. Känns inte jättelockande att svettas i kinesisk lokaltrafik, man har ju det trots allt rätt bra som det är ;)
Kram, G